Inlägg från: Kvinna1989 |Visa alla inlägg
  • Kvinna1989

Planera föräldraledighet

Vad krångligt det låter med att "planera" föräldraledighet i sverige?

Jag bor i finland och här har man ca 10-månaders föräldraledighet och första 3 månaderna får man 100% lön och efter de 80% av lönen. 

• Kvinna1989
    nnnnnnnn skrev 2022-08-02 12:09:52 följande:
    Det är för att man har stor frihet!

Om man vill kan man vara hemma heltid 13 månader  (vanligtvis delas detta av två föräldrar så ca 6,5 månader vars) och får då strax under 80% av lönen om man tjänar under taket på ca 45 000 kr/mån.

MEN om man vill krångla så kan man vara hemma flera år!
    Första året utan FP, båda föräldrarna, sen måste man ta ut 5 dagar/vecka eller jobba eller plugga. Då räcker 480 dagar länge! Nästan 3 år helt ledig med barnet, 1 år tillsammans och sedan 1 år vars.

Och vill man så jobbar man deltid tex FL 2 dagar/vecka och då räcker 480 dagar 240 veckor eller mer än 4,5 år. Så första året helt ledig och sen jobbar föräldrarna deltid i mer än 4,5 år efter det.

Krångel = Du kan skräddarsy din ledighet!!!
    Enkelt = var helt ledig typ ett halvår vars och ta ut maximalt antal dagar.
    Ja det är ju smidigt att man kan spara!

Här måste man ta ut innan barnet fyllt 2 år. Dock får man ju vara hemma tills hen blir 3 år. 

Mina dagar är slut och väljer man vara hemma efter de får man ca 3500 kr / månaden (man får alltså betalt för att inte använda förskola typ). Det är ju ingen summa man lever på men pappan jobbar heltid så de hår ihop åndå :) 

Dock läste jag på texttv att systemet ändrats igår, verkar komma lite av den svenska varianten hit. 
  • Kvinna1989

@tow2mater: Ja, läste de. Men är de inte så i sverige att pappan kan ge sina dagar till mamman? Till ex jag som har en dotter född 2021 kan inte få pappans dagar men nu när systemet ändrats kan man tydligen.

Svar på tråden Planera föräldraledighet