Glinda från Oz skrev 2022-07-27 20:39:23 följande:
Vad stämmer inte? Jag var tvingen att visa mitt schema när min dotter gick på förskolan förra året i alla fall. Man fick inte ha barnen där extra tid för att handla, gymma mm
Klart de gör. Givetvis har de raster och lunch resten är undervisning.
Från och med 3 års ålder är det allmän förskola. Politiskt beslut som grundar sig i att förskolan är en viktig del av utbildningsväsendet.
Citerar skolverket: "Från och med höstterminen det år ett barn fyller tre år har barnet rätt till allmän förskola, det vill säga minst 525 avgiftsfria timmar per år i förskolan. Det gäller alla barn, oavsett föräldrarnas sysselsättning och familjens situation i övrigt".
Nej, skolan bedriver inte undervisning samtliga tider barnet vistas på skolan. Exempelvis är det undervisning mellan 8-13 för lågstadieelever. Tur är väl det!
Undervisning bedrivs även på förskolan, där förskollärarna särskilt ansvarar för det uppdraget då de är utbildade till det. Undervisningen ska dock inte förväxlas med skolans undervisning då förskolan betonar lekens betydelse i högre grad. Skolverket har dock beslutat att begreppet undervisning ska användas i förskolan för att betona att förskolan är en del av utbildningsväsendet. Exempelvis lärs fysikaliska fenomen ut så som friktion och gravitation, men under lekfulla former där pedagogiska frågor ställs. Viktig kunskap att ta med sig till skolan som kräver ett mer abstrakt tänkande. Att då ha fått förvärva kunskapen kroppsligt, erfarenhetsmässigt, t.ex. att hälla 10 deciliter vatten i en literform gör att det blir lättare att arbeta med dessa uppgifter abstrakt i matematikboken. Men också att ha fått träna på att lyssna på högläsning tillsammans med andra eller att sitta i ring/samling förbereder barnet på att kunna lyssna och delta i boksamtal i klassrummet och att kunna sitt på sin bänkplats. Du hänger säkert med nu på förskolans uppdrag, eller du kanske måste hålla dig kvar vid gamla föreställningar? Även i förskolan är kontakten med extern aktör, exempelvis utredning av en diagnos, den första och är otroligt viktig för att barnen ska få en bra början på sin utbildning. Då handlar det om omfattande handlingsplaner upprättade av förskolan, möten med psykolog, läkare, specialpedagog, logoped och olika aktörer ex autismcenter. Och barn som far illa, att dokumentera och fånga upp dessa i samtal med socialtjänsten, men också i samarbete med vårdnadshavarna. Alla dessa moment är emellertid så viktiga och kräver utbildning där en gymnasieutbildning absolut inte är tillräckligt.
Jag kan nämna så mycket mer om varför förskolan ska betraktas som en del av utbildningsväsendet, och vikten av det.
Sedan finns det många förskolor där förskollärarna inte har möjlighet till att tillämpa sina akademiska kunskaper då förskolan är så eftersatt i kommunens budget. Det kan yttra sig genom hög personalsjukfrånvaro och vikariebrist eller att pedagogerna själva ska stå i köket, ringa in vikarier, städa, tvätta, utföra egenkontroll- och tillbudsrapporter och ha möten med andra aktörer så som miljö & hälsainspektion, brandskydd, lokalvård m.m. Inte minst de stora barngrupperna!