Anders 386 skrev 2022-08-08 10:58:51 följande:
Självutnämnda experter finns på alla nivåer. Kolla bara bland vetenskapsmän och politiker. Alla partier vet ju bästa lösningen för Sverige. Och bland vetenskapsmän kan man ofta hitta helt motsatta idéer.
Utgångspunkten måste alltid vara att ifrågasätta vad andra människor påstår - oavsett makt eller status.
Tyvärr ser världen ut så - man kan egentligen inte lita på någon. Det är väldigt sunt att tänka själv och att ifrågasätta andra.
Min syn på "vetenskapen" ändrades radikalt efter att det uppdagades att hela världen gått på myten om det livsfarliga fettet i maten. Allt var bara en myt skapat av en vetenskapsmans styrda testresultat. Han plockade ut fakta som stödde hans hypotes och bortsåg från fakta som bestred den. Han lurade en hel värld i 30 år. .
Jo, jag håller med.
"Expertens råd" i tidningar är utvalda personer som talar partiskt för vad de vill få ut i media som något bra.
Jag har problem med auktoritär källa som referens till vad som är korrekt generellt. Experimentiella bevis borde tala för sig själv och inte vilken titel någon har.
Det jag störde mig på i detta forum var just alla personer som svamlar, missar att man måste ha argument för vad man påstår, argument som FUNGERAR rent logiskt, sen slutar svara med en störig replik istället.
Det komiska var att när jag klagade på att någon betedde sig så i en annan tråd, fick jag en störig replik istället.
Ingen vill be om ursäkt för att de betedde sig fel när de inte hade rätt, ingen vill ens erkänna att de inte hade rätt. De bryr sig inte om vad som är sant, de bryr sig om att framstå som om de har rätt. Deras egon är gigantiska och det är pinsamt.