• Anonym (Ts)

Röntgen av barns tänder

För nåt år sen, när min dotter gick i förskoleklass, var det dags för första tandläkarbesöket med röntgen av tänderna. Min dotter hade jättesvårt att klara av det, hon kämpade på men fick kväljningar hela tiden. Till slut fick tandläkaren trycka ihop hennes mun medan sköterskan tryckte på knappen. 

Nu på sommarlovet innan tvåan var det dags igen, och det gick bara inte. Hon försöker, men trots att de tar de minsta plåtarna, så klarar hon inte det. När hon till slut var nära tårarna sa de att de hoppade över det, tänderna såg fina ut och nästa gång går det säkert. Men om det inte gör det, finns det något annat sätt? Har ni erfarenheter? Jag själv har också svårt med detta, men det går ju. Och röntgen behövs väl för att verkligen se ordentligt? 

• Svar på tråden Röntgen av barns tänder
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Om) skrev 2022-07-27 17:06:46 följande:

Är det olika I olika kommuner? Dottern är 7 och har inte behövt röntga några tänder vid sina besök. Inte jag som vuxen heller vid  vanliga undersökningar. Är det rutin hos er? 

Med barn vet jag inte mer än att hon fått göra det, eller försökt göra det, två gånger. 

Jag har i vuxen ålder alltid fått röntga, gått både hos Folktandvården och privat, olika kommuner. Hade ju varit underbart att få slippa :)

• Anonym (Ts)

Mrs Moneybags: Det låter ju spännande! Var det för att han hade svårt med vanlig röntgen eller hur fick ni tillgång till det? 

• Anonym (Ts)
    Anonym (Igenkänning) skrev 2022-07-27 17:15:20 följande:
    Åh jag hade samma problem med min yngsta son. Han var jättekänslig runt hals/svalgregionen, kunde inte ha halsduk eller polotröja utan att få kväljningar.
    Hos vår tandläkare tog de det lugnt i ett par år och skippade röntgen. Sedan fick han prova att skölja munnen med något munskölj med bedövning i, då gick det hur bra som helst! Han fick inte alls några kväljningar när han var lite bedövad, sedan tror jag att det var lite psykiskt också, i och med att det var så jobbigt innan.
    Han körde med det där munsköljet ett par år och sedan funkade det helt plötsligt utan, nuförtiden är det inga problem alls.
    Åh så skönt! Intressant med munsköljet, det skulle jag själv också vilja ha. :) Ska fråga om det till henne nästa gång.  
Svar på tråden Röntgen av barns tänder