Inlägg från: Jojjans |Visa alla inlägg
  • Jojjans

BF APRIL 2023

Hej alla! Nu har jag fått positivt på digitalt test så nu vågar jag gå med här trots svagt på vanliga stickor. tog sig på andra försöket Hjärta BF borde bli 14/4 enligt äl. 

Jag är 36 år och har sen tidigare en son som snart fyller 3. tyvärr har vi också ett tidigt och två väldigt sena missfall i bagaget, i vecka 16 och 6 innan sonen och en förlust i vecka 21 i höstas, samt misstänkt cervixinsufficiens. Det gör att jag kommer få cerklage i vecka 15 och hoppas på att det hjälper (har inte hunnit få det tidigare). Så även om jag är väldigt glad så är jag såklart väldigt rädd att förlora även det här barnet. 

ser fram emot att följa, dela med och älta ihop med er alla!

• Jojjans

Jag är bara på 3+6 (bim idag!) men har en hel del symptom som kom redan innan plusset. 

det första jag märkte är en väldigt hunger/sug i magen på morgonen, som lätt tippar över mot illamående. Dock inte regelrätt illamående. molvärk och något ömma bröstvårtor. 

Men mina absolut starkaste symptom är psykiska, jag är i vanliga fall en väldigt extrovert och social person, men under mina graviditeter blir jag mycket mer introvert, större behov av egentid osv. Känns som att jag vill vara ifred i min bubbla och bara sitta och känna efter hur grodden växer där inne. Tråkigt bara nu när jag har en 3-åring, och känner att jag inte har samma tålamod med att han är klängig och mammig alls. Någon som känner igen sig?

angående träning så har jag samma sekund som jag plussade slutat lyfta tungt och kommer inte heller träna mer än promenader. Jag vet att det inte triggar ett vanligt missfall, men eftersom jag har stor risk för förtidsbörd så är det lika bra jag vänjer mig vid att göra så lite som möjligt. Lär bli sängliggande rätt tidigt pga  det. 

• Jojjans
    Fia92 skrev 2022-08-05 21:11:34 följande:

Mitt digitala test slog också om till 3+ igår. Idag är dock alla mina symtom som bortblåsta och jag har en riktigt dålig magkänsla. Exakt samma sak hände vid vårt förra missfall och faktiskt typ exakt samma dag och vecka. Nu är jag inställd på att det här inte kommer gå vägen men hoppas såklart att jag har fel och får fortsätta hänga med här.

Jag vet inte om det lugnar dig, men för mig har symptomen alltid kommit och gått, både när jag fick tidigt missfall och när jag gick längre, så det behöver nog inte betyda något. Hoppa dina symptom kommer tillbaka så du slipper oroa dig. 
  • Jojjans
    Polly91 skrev 2022-08-06 17:00:17 följande:

Idag har jag kräkts två gånger och mår sååå illa. Så jobbigt när hela min mans släkt är på besök och man ska hålla det hemligt Gråter Längtar tills man kan berätta och få må dåligt utan att låtsas att allt är bra! 

å din stackare! Jag hoppas mitt illamående håller sig lugnt, för på lördag ska vi ha 3-årskalas för vårat barn och halva släkten kommer. orkar inte med om det märks ännu!

• Jojjans

Jag vill gärna hinna gå på ett tidigt ul o h se att allt ser bra ut, men sen kommer jag berätta rätt omgående för min chef. jag jobbar administrativt inom vården och det finns ingen som ersätter mig när jag är borta så jag vill Ge chefen en chans att hitta en ersättare snabbt eftersom jag med största sannolikhet kommer bli sjukskriven tidigt i graviditeten. 

men att ?faran är över? i vecka 13 som eveven skriver stämmer ju inte. Jag hr ett missfall i vecka 16 och en förlust i vecka 21. För mig kommer nog oron snarare öka runt vecka 15.

trots det vill jag inte berätta tidigt för släkt och vänner. känner att det blir en för stor stress med massa frågor och att dom också riskerar att projicera sin oro på oss. Jag behöver fokusera på mig själv så länge som möjligt.

• Jojjans
    Eveven skrev 2022-08-07 10:12:04 följande:

Menar självklart inte att faran är över vecka 13. Vet att allt kan hända fram tills födelsen och därefter men det är ändå vecka 12 som kommuniceras ut överallt, att risken minskar. Vecka 12-13 är det jag hört sä länge jag kan minnas, att risken minskar men man vet tack vare idag sociala medier exempelvis att det inte alltid är fallet. Sen ändå hur alla väljer att göra, tidigt eller senare, berätta eller ej är olika för alla. 

Jättetråkigt att höra att du fick MF i vecka 16? Rynkar på näsan

med det sagt så är det nog också efter vecka 12 någon gång som vi känner oss ok med att berätta också.
    första graviditeten väntade vi till efter KUB, men fick sen missfall i vecka 16. Så nästa gång väntade vi till efter vecka 16. Nu när vi fick ett missfall/förlorade barnet i vecka 21 så önskar jag ju verkligen att det gick att helt stänga in sig i en bubbla och inte behöva berätta för nån innan det känns lugnt, vilket för vår del är i kanske vecka 28+, men det funkar ju inte riktigt tyvärr. 
  • Jojjans
    Fia92 skrev 2022-08-07 12:40:10 följande:

Jojjans, måste bara säga att jag inte kan föreställa mig vad ni har gått igenom. Beklagar så mycket! Jag hoppas VERKLIGEN att ni går hela vägen nu.

