• Persan

Ni Stockholmare får allt serverat.. Eller?

Vill börja med att varna känsliga läsare. Det jag skriver är bara mina privata tankar. 

Jag har fått en lustig tanke som vägrar släppa, har blivit fördömande mot Stockholmare och storstadsbor överlag. Har själv varit en storstadsbo, därför jag plågas av dessa tankar och hoppas nån kan rätta till mig. 

Vad gör Stockholmare egentligen? De lever i sin stad, kan ingenting, vet ingenting och får allting serverat. Bor i en lägenhet där de måste ringa hyresvärden så fort en lampa pajat. De har aldrig ens sett en skruvmejsel.. 
    De jobbar med något simpelt jobb som inte direkt bidrar till samhället, typ designar dator spel eller serverar kaffe på ett fik.. Maten handlar de på Ica, den bara finns där, ingen vet hur den kommer dit, ingen bryr sig heller. 
    På fritiden sitter man på en ute servering, eller i lägenheten framför TVn.. 

Vem är det som serverar allt? Som bygger alla hus, fixar mat, bygger bilar, bussar, elektronik osv. Jag vet hur det fungerar på fabriker, att det finns folk som jobbar med snickeri & byggnation. Men känns så orealistiskt och lite orättvist. Dom bara går runt, shoppar i affärer, käkar nått fint och bara finns till. Det enda bekymret de har är när de missat bussen till stureplan och måste vänta 3min på nästa buss.. 

Känns som de har så simpelt liv jämfört med oss andra. De gör inga tuffa hus renoveringar som blir mer kostsamt/svårare än man trott, eller behöver stress mecka ihop bilen en söndag kväll för att ta sig till jobbet, de har inga åkrar/skog som de oror sig för nu när det är så varmt osv osv. De har inga bekymmer förutom relationella problem. 

Förstår ni mitt tänk? Samtidigt som man kan störa sig på detta, så känner man även en avundsjuka och blir lite sugen på att flytta dit. Jag antar att jag har fel (hoppas). Ni som bor där, och vet mer, motbevisa mig. 

• Svar på tråden Ni Stockholmare får allt serverat.. Eller?
  • Kockobello

Du tror inte stockholmare har bilar heller, som går sönder. Du behöver nog vidga vyerna lite, minst sagt.

• Anonym (Full_Retard)

Det e nice att glida

• No Logo

Stockholmare har fallfärdiga fritidshus som ska renoveras. De är fallfärdiga därför att det är vad stockholmarna har råd att låna till eftersom permanent boende är så dyrt. Där har de möjlighet att lära sig en del färdigheter, lite vuxenkollo typ.

Är stockholmare, kvinna, och kan både sy, använda motorsåg, proffslaga mat, mjölka kor, köra skoter och äger en stor uppsättning elverktyg. Sitter dock ofta på takbarer samt irriterar mig på ställen som inte tar Amex : )

• Räkan77

Har hört många fördomar mot Stockholmare, men det här var nog det märkligaste jag läst.

Tror du inte att människor i övriga Sverige handlar sin mat i mataffärer? Det är ytterst få som är självförsörjande. I dagens samhälle så är det inte så stor skillnad att bo i Stockholm eller på en mindre ort i landet. De allra flesta är anställda, handlar sin mat i affär, har tillgång till internet och ägnar sin tid på jobb, familj, hushållssysslor och lite fritidsintresse.

Bekymmer har de flesta oavsett yrke och ekonomisk standard. Få personer glider genom livet. 

• Anonym (Alla är lika olika)

Hoppsan så många som nappade på betet. Naturligtvis så kommer det självgoda upp. Stockholm försörjer resten av Sverige. En applåd för den dumheten. Orsaken varför det är dyrare i Stockholm är pga marknaden. Där många människor vill vara blir det dyrare eftersom det inte finns till alla. Man kan helt enkelt ta mer betalt av människor som vill slåss om en lägenhet. Många Stockholmare är självgoda och tror att resten av Sverige är dumma i huvudet, Men till saken. Naturligtvis gör stockholmare samma saker som i resten av Sverige. Annars hade regionen inte funkat. Även stockholmare behöver läkare, tandläkare, advokater, taxi, ambulans osv. 

• Anonym (Hoppsan)
    Kockobello skrev 2022-07-21 15:14:01 följande:
    Det är mer att jag inte förstår hur du inte kan förstå. Du lär väl veta att folk i Stockholm också bor i hus? Att folk jobbar som sjuksköterskor, bibliotekarier, jurister  whatever? .
    Fast sjuksköterskor, bibliotekarier och jurister bygger ju ingenting. Så de bidrar inte till samhället, enligt TS.
  • Kockobello
    Anonym (Hoppsan) skrev 2022-07-21 16:51:05 följande:
    Fast sjuksköterskor, bibliotekarier och jurister bygger ju ingenting. Så de bidrar inte till samhället, enligt TS.
    Nä. Verkar vara att bygga hus (för dyrt, så att man inte har råd) som är grejen när man bidrar till samhället. Haha.
  • Kockobello
    Kockobello skrev 2022-07-21 17:47:21 följande:
    Nä. Verkar vara att bygga hus (för dyrt, så att man inte har råd) som är grejen när man bidrar till samhället. Haha.
    Eller att mecka med risiga gamla bilar. Inte att skaffa sig ett liv där en ny bil kan ingå och som inte lägger av när man ska iväg till jobbet.
  • Kockobello
    Anonym (Alla är lika olika) skrev 2022-07-21 16:28:51 följande:

Hoppsan så många som nappade på betet. Naturligtvis så kommer det självgoda upp. Stockholm försörjer resten av Sverige. En applåd för den dumheten. Orsaken varför det är dyrare i Stockholm är pga marknaden. Där många människor vill vara blir det dyrare eftersom det inte finns till alla. Man kan helt enkelt ta mer betalt av människor som vill slåss om en lägenhet. Många Stockholmare är självgoda och tror att resten av Sverige är dumma i huvudet, Men till saken. Naturligtvis gör stockholmare samma saker som i resten av Sverige. Annars hade regionen inte funkat. Även stockholmare behöver läkare, tandläkare, advokater, taxi, ambulans osv. 

Vad har orsaken med saken att göra? Det krävs mindre ansträngning att bo utanför typ Säffle i ett hyrt hus för 5000 i månaden än att dra in månadskostnaden i Stockholm, oavsett orsak till priserna.
Svar på tråden Ni Stockholmare får allt serverat.. Eller?