Inlägg från: Bruno97 |Visa alla inlägg
  • Bruno97

BF APRIL 2023

Hej!

jag hoppar in i denna tråd. Har inte fått min exakta datum då jag plussade igår.
    Min anledning till varför jag testade mig var pga ingen mens, lätt påverkad när jag drack en cider 4.5 samt vaknade på natten med halsbränna.

idag har jag vaknat med halsbränna samt magen som spänner åt samt lös i magen. Så får se hur denna natt kommer att se ut. spännande men nervöst. Hoppas det kommer hålla hela vägen.

• Bruno97
    Polly91 skrev 2022-08-06 21:29:57 följande:
    Jag börjar jobba först vecka 33 och kommer nog få berätta för chef och närmsta kollegor då om jag fortfarande mår lika illa och kräks eller sämre. Kommer vara i v 8 då. Förra graviditeten fick jag berätta tidigt för närmsta kollegor och i v 13 för chefen. 

Ja, blir de svårt att underhålla de så måste man ju nästan berätta för det ska förstå varför man inte orkar allt eller varför man är hemma mycket. 

men är de inte viktigare att berätta för sin chef först?

• Bruno97
    Polly91 skrev 2022-08-07 08:04:00 följande:

Jag jobbar som lärare och kommer nog därför berätta för mina närmsta kollegor först och sen ganska omgående för min chef. Jag jobbar inte på samma arbetsplats som förra gången men har god relation till min chef. 

Då jag kräkts nästan varje dag i en vecka och vet att jag troligtvis kommer då hypermesis denna gången med så behöver jag stöttning av närmsta kollegor plus att om jag är borta påverkar det dem otroligt mycket också. 

Förra graviditeten låg jag inne på sjukhus i omgångar och var sjukskriven i perioder och det drabbade både kollegor och elever. Har redan dåligt samvete för det men samtidigt så har ju alla samma rätt att skaffa fler barn. 

Kul att hitta en till som jobbar inom skola. Jag själv är elevassistent/resurs så känner ju att någon behöver ju alltid ta mina pass så fort jag är borta. detta brukar ofta påverka dom som har planering och jag vet hur mycket det behöver just dom så jag kommer nog att välja att säga de så fort jag märker att att jag behöver vara hemma ofta. Tanke på att detta är första så vill jag nog hinna smälta detta först och ta den tid som behövs.
    hoppas denna gång blir bättre för dig.
  • Bruno97
    JenniB skrev 2022-08-07 08:43:59 följande:

Jag har funderat på det här lite de senaste dagarna.
    Jag går på tjänstledighet den 1. Oktober och då har jag väl precis haft kub om jag räknar rätt. Hoppas att jag kan vänta tills efter kub med att berätta oavsett om jag nu är tjänstledig eller inte men skulle jag må illa mycket nu de kommande veckorna eller ha problem med att få ihop tiderna jag ska vara på mvc så kommer jag nog berätta för min chef och kanske kollegan som jag delar kontor med. Det blir nog att ta det lite som det kommer. Glad

Hur har du tänkt?

Förstår precis.

jag vill nog ta tiden och smälta de lite själv utöver min sambo samt hans bästa vän och min bästa vän. Men skulle de vara att jag inte kan hålla de inom mig för man blir hemma för mycket eller får mindre ork på jobbet så kommer jag att behöva berätta för jag vill såklart underlätta för mina kollegor och kunna ersätta någon om de behövs eller för att inte börja snacka skit om att man inte gör sitt jobb som man annars gör för man är för trött
  • Bruno97
    Chelsea84 skrev 2022-08-07 09:25:16 följande:

Förra graviditeten berättade jag för två av mina kollegor direkt..vi jobbar väldigt nära varann på en förskola. Men då slutade det i MF.

I morgon börjar jag jobba igen, men mina två närmsta kollegor har fortfarande semester så jag vet inte när jag ska berätta för dom.

Men igår började jag kräkas, och jag mår illa konstant så blir nog svårt att dölja.. 

Får hoppas att de håller sig så du får din uppfyllelse att få berätta för det först.
  • Bruno97
    Mimmi061 skrev 2022-08-07 23:23:11 följande:

Hej, 

Så kul med denna tråd! Plussade idag, vecka 4 (3+4). Vårt första barn. Ser framemot att hänga med er här och dela med erfarenheter med varandra. ????

Välkommen!

vad för symtom hade du som gjorde att du valde att testa dig?
  • Bruno97

Vilken ordning skulle ni berätta de på? (Ej min ordning)

bästa vän, sambon, närmsta släkt, vänner, chef, kollegor, sociala medie, släkt, berättar inte alls, annat (eget förslag)

• Bruno97

Varför är det så svårt att veta hur man ska berätta de för sina föräldrar? De vet ju inte om att vi har försökt samt att min far har lite svårt för min sambo samt att jag och min sambo har haft de lite upp o ner tidigare. Hur ska man veta hur de tänker när de får veta? Kommer de bli besvikna eller kommer de bli glada. De är ju ändå mina föräldrar och känns som deras åsikt är otroligt viktigt för mig.

