Inlägg från: Mascaraklumpar |Visa alla inlägg
  • Mascaraklumpar

Färga om lila hår

Vet inte hur blekt det är, men ju ljusare desto viktigare att tillsätta rött pigment när man färgar det mörkare. Annars kommer det få en grön ton. Man får också tänka på att ju mer slitet håret är desto mer färg drar det till sig. Är det uppskjutet från mörkt så blir håret kanske snarare svart om ni väljer en mörkbrun färg.

När jag går från blonderat till brunt brukar jag tona mitt hår ganska intensivt rött, sen lägger jag i en mörkblond intensivtoning (de brukar ha nr 6 eller 600) och resultatet blir då vad jag skulle kalla mörkbrunt om jag låter den verka tiden ut. 

Prova alltid på en slinga först så att inte hela håret sabbas. 

• Mascaraklumpar
    uppskjutet=uppljusat

• Mascaraklumpar
    enmamma skrev 2022-07-27 16:56:18 följande:

Tack för respons.
    Om jag väljer en rödbrun nyans är det inte risk att det mest blekta och slitna håret blir rött?
    Schwaarzkopf country brukar jag använda till mig.

Tvärtom skulle jag säga (men jag är ingen frisör utan har bara erfarenhet av mitt eget hår). Om delar av håret är mer blekta än andra så har de delarna mindre rött pigment i sig från början. Det mest slitna håret kommer att absorbera mest färg, men det är mer sannolikt att de delarna blir mörkare än att de blir mer röda. Men som sagt, prova på en slinga först (eller en som är lite och en som är mycket blekt) så får ni en uppfattning om resultatet. Om ni inte vill köpa extra färg för detta så blanda tex 10% av varje komponent av färgen i en liten skål och använd detta till slingan, så kan resten av färgen sparas. 
Svar på tråden Färga om lila hår