• Limajo

kan exet hindra mig från att ta detta jobb?

Jag hade inte jublat om mina barns pappa tog ett jobb som innebär att han är fullständigt otillgänglig mer än 50% av tiden (gissar att det blir en del resdagar också). Om det händer saker, barnet blir sjuk t.ex. så står man ju där helt själv. Man blir också själv helt låst till veckorna och kan inte göra ett snabbt byte en dag vid behov. 

Jag vet inte om hon har möjlighet att förbjuda dig, du kan ju alltid förhandla om umgänget. Men det känns inte alls optimalt för ett fortsatt konstruktivt samarbete med exet.

• Limajo
    murof skrev 2022-08-04 17:12:46 följande:
    ja okej. 

jo så är det ju helt klart. viktigaste är ju umgänge med barnen, men då hon själv har urskrapad ekonomi och jag kan ta klivet till höginkomsttagare med detta ,och kunna ge mitt barn en bättre socialt förutsättning till sitt liv och andra aspekter.blir jag väldigt kluven. 

jo umgänget skulle bli omgjort.  men det är ju den här tors-fre som skule försvinna / läggas in andra dagar när jag är hemma 14 dagar istället . 

känns som man hade kunna få mer kvalité tid om man skulle öka  dagar dom veckorna jag skulle vara hemma istället ?.

jobbet är sekundärt.  barnet kommer först. men svårt att avgöra vad som skulle potentiellt bli bäst ..

Barn behöver inte pengar och inte kvalitetstid. De behöver kvantitetstid och regelbundenhet. Jag gissar att barnet fortfarande är ganska litet. Då är två veckors frånvaro en väldigt lång tid. 

Jag tror du försöker hitta ursäkter som rör barnet för att du vill ha jobbet. 

• Limajo
    Sockerikaffet skrev 2022-08-05 08:09:56 följande:

Visst att två veckor är lång tid för ett litet barn, men det är inte så mycket värre än de som har varannan helg t.ex. När du är hemma i två veckor skulle du ju kunna ha barnet varje dag istället för att hen går på förskola (och sen sover barnet hos mamman). om du föreslår det kanske mamman förstår att du är villig att lägga mycket tid på barnet för att kompensera att du sen är borta mycket. 

Men varannan helg är ju inte heller bra. Bara för att många har det så gör det inte till en bra lösning som man väljer för barnets bästa. 
  • Limajo
    Ellie skrev 2022-08-05 09:05:30 följande:
    Nej, men med nya jobbet kan ju pappan ha barnet mer än tidigare.

Men med minst två veckors uppehåll mellan varje umgänge. Det är VÄLDIGT lång tid för ett litet barn. När mina var små testade vi en sommar att ha barnen två veckor i taget för att få lite mer kontinuerlig semester men det var inte bra, barnen blev uppenbart oroliga och saknade den andra föräldern jättemycket.

Sen kan man ju fråga sig varför har han inte 50% av tiden nu.

Svar på tråden kan exet hindra mig från att ta detta jobb?