• Bruno97
    H0nd3ndär skrev 2022-08-08 11:01:59 följande:
    Det är svårt med ens föräldrar. Min mor kommer säga rakt ut att hon tycker vi ska göra abort. Hon har enda sedan 3an föddes propagerat för att det räcker nu samt försökt få mig att lova att det inte blir fler. Hon tycker vi är för gamla (jag fyller 38 i höst) samt att det räcker mer än nog med 3. MEN hon har inte med att göra hur många barn vi väljer att skaffa. Kommer iom läget låta henne få veta så sent som möjligt och kommer nog låta henne lista ut själv. Detta barn är planerat och mycket välkommet. Min mor är toppen i övrigt kan tilläggas och när barnet väl är ute kommer de alla ggr få en fin relation.

Precis! Känner ni att ni vill ha 5 barn liksom så är de ju erat val och erat liv. så tråkigt att ens föräldrar ska vara negativa när man redan gjort ett val istället för att glädjas.

idag pratade jag med kvinnokliniken där jag ställde frågan om mina föräldrar. Fick som svar att det är du ditt barn och din sambo de handlar om kan inte de vara glada för sitt barn samt barnbarn så är de så omogna Och de var så skönt att höra att man inte är ensam om att då tycka de även om de kommer bli jobbigt.

jag ska nog testa mig en gång till imorgon bara för att verkligen förstå att detta är sant då jag har en kvar här hemma. så jag inte säger något till dom i onödan utöver MF om de nu skulle dyka upp.

• Bruno97

Någon som har haft appen FLO?

när man fyller i sin mens och sen fyller i att man är positiv försvinner då mensen och dagen där då börjar? Alltså går från rosa till gul?

• Bruno97

Igår 11/8 kom blödning. Har alltid haft ont i magen så tänkte inte så mycket på de tills blödningen kom. Då började göra mer ont som en annan känsla. Ringde 1177 då kvinnokliniken och gyn var fullt. De sa bara att antingen är de mf eller så är de bara en kärl som har spruckit. Hoppades ändå på de bästa för det var ju ändå inte mycket. MEN idag kom det rejält och smärtan var annorlunda. Ringde gyn som ringde upp och var 99.9 procent säker på mf men att jag fick en tid för att åka in och kolla upp det. Så sorligt för allting med mina föräldrar gick bättre än förväntat att berätta för och så kommer detta. Men skönt att ha berättat för nu kan min mor stötta mig för hon själv varit med om det. Om de nu blir som jag och gyn tänker att de är. Då blir det att försöka på nytt och hoppas på ett maj/juni barn istället.

har tiden kl 13 idag. Får man veta på en gång om de är mf?

• Bruno97
    Fia92 skrev 2022-08-12 20:58:13 följande:

Bruno97, hur gick ultraljudet?

Det ser inte så ljust ut för mig heller. I eftermiddags började jag få ont i magen och de senaste timmarna har smärtan tilltagit mycket. Som mensvärk x 10. Jag har alldeles för ont för att det ska kunna vara normalt och väntar nu bara på att det ska börja blöda.

Det kunde inte hitta något alls på ultraljud som att de aldrig hann bli något. Så antingen väldigt tidigt mf eller så har det kommit fel i kroppen därav visar de inget (hette något speciellt jag inte minns vad). Så har tagit blodprov för att se sen testa mig om två veckor för att se om jag fortfarande har positivt på stickan. Så just nu ser de inte ljust ut.
  • Bruno97
    Fia92 skrev 2022-08-12 20:58:13 följande:

Bruno97, hur gick ultraljudet?

Det ser inte så ljust ut för mig heller. I eftermiddags började jag få ont i magen och de senaste timmarna har smärtan tilltagit mycket. Som mensvärk x 10. Jag har alldeles för ont för att det ska kunna vara normalt och väntar nu bara på att det ska börja blöda.

