Inlägg från: Snömamman |Visa alla inlägg
  • Snömamman

Planera föräldraledighet

Om det är du som ska vara föräldraledig så är det ju rimligt att ni gemensamt betalar din inkomstminskning (dvs delar på den 50/50).

vi hade helt gemensam ekonomi. Alla pengar går in på ett konto och sen betalar/sätter av vi alla räkningar, sparande, bensin mat i början av månaden och sen tar vi pengar från det gemensamma kontot till våra kortlinjen när vi känner för det. Eftersom vi hade det så och dessutom var vana vid att jag hade pluggat fram till ett halvår innan så var vi vana på att leva på rätt lite. Min man hade en lön på 22? före skatt (men det är 10 år sedan) och det första året levde vi helt enkelt på hans lön och pausade sparandet. Efter ett år tog vi ut 5 dagar i veckan fram till barnet var 20 månader när det passade bra för min man att gå tillbaka till jobbet (vi bytte vid 10 månader ungefär eftersom jag är lärare och ett nytt läsår började få).

Andra barnet hade vi samma koncept men min man hade högre lön och jag hade hunnit jobba upp lite SGI så jag tog ut tre dagar/vecka även de åtta månader när jag var hemma.

Det går leva på mycket mindre än vad de flesta gör i Sverige idag även om det är svårare när man har vant sig vid lite högre standard.

Svar på tråden Planera föräldraledighet