• Tukt

Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?

Det bästa en man kan göra om han vill jobba för våld mot kvinnor, är att engagera sig i frågan om mäns våld mot andra män. Det hänger nämligen i hop.

• Tukt
    Xenia skrev 2022-08-04 12:08:26 följande:

En orsak till våldet är förstås att vissa män gillar att mobba svagare. Det går kanske inte att mobba chefen eller kollegan, även om hen är fysiskt svagare. Men det går alltid att ge frugan/sambon en lavett när man kommer hem och är på dåligt humör. Orsaken kan vara att maten inte är klar, att det inte är tillräckligt städat eller egentligen vadsomhelst.

En annan orsak är att det anses att kvinnans uppgift först och främst är att behaga mannen. Det är inte bara män som anser det utan även kvinnor. Därför måste kvinnor ha långt svallande hår, höga klackar, åtsittande/urringade kläder, rakade ben etc. Det där är så självklart att de flesta kvinnor följer reglerna utan att ens ifrågasätta dem. Även om de ifrågasätter dem verbalt så följer de dem ändå. 

I ett förhållande förväntas också kvinnan behaga mannen. Anpassa sig efter honom och ta ansvaret för att förhållandet fungerar och kontakten med hans famij, vara projektledare i familjen etc. Inte störa mannen med tjat och gnat och inte käfta emot så det bli bråk. Om hon inte lyckas så har mannen rätt att bli arg. Och kvinnan tänker också "om jag bara (gjort si eller inte sagt så) ...  så hade han inte slagit mig". Och hon har lärt sig att kärleken är störst av allt, så hon lämnar honom inte för hon älskar ju honom och han älskar (egentligen) henne också.

Vad kan man göra? Försöka uppfostra sönerna att respektera tjejer. Försöka få döttrarna att respektera sig själva och våga säga ifrån.

Men i skolan tycks det ändå vara laglöst land, de starkaste styr.

Hallå, 1930-talet ringde och ville ha tillbaks sina genus-syn.
  • Tukt
    Mrs Moneybags skrev 2022-08-04 13:23:49 följande:

Så otroligt löjligt att några lättkränkta män gör om hela tråden till att handla om dem istället för om misshandlade kvinnor och hur man kan hjälpa dem.

Fast du får inte män, eller någon annan, att sluta verka känslig genom att utdela negativa omdömen runt dom, typ att de är kränkta.
    Sedan är det såklart frågan om vad man vil. Man kanske egentligen inte vill diskutera utan från ens egna sida få behålla sin syn på den andra parten.
  • Tukt
    Anonym (Mjölk) skrev 2022-08-04 21:02:16 följande:

Vad har män att förlora på att öka säkerheten för kvinnor? det är uppenbart att (gissningsvis män) försöker styra från ämnet eller till och med uttrycker sig med ?håll käften?

vad är problemet? jag är uppriktigt nyfiken, eller är det bara trollfabriker som försöker slå split?

Jag tror de män som inte vill öka säkerheten för kvinnor, gör det för att de är osäkra runt hur det kommer påverka dom själva.
    Sedan är den största och viktigaste åtgärden för att få bukt med kvinnovåld, att ta tag i mäns våld mot män. Och del i det är att det i vissa fall krävs att man omvärderar den egna mansrollen helt. Och det är svårt för de som behöver det som mest.
  • Tukt
    Odd Even skrev 2022-08-05 10:06:51 följande:
    Det skulle kunna göra det, men det gör det inte, eftersom alla vet att alla män inte utövar våld mot kvinnor.
    Poängen är väl att det finns saker i manligheten som vi alla påverkas av, även män. Och de sakerna är det bara män som kan ta ansvar för.
  • Tukt
    Postman skrev 2022-08-05 10:21:53 följande:

En del skriver om manlighet och mansbild. Jag vill påstå att jag varken har någon manlighet eller någon mansbild. När du skriver saker i manligheten, vad ingår i det? Är det manlighet generellt eller en manlighet för vissa du tänker på?
    Det gäller, i mina ögon kanske mer en avart, eller en misstolkning av hur man måste vara som man. Men även om långt från alla har problem med mansbilden, så har vi den alltid oss ganska nära. Därför är det viktigt att de som inte har de problemen, markerar genom att säga ifrån, resonera, eller rent av ta avstånd från det eller dom.
    Jag tänker då på saker som i just det här fallet, hur man bemöter både män och kvinnor. Om man direkt eller indirekt tycker våld är en sak män ska få stå ut med. Att säga hur man mår, känner.Eller om en kompis beter sig på ett nedlåtande sätt mot sin kvinnliga partner. Listan går att göra väldigt lång.
  • Tukt
    Anonym (M) skrev 2022-08-05 14:07:24 följande:
    Nej, det är inte bara män som skall ta ansvar för det, eller ens män öht. Det är en identitetpolitisk återvändsgränd att lägga ansvar på grupptillhörigheter. Ansvar har man utifrån vilka möjligheter att påverka man har. Det innebär att man i första hand har ansvar för sina egna handlingar, i andra hand de handlingar man har möjlighet att uppmuntra/avskräcka, etc. 
    Umgås man med människor som är våldsamma, oavsett vilket kön de har så har man, oavsett vilket kön man har, ett ansvar att försöka påverka.