Jag hade säkert ont en vecka innan blödningen kom. Men tänkte att de inte var något allvarligt. Men det kanske de redan var. Så våga ring in och kolla med dom. För har man jätteont i magen antingen ena sidan eller långt ner i mitten så ska man ringa gyn Eller åka in på akuten. hoppas de blir bättre
  • Bruno97
    Polly91 skrev 2022-08-12 12:04:16 följande:
    Jag började störtblöda i min förra graviditet och fick åka in. Hade dock inte ont men fick göra ett ultraljud. Då såg man hjärtat slå men hon sa då att det fortfarande kunde vara ett missfall och att tiden fick utvisa. Blödde en gång till några veckor senare och fick samma svar. Men ut kom en frisk flicka. Så man kan blöda ganska mycket utan att det är något. Men som sagt minns inte att det gjorde ont :/
    Har haft ont både mage och rygg. Min mamma sa själv att när hon fick mf så hade hon också magont samt ryggen så det är ett tecken för oss tydligen samt blödning då. Men skönt att de kan gå bra för vissa. Nu ska man bara försöka smälta allt och hoppas på att sambon vill testa på nytt. Tog ett tag för han att vilja försöka först och nu får han en gång till att fundera.
  • Bruno97

Ni som har haft mf hur länge pågick det? En dag, flera dagar, veckor, månader? Och var de alltid lika mycket blödning?

• Bruno97
    FrkOlsson skrev 2022-08-13 19:30:19 följande:

För mig har det alla gånger bara kommit lite rosa på papperet sen avstannat och den börjat och sen har mensen kommit efter kanske 1-2 veckor förutom med mitt MA. 

Samma sak denna gång, ska in på ultraljud på tisdag och se om det finns nåt där. Mycket tveksam då alla symptom försvunnit förutom jätteömma bröst. 

Men jag har aldrig fått jätteont eller blött.

Hur går det för dig Bruno97 och för dig Fia92?

11/8 Första Dagen: lite
    12/8 andra dagen: mellan som de vore mens
    13/8 tredje dagen: lite
    14/8 fjärde dagen: lite

sover mer nu än innan + vaknar inte på natten av att jag behöver äta eller kissa.
    inte lika hungrig.
    inte lika ont i magen längre så nu kan jag sova på alla sätt och vis. Så alla symtom jag haft finns ej kvar.
    men man såg ingenting på ultraljudet så bm vet ej vad som har hänt eller om fostret redan hade försvunnit. Det blir och kommer alltid vara en gåta för oss.

jag hoppas de visar något på mitt blodprov för att kunna veta vad som hänt.

du får gärna uppdatera oss hur det går på tisdag om du vill och orkar.
  • Bruno97
    FrkOlsson skrev 2022-08-16 19:02:46 följande:

Hur lång tid tar det att få svar på blodproverna? Barnmorskan sa till mig idag också att om VUL inte visade nåt alls skulle det behövas blodprov för att se om graviditeten hade hamnat nån annanstans typ. 

Jag tror att det gick ganska bra idag. Det är ju så himla tidigt men den lilla konstiga ?korven? hon kunde se var i storlek med vad det borde vara och den såg ut att ?pulsera?. Hade det funnits nåt som ?dött? tidigare skulle hon inte ha kunnat se nåt alls så det känns väl som ett positivt besked. 

Ska på ett nytt VUL 30/8 och förhoppningsvis få se ett litet hjärta slå. Känns som två år och inte två veckor. 

Det skulle ringa mig om de var något negativ. än så länge har jag inte hört något.

vad händer om de har hamnat någon annanstans? Stöter de då bort och blir ett mf?

ja de såg ju inget så de bör ju ha försvunnit tidigt. Positivt på de viset men ser så mycket fram till att ha ett barn. Längtan är otroligt stor.

lycka till hoppas på de bästa för dig.
  • Bruno97
    Bruno97 skrev 2022-08-14 22:39:54 följande:
    11/8 Första Dagen: lite
    12/8 andra dagen: mellan som de vore mens
    13/8 tredje dagen: lite
    14/8 fjärde dagen: lite

sover mer nu än innan + vaknar inte på natten av att jag behöver äta eller kissa.
    inte lika hungrig.
    inte lika ont i magen längre så nu kan jag sova på alla sätt och vis. Så alla symtom jag haft finns ej kvar.
    men man såg ingenting på ultraljudet så bm vet ej vad som har hänt eller om fostret redan hade försvunnit. Det blir och kommer alltid vara en gåta för oss.

jag hoppas de visar något på mitt blodprov för att kunna veta vad som hänt.

du får gärna uppdatera oss hur det går på tisdag om du vill och orkar.
    Mitt blod är helt och hållet borta kom lite under fm den 15/8 annars är det ingenting kvar.

idag ringde kvinnokliniken upp där det tyckte mitt blodprov var svagt och att jag måste testa mig igen för att jämföra samt kolla så mina värden inte är dåliga och de kan påverka tillsvidare. TUNGT men man kämpar på.

ni som fått mf, hur kände er partner efter de? Blev de avvaktande? Ville fortsätta kämpa på en gång? eller ville inte alls? hur blev stämningen hemma?
Svar på tråden BF APRIL 2023