Anonym (Beställ själv!!!!) skrev 2022-08-05 21:58:56 följande:
Och här har du svaret till att att alla upprepar sig. För att du verkligen inte tar in det folk säger utan fortsätter att argumentera för att du har rätt, som den restautangexpert du tydligen ser dig som.
Ja, jag kan säga med hundra procents säkerhet, att det INFÖR RESTAURANGPERSONALEN inte har någon betydelse, vem som har beställt in maten. Och inte heller om det bara blir ett enkelt strafföreläggande.
Men sedan kan jag tänka mig, att om TS skulle bli polisanmäld för att hon vägrar betala sin del av notan, och mannen också bara går iväg och vägrar att göra det, för att han menar att överenskommelsen var att båda skulle betala var för sig - det vill säga om ord står mot ord. Och detta går till åtal (beror på hur stora belopp de ätit för), så att det blir en riktig domstol med en domare och tre nämndemän som ska döma. Så kan det kanske göra skillnad. På grund av att dessa även har att bedöma de inblandade personernas trovärdighet.
Så om TS trovärdigt kan hävda, att hon gjort ett ärligt misstag, och att hon verkligen trodde att hon skulle bli bjuden, så kan det spela roll om det är mannen som har beställt in en massa dyra maträtter och dyrt vin till henne. Alltså att det inte var hon själv som valde en champagne som kostade 5000 kr flaskan, utan han trugade den på henne.
...men om man överhuvudtaget funderar i de här banorna redan FÖRE restaurangbesöket, så är det kanske enklare att avstå? Sorry, TS.