Inlägg från: Anonym (gösses) |Visa alla inlägg
  • Anonym (gösses)

Ni som skiljer er pga sexbrist

Anonym (Borde väl vara illegalt?) skrev 2022-08-05 14:58:49 följande:

Borde väl egentligen vara illegalt att skilja sig av den anledningen? Kanske inte själva skilsmässan utan det som föregått den.

Att hota, manipulera eller kräva sig till sex är våldtäkt. 

Om inte du har sex med mig kommer jag lämna dig är ju ett hot. Får man sex på det sättet är det våldtäkt, får man inte sex men hotar på det sättet är det försök till våldtäkt.

Så man borde inte få skilja sig av den anledningen. Sex är ingen rättighet och inget man får hota sig till.

Det som borde vara illegalt är såna här ofattbart pantade inlägg och missbruk av ordet våldtäkt... det är ta mig fan ett rent hån mot RIKTIGA offer för RIKTIGA våldtäkter att missbruka ordet på det sätt du gör.

Att påpeka för sin partner att man är missnöjd med sitt sexliv är INTE ett hot

Krav har ALLA förhållanden, inget förhållande är kravlöst

Frivillig sex är INTE våldtäkt

Att påpeka att man inte vill vara kvar i ett förhållande utan sex är INTE ett hot det kallas för kommunikation och brukar vara hur man löser problem i relationer. Människor som förväntar sig att alla andra bara ska vara  tysta och dansa efter deras pipa som de känner för är däremot totalt omöjliga att lösa några problem med.

Ett förhållande är inte heller någon rättighet, om den andra personen inte gillar hur du beter dig så är den personen fri att lämna dig när den vill oavsett vad du tycker om det. Och ja det gäller sex med.
  • Anonym (gösses)
    Anonym (Kompatibel) skrev 2022-08-05 17:34:59 följande:
    Skrev just detta inlägg i denna tråd www.familjeliv.se/forum/thread/81923694-nar-ska-folk-borja-fatta-hur-viktigt-sexet-ar men tycker att det jag skrev passar in är också så jag kopierar in samma text här.

Jag har fått intrycket från diverse forum, poddar etc, att väldigt få inser att sexuell kompatibilitet också är en viktig faktor för en långvarigt fungerande relation, och verkar tro att den biten löser sig bara allt annat stämmer. 

Om man avser att ha en monogam relation anser jag att sexuell kompatibilitet är nästan lika viktig som att man har kompatibla värderingar, annars kommer sex att bli ett problemområde i det långa loppet där någon måste göra våld på sina egna önskemål.

Dessutom verkar många av de som är den med den lägre sexlusten (om jag utgår från det jag läser på FL) inte inse att bristen på sex i förhållandet faktiskt är ett problem för förhållandet eftersom de själva inte lider av sexbristen. Om man själv vägrar inse att det finns ett problem och inte ens är villig att arbeta på att hitta lusten igen, är man i mitt tycke väldigt skyldig till att relationen tar slut (om så är fallet) även om den andre är den som faktiskt väljer att avsluta relationen.

Ingen ska ha sex mot sin vilja, men man måste vara beredd att relationen inte kommer att hålla om det är för stor skillnad i sexbehov mellan parterna.

För er som är asexuella eller har väldigt låg lust. Var ärliga från början och acceptera att sex är viktigt för de allra flesta och att ert utbud av lämpliga partners kommer att vara mindre än för de med ett större behov av sex. Samma sak gäller för de som är översexuella och vill ha sex flera gånger om dagen varje dag. Avviker man från normen kommer naturligtvis det bli svårare att träffa någon där en långvarig relation kommer att fungerar.
    Bra skrivet och jag håller med fullständigt. Utan sex och intimitet kan man lika gärna nöja sig med vänner, sex och närhet är trotts allt det som skiljer ett parförhållande och ett vänskapsförhållande. 

Många asexuella sätter sig själva som norm och försöker ge sken av att deras sätt att se på sex är normen, det är det inte. De tillhör en relativt liten del av befolkningen.
  • Anonym (gösses)
    Anonym (Luke) skrev 2022-08-23 07:04:00 följande:
    Tror tvärtom att man då har som bäst chanser att jobba på relationen. Om vänskapen är god ochvdet funnits attraktion initialt kan man också få tillbaka den. Men det betyder också att man behöver göra sådant man inte känner för, för att skapa det.
    Mmm, men just att man är så goda vänner gör ju oxå det ofta svårare att sätta ner foten och verkligen sätta allt på sin spets för man vill ju inte såra den andra / man är van vid att den andra accepterar läget.

