När ska folk börja fatta hur viktigt sexet är?
När ska fok som du börja fatta att sex INTE är lika viktigt för alla? Långt ifrån!
Kan ta min egen umgängeskrets som exempel i åldrarna 40-70 i nuläget där det stora flertalet inte haft sex på flera år.... av olika skäl. Ohälsa, osynk, ointresse,brist på sexuell attraktion. Än det ena än det andra.
Varenda en av dem stannar ändå kvar i relationen, även "den" som är missnöjd med sexfrekvensen och är den som till synes lider mest, oftast mannen.
Vad jag minns var det omvända vanligare i yngre åldrar. Jag hade många väninnor då som alltid ville ha mer sex än de fick. MYCKET mer än männen. Det var faktiskt mer förekommande i de yngre relationerna att kvinnorna var de som ville mest förvånande nog.
Dock har ingen jag känner nånsin gjort slut pga bristande sex. Det har varit andra faktorer som lett fram till separation och känsloförlust.
Visst, sex är visserligen en viktig sammansvetsande faktor som ofta stärker en relation, som ger bekräftelse till det sexuella jaget och får en att känna sig åtråvärd och orka ge ännu lite mer i förhållandet men andra faktorer kan vara viktigare, som trygghet, känslomässig intimitet, vänskap, kommunikation, gemensamma intressen, livsmål, barn mm.