Inlägg från: Anonym (Alvedon) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Alvedon)

Tandsprickning Alvedon

Vår bebis har det riktigt jobbigt med tandsprickning och vill inte sova i egen säng som hon brukar. Om vi ger Alvedon kommer bebis till ro iallafall merparten av natten i sin spjälsäng. Gett några gånger till natten men aldrig mer än 1 supp per dygn. Testat utan och då vill bebis bara sova hos oss. Börjar bli riktigt trött och få ont i kroppen av att ha barnet i vår säng. Är det rimligt att ge Alvedon så att vi alla kan sova ordentlig? Och hur ofta? 

• Svar på tråden Tandsprickning Alvedon
  • Anonym (Alvedon)

BVC säger mest att sömnen är viktig och att Alvedon är bra att ge som en tillfällig lösning om man märker att barnet har ont på något sätt som stör sömnen. Men ger ingen rimlig nivå. På förpackningen står det att man ska ge i max 2 dygn men då tänker jag att de menar om man ger full dos (4 suppar/dygn) Min tanke är att ge ett par nätter i sträck så att bebis märker att det går att sova i spjälsängen utan obehag. 

• Anonym (Alvedon)

Tänkte att det var underförstått att jag främst bryr mig om att lindra hennes obehag och smärta. Att hon sedan får sova gott som gör att hon är piggare på dagarna och orkar stå ut med tandsprickningen bättre är en bonus. Att jag får sova kommer i sista hand men är inte oväsentligt eftersom att blir mer närvarande i att ge trygghet. 

Att sova ensam med henne i vår höga säng med endast kuddar som stopp på min partners sida är inget alternativ. hade inte fått en blund för jag hade tänkt att hon kan krypa bort och trilla ner. 

När hon sover med oss är det med blandat resultat. Varannan natt vaknar hon och skriker. Varannan sover hon men gans oroligt och inte alls så lugnt som tidigare i spjälsängen.

• Anonym (Alvedon)
    Anonym (Sara) skrev 2022-08-07 22:40:15 följande:
    Barnet verkar ju inte ha några problem så länge hon/han får sova i föräldrarnaS säng. Då är det onödigt. Ts tar upp sina egna problem med att inte kunna sova ordentligt om hon måste sova tillsammans med sitt barn, alltså verkar det som att medicinen är för hennes egen skull. 
    Fast barnet sover hos oss är det inte lugnt. Vaknar och stökar runt. Skriker och blir ledsen. Trycker sin mun mot mig och verkar nästan be om hjälp.
    Tycker så synd om henne som inte får ro. Om min dotter hade fått sova lugnt i sin säng hade vi alla varit piggare.
  • Anonym (Alvedon)
    ElaineBenes skrev 2022-08-08 08:40:22 följande:
    Det framgick inte riktigt i TS. 
    Men tycker fortfarande att det är för mycket fokus på att hon ska sova i sin säng så att du får sömn.

Din frågeställning var ju inte: mitt barn har jätteont, hur mycket Alvedon kan jag ge. Utan snarare:
    Mitt barn sover inte i sin säng och då får jag inte den sömn jag behöver. Hur länge kan jag ge Alvedon för jag behöver sova. 

Fast jag tycker att allt hör samman. Det ena ger det andra så att säga. Lindring av smärta via Alvedon-> sover lugnt i sin säng -> vi får sova allihop.

Vill helst slippa ge Alvedon men har sett effekten av det och eftersom att BVC inte vill säga någon rimlig nivå ville jag diskutera det. 

Jag tycker också att man kan utgå ifrån att man vill sitt barns bästa. Och det kan ibland innefatta att man ser till sitt eget välmående. 

Svar på tråden Tandsprickning Alvedon