pyssel skrev 2022-08-04 17:35:39 följande:
Med "ni" så verkar du syfta på att jag deltar i samtal i ngn feministisk sammanslutning. Det finns säkert sådana men du är utifrån din aversion och dina fördomar lite väl snabb i dina slutsatser. Jag avser helt andra sammanhang om jag ska referera till ett vi där jag deltar/deltagit: Arbetsplatser där frågan naturligt får en plats pga målgruppen, inte minst genom att den även förts upp på samhällsnivå, eller studier, förstudier eller bara enkäter ur t ex ett patientperspektiv där attityder mäts och effekter på benägenheten att söka stöd eller vård.
Med "Vissa normer som att att inte diskutera känslor kan jag hålla med om. Men viljan att aldrig ge upp, att aldrig skylla på andra, att inte komma med ursäkter, att inte stanna nere utan att alltid resa sig är något som vi behöver mer av." menar du att män behöver lära sig att tala lite mer om hur de mår och känner, men bli bättre på att resa sig igen och inte ge upp, sluta ursäkta sig och inte skylla ifrån sig på andra?
Som frågan bedrivs så blir den indirekt feministiskt eftersom frågan uppifrån regeringen är feministisk.
Jag tycker man behöver se mansnormen ur ett mer positivt perspektiv. Det räcker att titta ut genom fönstret och se hur extremt mycket positivt mansnormen bidragit med. Att hävda något annat tycker jag är respektlöst gentemot våra förfäder. Det är trots allt tack vara dem och våra förmödrars arbetsmoral som vi har ett så bra samhälle som vi faktiskt har.
Sedan kan allt utvecklas och bli bättre och att prata mer om känslor och att se varandra mer i allmänhet är något som män behöver bli bättre på. Men de ska samtidigt bevara arbetsmoralen och kämpaandan från tidigare generationer.
Att man kommer undan med att lata sig och att skylla på andra skulle jag säga är nytt i historien och tyvärr en konsekvens av att män gjort avsteg från positiva mansnormer. Om någon sedan mår dåligt när den latat sig, får ett dåligt liv och skyller på andra är inte mansnormens fel utan att personen i fråga inte tagit sitt personliga ansvar.