Eveven skrev 2022-08-07 17:06:35 följande:

Jojjans. Tack för att du delar med dig. Beklagar också så mycket och håller alla tummar och tår att det går hela vägen denna gång!! 

Ja, det har varit fruktansvärt men samtidigt så är alla klyschor på något vis sann, man blir mer jordad, lever mer i nuet och uppskattar det man har när man varit med om att mattan rycks undan under fötterna på en. Jag är så oerhört tacksam över att jag har ett fantastiskt livs levande barn. Allt annat är en bonus Hjärta jag försöker tänka att om jag har tur så KAN det bli ett barn, det vore helt underbart!
  • Jojjans
    Bruno97 skrev 2022-08-08 01:16:51 följande:

Vilken ordning skulle ni berätta de på? (Ej min ordning)

bästa vän, sambon, närmsta släkt, vänner, chef, kollegor, sociala medie, släkt, berättar inte alls, annat (eget förslag)

Sambon vet givetvis redan. Sen har jag berättat för ett fåtal vänner (inte dom närmsta, utan såna jag hörs relativ ofta med digitalt och som också är gravida/försöker). Därefter blir det nog min och sambons systrar. och därefter chefen och ev kollegor. Föräldrar och nära vänner vill jag vänta med så länge det går. Sociala medier blir det inte alls. 

• Jojjans

Någon mer är jag som är så sjuuuukt uppsvälld??

jag har gått upp ca 10 kg från innan jag fick barn, främst runt midjan och på magen. Har gått upp som mest nu i våras antagligen pga kombinationen sorg/oro/stress och stillasittande jobb. Redan i maj var det flera (som känner till vår förlust) som frågat rakt ut om jag är gravid igen, eller till och med gratulerat. Så, jag hr redan rädd putig mage i förhållande till min storlek.

nu är jag bara i 4+2 men har typ lika mycket mage som jag hade i vecka 13 för ett år sen (och typ som vecka 22 med min son). så sjukt uppsvälld och vet inte hur jag ska kunna tackla frågorna jag lär få när jag går tillbaka till jobb på måndag. Hatar att ljuga men vill inte bli påkommen såhär tidigt?

• Jojjans

Trots massor av symptom så verkar allt gå
    åt helvete för oss även denna gång.

jag har hela tiden tyckt att mina streck på testen är i svagaste laget men lugnat mig med att dom ju ändå ökat. Nu tog jag ett test igen, är på äl+17, och det har börjat minska igen. Alltså det är lika svagt som äl+11 (äl+14 var betydligt starkare). Tog svå test för säkerhets skull men båda är väldigt svaga, så nu inväntar jag ett missfall. 

• Jojjans
    Elliot1 skrev 2022-08-09 08:24:56 följande:

Supertråkigt att höra :( Svårt att föreställa sig känslan efter det ni gått igenom. Beklagar verkligen om det är så att det blir missfall. Har du möjlighet att göra VUL? 

Tänker någonstans att testen kanske ändå kan vara lite missvisande, hoppet är ju det sista som överger en. Ett VUL kan ju bekräfta det ena eller det andra. Vilken stad bor du i? Jag bor i Stockholm och när jag misstänkte missfall ringde jag till en gynmottagning där jag bor och fick en tid för VUL samma dag, för att slippa undra! 

jag bor också i Stockholm men är på semester på landet en vecka till. Men jag tror ändå inte det syns någonting på vul såhär tidigt. förhoppningsvis sköter kroppen det själv så jag slipper undra, annars får jag boka ett vul nästa vecka.

• Jojjans
    Elliot1 skrev 2022-08-09 08:34:40 följande:

Okej!

Nej det gör det kanske inte så tidigt. Jag har dålig koll.. 

Vet ju att det inte hjälper dig i situationen nu men vill ändå skicka lite pepp, håller tummarna för att det bara är testen som är missvisande och att allt går som det ska! 

FrkOlsson skrev 2022-08-09 10:37:56 följande:
    Jag beklagar verkligen men håller också tummarna för att det ändå går vägen! Hoppas verkligen att det går bra!

Nu under dagen har mina symptom helt försvunnit, och min vanliga energi har kommit tillbaka. Har inte börjat blöda än men hoppas det blir snart så jag slipper gå i den här ovissheten igen.
    har jag inte börjat blöda än då tar jag ett nytt test om tre dagar, på fredag. 
  • Jojjans
    Elliot1 skrev 2022-08-09 21:02:39 följande:
    Beklagar om det nu är så att det inte blev något denna gång :( Men om det nu blir missfall borde ni ju kunna få hjälp nu, med er historik? 
    Eftersom våra olika missfall har helt olika orsaker så tror jag inte det finns något dom kan göra.

om jag blir gravid och kommer till vecka 14-15 och allt ser bra ut så kommer jag få hjälp
    med cerklage, sjukskrivning osv. Men innan dess vet jag inte vad som skulle kunna göra tyvärr?
  • Jojjans

Nu på morgonen fick jag rosa på pappret så gissar att blödningen kommer igång under dagen. 

Tack för alla tröstande ord och all pepp. Jag verkar iallafall ha lätt att bli gravid fortfarande? lycka till i era graviditeter! 

• Jojjans
    Chelsea84 skrev 2022-08-10 08:57:36 följande:
    Nej, blir så ledsen för din skull :( 
    Önskar dig en lyckad och frisk graviditet väldigt snart.Hjärta
    Tack Hjärta
Svar på tråden BF APRIL 2023