Män i allmänhet har inte större möjligheter än kvinnor att påverka våldsamma individer, alltså har de heller inte mer ansvar för det. 

Att feminister hemfallit åt den här sortens syndabockstänk är ju en stor orsak till att det försändras så lite. Syndabockstänk är poppis i ideologiska sammanhang eftersom det skapar sammanhållnig men några problem löser det inte. 
    Ja, såklart har alla ett ansvar att tillsammans hjälpas åt att motverka svåra problem.
    Men det problem vi män har med våld, är det våld vi själva utsätts för och på många sätt också tenderar att acceptera.
    Om vi gemensamt tar tag i det, har vi som grupp mycket att vinna. Och eftersom mäns våld mot kvinnor i grunden handlar om samma sak, så löser man förmodligen en hel del av de problemen också.
  • Tukt
    Anonym (Kollektivist much?) skrev 2022-08-05 23:48:29 följande:

Har inte läst hela tråden så ber om ursäkt om någon annan redan kommit med denna invändning men;

TS, varför skulle män ha ett ansvar för andra mäns handlingar? Gäller det även andra grupper?

Har muslimer ansvar för brott som begås av andra muslimer?

Har kvinnor ett ansvar för andra kvinnors handlingar?

Har lågutbildade ansvar för andra lågutbildades agerande?

Var drar du gränsen? Om du bara tycker att det är män som har ansvar för andra mäns handlingar så framstår du som väldigt misandrisk.

Personligen känner jag noll och inget ansvar för andra mäns handlingar, med undantag för mina söner.

Tycker du det är okej att dina söner misshandlas? Nej förmodligen inte.
    Du kanske kan skydda dom med att baseballträ ibland. Kanske.
    Men du kan det inte alltid.
    Det bästa skyddet att skydda dina söner är att ändra attityden runt mäns våld mot andra män. 
    Sedan om du lyckas, tillsammans med andra män som känner att det är nog med våld, så kommer gynna både dina söner, dig själv och...kvinnor.
    Sluta se könet. Se våldet. Sedan tänk efter vad du kan göra för att ändra attityder då du möter dessa. Svårare är det inte. Vill du sedan "levvla" upp. Starta en förening, skriv debattartiklar, starta en blogg. Men att göra något, är bättre än inget.
  • Tukt
    Anonym (Kollektivist much?) skrev 2022-08-06 00:28:35 följande:
    Mycket märkligt svar Tukt... TS är den som ser könet vilket klart framgår av trådstarten, inte jag. Jag skrev uttryckligen att jag inte känner något ansvar för vad andra människor som jag råkar dela könstillhörighet med hittar på för något.

Självklart vill jag skydda mina barn från våld, men då handlar det om våld i allmänhet, varifrån det än må komma. Det har inget med mäns våld mot kvinnor att göra.

Dina tankar om att jag skulle starta en förening för att "levvla" upp, när jag redan skrivit att jag inte känner något ansvar för andras handlingar är väldigt märkligt. Om jag känner så lite ansvar för det att jag ifrågasätter TS lär jag väl knappast skriva debattartiklar och starta föreningar eller hur?

