Inlägg från: Anonym (jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jag)

Ni som skiljer er pga sexbrist

Oftast beror det inte enbart på sexbristen att man skiljer sig, även om den är en starkt bidragande faktor. Det brukar handla om att man är för olika för att leva ihop.

• Anonym (jag)
    Anonym (WTF) skrev 2022-08-04 19:08:55 följande:

Är det bara jag som tycker att de är helt galet om man tänker efter? 

Oftast män som är missnöjda för dom vill ha fitta hela tiden. Spelar ingen roll om huset brinner, ungarna svälter ihjäl men ändå ska dom ligga med fejset i nån jävla fitta. Liksom är det verkligen höjdpunkten på livet då borde man nästan ta livet av sig. 

Jag är kvinna och förstår mycket väl att sexbrist kan bli ett problem i en relation. Precis som det kan bli problem om man är olika på andra områden.
  • Anonym (jag)
    Anonym (WTF) skrev 2022-08-04 21:26:43 följande:

Jag har upplevt att för mkt sex. Alltså tvångs sex ungefär varannan dag med min dåvarande man gjorde att min kärlek till honom tvärdog. Jag kände att jag står inte ut med dem här övergreppen flera ggr i veckan. 

Så tydligen för mkt sex kan oxå göra att kärleken försvinner.
    idag 13 år senare så avskyr jag honom. 

Ja, om någon har sex av tvång är det ju något som är väldigt fel.
  • Anonym (jag)
    Tukt skrev 2022-08-04 22:59:51 följande:
    Ja jag förstår  att det inte är en statistisk säkerhetsställd grund att stå på. Så du behöver inte förminska mitt resonemang för det. Vi har deltagit i så pass många diskussioner både du och jag, att du vet att jag inte tar Familjeliv för en sanning.
    Men eftersom vi är här, och det finns en rätt tydlig tendens till kvinnors besvikelse över sexbrist är det ändå en tydlig markör.

I övrigt är det väl lite av essensen i den här tråden, att det kanske inte är så mycket den sexuella handlingen i sig, eller bristen därpå som är problemet. Utan andra saker som brist på bekräftelse, eller att se sin partners behov.
    Och säkert tusen saker till.
    Ja, det främsta problemet är ofta inte avsaknaden av sex i sig utan bristen på intresse för partnern som sexuell varelse. Därför kan inte sexbrist åtgärdas med hjälp av onani, som det ibland brukar föreslås i trådar om detta ämne.
  • Anonym (jag)
    Anonym (WTF) skrev 2022-08-05 07:12:46 följande:

Man kan ha fysisk närhet utan att klä av sig o klaffa på könsorgan

Fast det är inte samma typ av närhet som sex.
  • Anonym (jag)
    New Dawn skrev 2022-08-05 12:59:29 följande:
    Givetvis är det inte bara män som saknar sex i relationener, och det gäller även om det bara hade varit män som skrev i denna tråd. Jag har väldigt svårt att ta personer på allvar som skriver så där kategoriskt. (Att det bara är män som gnäller på sexlöshet). 

Håller med om sista stycket.
    Känslorna bakom/under sex är egentligen viktigare än många förstår.
    Som detta med "ställa upp sex". En del tycker att tex kvinnan borde ställa upp på sex eftersom mannen följt med till Ikea, typ.
    Gör kvinnan detta, dvs ställer upp, för att hon bör, kommer det för eller senare fallera. Antingen för att hon får allt svårare att ställa upp, eller för att han totalt tappar lusten i detta meningslösa sex. 
    Om kvinnan däremot vill och har ärlig vilja och lust att tillfredställa sin man, fungerar det däremot i betydligt högre omfattning ( I detta fall skulle jag inte kallade att ställa upp, men många använder ändå den ordalydelsen). Förutsatt att det inte tar för stor del av sexlivet, skulle jag nog vilja lägga till. 
    Jag har dock inte fått intrycket att det är så väldigt många män som tycker att kvinnan ska ställa upp på sex som hon inte vill ha. Ärligt talat är det en åsikt som jag mest sett uttryckas av incels som har svårt att få till det med kvinnor överhuvudtaget. Däremot är det många som tycker att den som tappat sexlusten bör anstränga sig för att få tillbaka den, vilket är något annat än krav på att ställa upp.
  • Anonym (jag)
    Anonym (Borde väl vara illegalt?) skrev 2022-08-05 14:58:49 följande:

Borde väl egentligen vara illegalt att skilja sig av den anledningen? Kanske inte själva skilsmässan utan det som föregått den.