Det du nämner är hur saker borde vara i teorin, för i teorin kan ju alla vara rationella, lyhörda och öppna för varandras känslor/åsikter och alla problem kan lösas med öppen och ärlig kommunikation, etc, etc.... men verkligheten är inte så perfekt och lååååångt ifrån alla människor är så rationella... jag skulle tom snarare vilja påstå att majoriteten inte är det när det kommer till känsliga ämnen...på ytan verkar många vara det ja, men under ytan, i praktiken?... nja tveksamt. 
  • Anonym (gösses)
    Anonym skrev 2022-08-23 11:37:55 följande:
    Det är din syn på saken, inte en allmän sanning.
    En syn som delas av den absoluta majoriteten av människorna på planeten. Att asexuella som i verkligheten är en extremt liten minoritet sen gärna vill få sig själva att framstå som norm är en helt annan sak.
  • Anonym (gösses)
    Anonym skrev 2022-08-23 12:54:26 följande:
    Vem har pratat om asexuella?
    Om du inte visste det så kan lusten vara obefintlig utan att man för den skull är asexuell. 
    I praktiken blir det ju asexuell, eller hur?

A har inte sex för att hen inte vill (asexuell) ... konsekvens det blir inget sex
    B har inte sex för att hen inte kan (sjukdom, etc) ... konsekvens det blir inget sex

En person som då ska leva med antingen A eller B får finna sig i att inte kunna ha sex och poängen är som sagt att de människor som medvetet skulle välja ett sånt förhållande är väldigt få för ja faktiskt vill majoriteten av alla människor på planeten ha sex och har det regelbundet. Och ja så är faktiskt sex och närhet det enda som skiljer en parrelation från ett vänförhållande.
  • Anonym (gösses)
    Anonym skrev 2022-08-23 12:55:28 följande:
    Eller en partner som delar ens inställning. 
    Absolut, men man kan ju inte förvänta sig att en person som vill ha sex ska vilja leva med en eller hur? Men ändå är det precis vad många som slutar vilja ha sex med sin partner förväntar sig.... och det är väl inte "en partner som delar ens inställning"?
  • Anonym (gösses)
    Anonym (WTF) skrev 2022-08-23 13:53:52 följande:
    Man är ju knappast asexuell för att ens partner betett sig som ett svin så man hellre dör än vara intim med honom 
    Ur din partners perspektiv är du det för ur hens perspektiv så blir det ju inget sex oavsett anledning och personen måste välja mellan att ha en sexlös relation med dig eller lämna och hitta någon som vill ha sex.
  • Anonym (gösses)
    Anonym (WTF) skrev 2022-08-23 15:26:46 följande:

Jo men asexuell är man ju knappast. Man är inte sugen på just den personen. 

asexuell Är väl typ en diagnos

Spelar vad man vill kalla det någon roll ur den andra personens perspektiv?
  • Anonym (gösses)
    Anonym (WTF) skrev 2022-08-23 15:57:40 följande:
    Spelar stor roll. Jag skulle definitivt inte kalla mig asexuell. Jag är väldigt sexuell -men inte med FEL Person
    Vi pratar om olika saker, du pratar ur DITT perspektiv, jag pratar ur din partners perspektiv. Förstår du skillnaden?

För dig spelar det säkert roll vad du vill kalla det, för din partner är konsekvensen densamma oavsett anledning. Det blir ingen sex och hen behöver göra ett val.
  • Anonym (gösses)
    Anonym ((V)) skrev 2022-09-05 19:01:21 följande:

Få människor berättar väl det. Många relationer tror jag går sönder pga intimitetsbrist och/eller sexbrist. Människor som saknar intimitet med sin partner är mindre lyckliga än de som har det. Det är lättare att hålla ihop en relation om båda parter är nöjda. Sex och intimitet är en viktig del av mångas nöjdhet. Men vem som säger rakt ut att jag skiljer mig från Karin/Magnus nu för hon/han vill aldrig knulla är nog få. Däremot har nog många?
    -vuxit isär vad gäller intressen, prioriteringar osv. Delvis pga kilen brist på intimitet ger
    - otrohet/svek
    -kärleken dör långsamt i ett kärlekslöst förhållande. För om bara en försöker rädda relationen är den dödsdömd och om en part är olycklig pga närhetsbr så måste den räddas. 

Varför tar du för givet att brist på intimitet per automatik leder till otrohet/svek?

Så är det ju inte, otrohet/svek är bara ett av flera alternativ och som långt ifrån alla väljer
  • Anonym (gösses)
    Anonym ((V)) skrev 2022-09-07 11:36:23 följande:
    Det för jag inte Autokorrekt delade dåligt. Jag säger att otrohet och svek är en egen anledning till varför förhållanden tar slut. Även brist på intimitet.
    Fast går det öht att säga att någonting är en anledning till otrohet?

Jag skulle snarare vilja påstå att många olika saker kan vara anledning till missnöje... men hur man sen väljer att hantera sitt missnöje har inte med problemet att göra öht utan beror mest på vem man är som individ... där vissa väljer otrohet väljer andra andra alternativ.
Svar på tråden Ni som skiljer er pga sexbrist