Jag vill fortfarande veta hur TS ser på kollektiv ansvar och vilka som omfattas av detta.
    Jag förstår det sätt att resonera, och det är tyvärr det som får våld att fortsätta frodas. Oavsett kön.
    Det handlar väl i stort om att se, om man ingår i en större helhet eller om ens ansvar stannar vid hemmets tröskel.
    Men kan vi enas om, så långt att våld i sig inte har med kön att göra? Att det mer handlar om känslor, frustration och makt? Och att våld finns överallt?
  • Tukt
    Tow2Mater skrev 2022-08-06 01:07:45 följande:
    Ska vi alla bära gröna armband kanske.... Det verkar ju vara populart i arbetet mot bröstcancer (rosa). Vem säljer armband mot våld? I min ungdom var det anti-rökkampanjer minns jag, vi köpte t-shirtar med anti-rökpropaganda.
    Hur vida man vill ha olika armband låter jag ha osagt. Men pengarna sådana där kampanjer ofta ger är ett bra tillskott för både forskning och information runt det ämne man stödjer.
    Sedan behövs det såklart mer och fler saker för att skapa en förändring. 
  • Tukt
    Anonym (Mjölk) skrev 2022-08-09 15:40:09 följande:
    lösningen på mäns våld mot kvinnor är enligt dig att vi ska ta våld mot män på större allvar. 
    Kan nog i sig tycka det är vettigt. Kommer man minska mäns våld mot män, kommer man förmodligen minska våldet mot kvinnor också. Det är ju i stort samma mekanismer bakom.
    Det betyder såklart inte man ska sluta att bry sig om våld mot kvinnor enkom.
  • Tukt
    Anonym (Mjölk) skrev 2022-08-09 18:52:49 följande:
    Upplever inlägget tidigare som att kvinnor utövar våld mot män och att det är mer angeläget att ta itu med det än med mäns våld mot kvinnor 
    Ok tack, då tolkade jag det hela fel.
  • Tukt
    Postman skrev 2022-08-09 19:50:07 följande:
    Håller med dig. Vi vill väl allra helst ha bort all form av våld i samhället. Alla ska vara lika inför lagen.
    Precis. Våld handlar ju oftast om makt, sprunget ur egen frustration och maktlöshet. Hos män kanaliseras det ofta i en syn på vad manlighet är.
    Kan man påverka synen på vad som är manligt, så kommer man minska allt våld män står för i samhället.
  • Tukt
    Tow2Mater skrev 2022-08-09 21:55:18 följande:
    Var anser du den frustrationen och maktlösheten beror på, var kommer den ifrån?
    Jag tror den kan komma från ganska måna olika situationer. 
    Men en sådan är ju att om man är fast i viss typ av "manlighet" så har man rätt få  möjligheter att känna man kan vara sig själv. Man har också rätt få verktyg att hantera känslor på om man bara ska stänga in dom. Är ju också rätt vanligt att män utsatts för våld av andra män, men att man ska trycka tillbaks det och "ta det som en man". Det är ju sällan någon bra lösning för psyket och det tenderar att pysa ut på olika sätt.
  • Tukt
    Postman skrev 2022-08-09 22:02:41 följande:

Njae är inte riktigt med dig om att det handlar om en syn på vad manlighet är. Tror mest det har med mest makt att göra.
    Menar väl att man på många sätt kan motivera sitt behov av makt med en idé om hur man ska vara.
  • Tukt
    Anonym (Ini) skrev 2022-08-10 09:00:36 följande:
    Det mesta inom normen manlighet minskar våldet, inte ökar det.

Det finns en falsk bild om att manlighet ökar mängden våld. Jag skulle tvärtom hävda att det minskar det.
    Det beror väl på vad man lägger i begreppet manlighet. Klart en trygg man, i en trygg könsroll tenderar nog att inte vara våldsam.
    Men det finns en rätt stark kultur runt en manlighet som egentligen bygger på osäkerhet och där man ständigt ska mäta sig med andra män, undvika prata om hur man mår, eller hur livet är i övrigt. Och där finns det nog en påtaglig risk att många bli otrygga.
  • Tukt
    Anonym (Ini) skrev 2022-08-10 10:10:21 följande:
    Du glömmer att ett av grunderna i att vara en man enligt traditionen är att aldrig slå en kvinna. Den lilla detaljen är något feminister aldrig talar om.

Skulle könsrollerna upphöra skulle kvinnor få det mycket värre och kvinnorna skulle få mer stryk, då män rent biologiskt har ett övertag. Det finns en växande kultur som menar att det är tid att ta ifrån kvinnor de förmåner som den gamla manlighetsnormen förordar. Equal rights, equal fights.
    Du har såklart rätt i att gamla tiders mansideal innefattade en rad saker som att inte slå kvinnor.
    Samtidigt så är det ju både så att det slogs kvinnor förr, när det fanns mer av de idealen. Och förmodligen fler, fast att det är svårt att bevisa då anmälningsgraden var sämre och offret mer stigmatiserat.
    Anledningen? Ja för att det män vill vara och det de facto är, är två olika saker.
  • Tukt
    Anonym (Ini) skrev 2022-08-10 16:47:48 följande:
    Nej, det är du som dömer gruppen efter svarta får istället för att se dem för vad de är. En man slår inte kvinnor. Det är emot det han står för. 
    Jag har aldrig dömt någon, inte män som grupp heller. Jag säger att det finns saker i viss manlighet som skapar en förutsättning för att våld ska få fäste.
  • Tukt
    Social666 skrev 2022-08-10 22:38:17 följande:

Överlag så vill man bara knyta näven å låta den hitta sej rätt i käften mot den som slår kvinnor.

jävla fegisar 

kom till mej å mina vänner så kommer ja me vänner låta dej lida som dessa kvinnor/tjejer gör

fan va arg ja blir

Det är ju precis det resonemanget som formar en kvinnomisshandlare.
Svar på tråden Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?