Att hota, manipulera eller kräva sig till sex är våldtäkt. 

Om inte du har sex med mig kommer jag lämna dig är ju ett hot. Får man sex på det sättet är det våldtäkt, får man inte sex men hotar på det sättet är det försök till våldtäkt.

Så man borde inte få skilja sig av den anledningen. Sex är ingen rättighet och inget man får hota sig till.

Det är inget hot att konstatera att förhållandet inte kommer att hålla om man inom förhållandet måste avstå från något som är viktigt för en. Det kan handla om sex men även om andra saker som t.ex. barn. Sex är ingen rättighet men det är inte heller någon rättighet att vara kvar i ett förhållande. 
  • Anonym (jag)
    Anonym (Muses Drägg) skrev 2022-08-05 13:22:14 följande:

TS och flera i den här tråden gör det klassiska felet att inte lyfta blicken och se utanför sin egen box. ?Jag tycker på detta sätt så det är det enda som gäller?. Det tyder på en stor självgodhet och brist på empati. Man ser bara till sitt eget intresse. ?JAG ser inga problem med sex-brist så därför är det inte ett ett problem för vårt förhållande och jag tänker inte diskutera det?.

Alla är vi olika, även när det gäller sex. För vissa är det viktigt, för andra inte. Att förminska personer som uppskattar sex och nedvärdera dem för att det mår dåligt av det är klassiskt.

Det är helt ok att inte gilla sex eller tröttna på det, men då kanske man ska fundera på om det kommer funka i längden. Den ovillige kommer känna sig tvungen och vara på helspänn för varje beröring som skulle kunna vara nån sorts sexuell invit medan den villige kommer känna sig frustrerad och avvisad.

TS är med illa dold självgodhet ganska tydlig med att sex inte är viktigt. Hurra för dig men folk tycker olika och världen kretsar inte kring dina åsikter.

Jag är benägen att hålla med. I alla fall här i forumet anser sig asexuella ofta vara bättre och mer moraliska än de som tycker sex är viktigt i ett förhållande.
  • Anonym (jag)
    New Dawn skrev 2022-08-05 19:42:29 följande:
    Jag har läst många inlägg där män där män tycker att kvinnor bore ställa iupp bla genom uttryck som :
    "det borde väl inte vara så svårt att ställa upp"
    "det tar ju inte så lång tid"
    "älskar man någon vill man väl  ha sex"
    "man mår ju bra av sex, det har jag läst..."
    "det är ju skönt, varför inte njuta"

Det är visserligen en del som tycker att hon inte bara borde ställa upp, utan även jobba på sin lust, men det uttalandet kan ske utan någon som helst förståelse eller empati. Mer som en uppmaning att skärpa sig. Det saknas ofta förståelse för att sex inte alltid är något positivt eller skönt. 

Det kan ju låta sunt att "anstränga sig att få tillbaka sin lust", men det är inte sällan skrivet på ett sätt där man inte ger utrymme för att detta ofta är något väldigt svårt och något man kanske inte ens klarar på egen hand. 
    Att ha sexlust till en speciell man, i en speciell relation, är ofta komplext och det finns det alltför sällan förståelse för. 
    Vad jag har sett är det många som försökt hjälpa partnern att få tillbaka lusten genom att försöka förstå varför lusten saknas och genom att göra sitt bästa för att tillfredsställa partnern sexuellt. Många tar även upp förslaget att gå i parterapi för att få hjälp med problemen, men det tas inte alltid väl emot utan möts av förnekelse av problemen. Ska vi tala om förståelse och empati så visar den utan sexlust inte alltid det heller, utan viftar bort problemen och vägrar ta hjälp utifrån. 
  • Anonym (jag)
    Anonym (vbj) skrev 2022-08-06 16:02:14 följande:

Ja du, det undrar jag med. 
    Man är väl tillsammans med en person för att man älskar denne. 
    Synd att man ser sin man/fru som en KK. 

Och så kom den kommentaren igen. Att det ska vara så svårt att förstå att de flesta vill ha sex i ett förhållande eftersom det är något som skiljer ett kärleksförhållande från andra typer av relationer (om än kanske inte det enda). Du får gärna leva i ett förhållande utan sex, men måste inse att du är i minoritet och att det inte är onormalt att se sex som viktigt i ett förhållande.
Svar på tråden Ni som skiljer er pga sexbrist