Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?
Det bästa en man kan göra om han vill jobba för våld mot kvinnor, är att engagera sig i frågan om mäns våld mot andra män. Det hänger nämligen i hop.
Det bästa en man kan göra om han vill jobba för våld mot kvinnor, är att engagera sig i frågan om mäns våld mot andra män. Det hänger nämligen i hop.
En orsak till våldet är förstås att vissa män gillar att mobba svagare. Det går kanske inte att mobba chefen eller kollegan, även om hen är fysiskt svagare. Men det går alltid att ge frugan/sambon en lavett när man kommer hem och är på dåligt humör. Orsaken kan vara att maten inte är klar, att det inte är tillräckligt städat eller egentligen vadsomhelst.
En annan orsak är att det anses att kvinnans uppgift först och främst är att behaga mannen. Det är inte bara män som anser det utan även kvinnor. Därför måste kvinnor ha långt svallande hår, höga klackar, åtsittande/urringade kläder, rakade ben etc. Det där är så självklart att de flesta kvinnor följer reglerna utan att ens ifrågasätta dem. Även om de ifrågasätter dem verbalt så följer de dem ändå.
I ett förhållande förväntas också kvinnan behaga mannen. Anpassa sig efter honom och ta ansvaret för att förhållandet fungerar och kontakten med hans famij, vara projektledare i familjen etc. Inte störa mannen med tjat och gnat och inte käfta emot så det bli bråk. Om hon inte lyckas så har mannen rätt att bli arg. Och kvinnan tänker också "om jag bara (gjort si eller inte sagt så) ... så hade han inte slagit mig". Och hon har lärt sig att kärleken är störst av allt, så hon lämnar honom inte för hon älskar ju honom och han älskar (egentligen) henne också.
Vad kan man göra? Försöka uppfostra sönerna att respektera tjejer. Försöka få döttrarna att respektera sig själva och våga säga ifrån.
Men i skolan tycks det ändå vara laglöst land, de starkaste styr.
Så otroligt löjligt att några lättkränkta män gör om hela tråden till att handla om dem istället för om misshandlade kvinnor och hur man kan hjälpa dem.
Vad har män att förlora på att öka säkerheten för kvinnor? det är uppenbart att (gissningsvis män) försöker styra från ämnet eller till och med uttrycker sig med ?håll käften?
vad är problemet? jag är uppriktigt nyfiken, eller är det bara trollfabriker som försöker slå split?
Har inte läst hela tråden så ber om ursäkt om någon annan redan kommit med denna invändning men;
TS, varför skulle män ha ett ansvar för andra mäns handlingar? Gäller det även andra grupper?
Har muslimer ansvar för brott som begås av andra muslimer?
Har kvinnor ett ansvar för andra kvinnors handlingar?
Har lågutbildade ansvar för andra lågutbildades agerande?
Var drar du gränsen? Om du bara tycker att det är män som har ansvar för andra mäns handlingar så framstår du som väldigt misandrisk.
Personligen känner jag noll och inget ansvar för andra mäns handlingar, med undantag för mina söner.
Överlag så vill man bara knyta näven å låta den hitta sej rätt i käften mot den som slår kvinnor.
jävla fegisar
kom till mej å mina vänner så kommer ja me vänner låta dej lida som dessa kvinnor/tjejer gör
fan va arg ja blir