• Anonym (C)

Flytta långt bort, behöver boendeföräldern godkänna?

Som rubriken lyder, flytta långt bort. Jag har en dotter på 5 år som jag har varannan helg, hon bor annars hos sin pappa. 
    Jag har nu kommit fram till beslutet att flytta härifrån och räknar med att hamna 3-4h härifrån. Jag kommer fortfarande åka till nuvarande staden varannan helg för att få träffa och ha dottern som nu, samt ha henne hos mig vid lov som jag har nu. 
    Jag undrar om boendeföräldern, eftersom flytten inte kommer påverka mitt och dotterns umgänge, kan hindra mig att göra det? Jag och exet, dotterns pappa, har en bra relation idag och kan oftast prata med varandra utan problem. Men jag vet liksom inte hur jag ska lägga upp det eller vad jag ska säga. Någon som har några tips?

• Svar på tråden Flytta långt bort, behöver boendeföräldern godkänna?
  • Plupp73

Första fråga på din trådstart är ju:
    Är planen att din dotter ska fortsätta bo hos sin pappa helt, eller planerade ni att gå över till helt växelvis boende tex varannan vecka framöver? I så fall kan det ju kasta omkull planerna.

En annan aspekt är ju att när dottern börjar skolan kommer fler kalas på helger, helgaktiviteter oss som kan komma att drabba din tid med henne, men om du har kvar en bostad där du bor nu spelar det kanske mindre roll

• Anonym (Viktigt)

Har du haft som mål att ha ditt barn 50% av tiden?Det kan bli svårare om du flyttar långt bort.

• Anonym (ccc)

ska bara du flytta så nej, han kan inte hindra. Däremot får du nog inse att det där med att åka dit varann helg, år ut och år in, kommer nog inte fungera alltid. Det kommer bli svårare med ditt och dotterns umgänge, även om det kan fungera i början.

• Anonym (C)
    Plupp73 skrev 2022-07-28 20:09:23 följande:

Första fråga på din trådstart är ju:
    Är planen att din dotter ska fortsätta bo hos sin pappa helt, eller planerade ni att gå över till helt växelvis boende tex varannan vecka framöver? I så fall kan det ju kasta omkull planerna.

En annan aspekt är ju att när dottern börjar skolan kommer fler kalas på helger, helgaktiviteter oss som kan komma att drabba din tid med henne, men om du har kvar en bostad där du bor nu spelar det kanske mindre roll

Jag hade henne varannan vecka innan men då jag blev förflyttad till annan ort ville jag att hon skulle få stanna kvar i sin trygghet. Hon kommer börja skolan nu i höst tillsammans med de barn hon gått på förskolan med. Så, nej- tanken är inte just nu att ha henne växelvist eftersom jag inte kan ligga och köra henne till och från skolan varannan vecka. Bara den körningen innefattar 80 mil/v + pendling till jobbet.
  • Anonym (Rty)
    Anonym (C) skrev 2022-07-28 20:45:19 följande:
    Jag hade henne varannan vecka innan men då jag blev förflyttad till annan ort ville jag att hon skulle få stanna kvar i sin trygghet. Hon kommer börja skolan nu i höst tillsammans med de barn hon gått på förskolan med. Så, nej- tanken är inte just nu att ha henne växelvist eftersom jag inte kan ligga och köra henne till och från skolan varannan vecka. Bara den körningen innefattar 80 mil/v + pendling till jobbet.
    Varför gick du med på att bli förflyttad till annan ort?
    och om du nu kan flytta ifrån ditt jobb, varför jobbar du inte där din dotter bor, istället för att flytta ännu längre ifrån henne?
  • Anonym (C)
    Anonym (Rty) skrev 2022-07-28 21:47:52 följande:
    Varför gick du med på att bli förflyttad till annan ort?
    och om du nu kan flytta ifrån ditt jobb, varför jobbar du inte där din dotter bor, istället för att flytta ännu längre ifrån henne?
    För att där min dotter bor finns inga jobb? Jag hade inte mycket till val, det var antingen att bli av med min fasta tjänst eller bli förflyttad. 
  • Anonym (Erfaren_man)

Jag hade valt mitt barn framför att behålla en fast tjänst. 
    Men det är jag, det. 

• Tow2Mater
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2022-07-29 00:22:17 följande:

Jag hade valt mitt barn framför att behålla en fast tjänst. 
    Men det är jag, det. 

Vem betalar dina räkningar?
  • Räkan77

Kan ett alternativ vara att flytta till den nya orten, arbeta 75% och läsa en utbildning på minst halvtid så att du sen kan flytta till den orten där din dotter bor? Alltså att du utbildar dig till er yrke som efterfrågas på orten?

På många ställen så är det arbetsbrist på rätt utbildad personal så om det inte är ett väldigt speciellt ställe så borde det gå. 

• Anonym (C)

Dessvärre är det så att det inte finns jobb där, de bor i ett litet samhälle som inte har företag eller en efterfrågan på arbetskraft. De flesta som bor där pendlar själva till dit jag bor eller längre. Så tyvärr är det inte så enkelt!

Räkan77 skrev 2022-07-29 00:48:40 följande:

Kan ett alternativ vara att flytta till den nya orten, arbeta 75% och läsa en utbildning på minst halvtid så att du sen kan flytta till den orten där din dotter bor? Alltså att du utbildar dig till er yrke som efterfrågas på orten?

På många ställen så är det arbetsbrist på rätt utbildad personal så om det inte är ett väldigt speciellt ställe så borde det gå. 

• katrinp

Seriöst, lägg av! Att välja det är svårt nog ändå och ingen här hade dömt henne ens en hundradel så hårt om hon varit man.
    Men svaret på din fråga är nej, ingen kan hindra dig. Han får inte ens försvåra umgänget för dig!
    Hoppas att allt löser sig till det bästa!

• Plupp73
    Anonym (C) skrev 2022-07-28 20:45:19 följande:
    Låter jättetufft för dig!
    Tänker att du ju måste ta det rakt upp och ner med hennes pappa så att ni kan hitta bra lösningar för umgänget mellan din dotter och dig.
  • Anonym (A)
    Plupp73 skrev 2022-07-30 21:11:36 följande:
    Låter jättetufft för dig!
    Tänker att du ju måste ta det rakt upp och ner med hennes pappa så att ni kan hitta bra lösningar för umgänget mellan din dotter och dig.
    Håller med
  • Plupp73
    Anonym (C) skrev 2022-07-28 23:01:51 följande:
    För att där min dotter bor finns inga jobb? Jag hade inte mycket till val, det var antingen att bli av med min fasta tjänst eller bli förflyttad. 
    Jag förstår din förtvivlan faktiskt. Ja, du kan ju vara gilla läget och kämpa på. Hoppas att du och pappan får ett bra samtal och samarbete runt detta.
Svar på tråden Flytta långt bort, behöver boendeföräldern godkänna?