Inlägg från: Anonym (Åklagarhandläggare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Åklagarhandläggare)

Orolig för restaurang, hur funkar det

Anonym (XXX) skrev 2022-08-05 23:24:27 följande:
    Ja, men om det bara är "ringa bedrägeri" så får du bara ett strafföreläggande. Småbelopp leder inte till rättegång. Nu vet jag inte var gränsen går (i pengar) mellan "ringa bedrägeri" och "bedrägeri av normalgraden", men det går säkert att leta upp om man vill...

Detta är endast delvis rätt. Småbelopp kan absolut leda till rättegång, om misstänkt förnekar brott. Jag arbetar som handläggare på Åklagarmyndigheten och det är inte alls ovanligt med förhandlingar som rör exempelvis ringa stöld, ringa bedrägeri eller ringa narkotikabrott.

https://www.aklagare.se/ordlista/

S
    trafföreläggande 

Ett alternativ till åtal vid vissa mindre allvarliga brott, som innebär att åklagaren direkt utan rättegång utfärdar böter och/eller villkorlig dom. En förutsättning är att den misstänkta personen erkänt brottet och accepterar föreläggandet.

Om misstänkt i förhör uppger att han eller hon förnekar brott och inte kommer godta ett strafföreläggande blir det alltså åtal eftersom åklagaren har absolut åtalsplikt.

Sen finns det ytterligare en möjlighet för domstolen att avgöra på handlingarna, men misstänkt kan begära huvudförhandling och få det.

Anonym (XXX) skrev 2022-08-06 10:18:16 följande:
    Tack, det visste jag inte. Känns kanske lite dumt, att det ska hållas en riktig rättegång om en restaurangnota på 390 kronor? Med tanke på vad alla de inblandades löner och ersättningar kostar under tiden... Huvudsaken är ju att restaurangägaren, butiksägaren etc. får det han har rätt till. 

Jo, det kan förstås kännas dumt. Men det är så lagen ser ut och det som myndigheterna i nuläget måste rätta sig efter. Det handlar trots allt om den enskildes rätt till prövning, att lagföringar inte ska ske godtyckligt. Då krävs ibland en rättegång för mindre belopp. Rättssäkerhet kostar, kort sagt.

Faktum är att målsägandens anspråk inte är åklagarmyndighetens huvuduppgift. Staten ska lagföra brott. Om det finns förutsättningar för fällande dom så måste åklagare åtala oavsett om det finns ett anspråk/skadeståndstalan, eller om en målsägande inte alls vill medverka.

Vid just ringa stölder kan varorna ofta återlämnas i säljbart skick. Då har butiken inga anspråk. Åklagaren är fortfarande skyldig att lagföra, genom antingen åtal eller strafföreläggande (eller åtalsunderlåtelse).

Observera att jag bara pratar i generella termer nu, inte om TS hypotetiska situation. Och eftersom det börjar bli väldigt OT får jag nog lämna det här.

Anonym (K) skrev 2022-08-06 10:22:45 följande:

Har du varit med om att någon dömdes för att hen inte vill betala en annan persons springnota ? 

Det är väl fullt rimligt att en person förnekar brott om man sitter kvar och vill betala sin egen nota. 

Inte vad jag kan komma ihåg. Men mitt inlägg gällde endast generellt om när strafföreläggande kan användas.

TS: Är det i dag restaurangbesöket ska ske? Jag hoppas verkligen du får det trevligt och att inget sker som gör att du måste ta reda på frågan om betalningsskyldighet.

Svar på tråden Orolig för restaurang, hur funkar det