Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

Har vi valt så hemska namn?

Anonym (?) skrev 2022-07-27 13:23:22 följande:
    För att det var just det, en parallell mot att namnet på min brorsdotter Freja är ett namn som bärs av porraktriser. Vad är det som är så svårt att förstå att sådant inte är personligt? 
    Eh, nej, det var det inte en parallell för. Poängen var att du resonerade som så att associationen säger mer om personen som gör den, än om namnet. Och då använde jag mig av en parallell för att visa att det resonemanget inte håller. Det var alltså inte en värdering av själva namnet Freja.
  • Embla twopointoh
    Anonym (?) skrev 2022-07-27 14:10:23 följande:
    Ja du får tolka det hur du vill. Nu orkar jag inte grotta ner mig mer i detta. Barnen heter det de gör och när dessa 60-talister inte finns i livet längre så är det alla dagens Liam & Leon osv som sitter på högsta posterna Tiderna förändras.
    Du har fortfarande inte berättat exakt vad det är du tror att jag tycker.

Som jag ser det var det bara ett försök att avfärda, eftersom andra argument saknas.
  • Embla twopointoh
    Anonym (XXX) skrev 2022-07-28 00:01:58 följande:
    OK kände inte till Freja Rydberg. I detta sammanhang ska dock nämnas, att skådespelerskor på 1800-talet fortfarande hade ett mycket tvivelaktigt rykte. De var nästan som skökor, och ibland tjänade dom extra som det också. (Och manliga skådespelare sågs som hovnarrar ungefär.) Det var först i och med filmstjärnorna från 1920-talet och framåt, som skådespelare/spelerska blev ett statusyrke. Angående Webster så får du läsaas igen. Det första belägget i engelska språket år 1691 är inte ett personnamn, det var gudinnan som avsågs: 

Definition of Freya
    : the Norse goddess of love and beauty
    First Known Use of Freya

1691, in the meaning defined above

Och angående Joshua, så kan hebreiska namn - liksom arabiska - transkriberas på olika sätt.

Asagudarna som förnamn kom under nationalromantiken, vilket stämmer bra med årtalet 1810. Påståendet att Freja skulle använts som förnamn bland "vanligt folk" långt före nationalromantiken på 1800-talet skulle jag vilja se ordentliga belägg för.
  • Embla twopointoh
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-05 12:21:51 följande:
    Ja, fast Ebba och Aurora..? De är ju gamla namn i de högre klasserna i Sverige. Tänk Ebba Brahe och Aurora Königsmarck t.ex.. Aurora är dessutom urgammalt i hela den civiliserade världen, på grund av att det är hämtat ur den romerska mytologin. Och Ebba verkar vara vanligt i de unga medelklassgenerationerna idag. 

Aurora kan förstås ha hamnat i WT i denna generation, p.g.a. Törnrosa-filmen.
    Jag skulle spontant säga att Ebba inte hör till den gruppen av namn som diskuteras i tråden. Men jag har såklart inga konkreta siffror. Ebba är ett gammalt, väletablerat namn, två faktorer som talar emot den klassificeringen.
    . Det är ett vanligt namn som förekommer i alla samhällsskikt, bara för att det förekommer bland lågutbildade föräldrar betyder det ju inte automatiskt att det tillhör den kategori namn som tråden diskuterar.
  • Embla twopointoh
    Anonym (poo) skrev 2022-08-05 23:04:04 följande:
    Ebba är typiskt wt numera.
    Nej, jag håller inte med. Bara för att ett namn förekommer bland föräldrar som har låg socioekonomisk status, är inte samma sak som att namnet är ett vad-ska-man-kalla-det-för-att-inte-förnärma-någon-namn. Traditionella, etablerade namn kan inte "bli" den kategorin namn. Man ska inte blanda ihop "namn som är vanligare bland föräldrar med låg socioekonomisk status" med "namn som personer jag anser är WT ger sina barn". Det är, faktiskt, inte samma sak.
    Det som i tråden kallas WT-namn är namn som inte är etablerade, ofta kommer från USA och/eller populärkultur, är rena "hittepå", har en oetablerad stavning, stavning som ändar uttalet och/eller en massa Z, X, H inklämda. Ebba stämmer inte in på ens ett av detta.

Det finns en statistisk fastslaget samband mellan denna typ av namn och att föräldrarna har låg socioekonomisk status, det har gjort mängder med forskning på området (se till exempel länkar jag lade in i början av denna tråd).
    Dessutom är flicknamn inte lika utpräglade, eller hur man ska uttrycka det. Det är större skillnad på gruppnivå mellan pojknamn, än vad det är mellan flicknamn.
  • Embla twopointoh
    Anonym (?) skrev 2022-08-09 12:33:35 följande:
    Haha oj, någon tog visst åt sig I så fall är du på helt fel plats och stackars familjer som ska få stöd från dig med dessa vidriga fördomar. Inte konstigt att soc fungerar så dåligt som det gör i vårt land när vem som helst kan få jobbet som soc-kärring..
    Det är väl snarare du som konsekvent genom hela tråden försökt avfärda och nedvärdera och bli otrevlig dem som säger saker du inte vill höra. Sådant beteende bara befäster eventuella fördomar.
  • Embla twopointoh
    Anonym (?) skrev 2022-08-09 14:33:03 följande:
    Grattis till att du kan sköta dig i proffesionella sammanhang. Om din arbetsgivare och kollegor skulle se hur din verkliga personlighet samt dina fördomar är om familjerna du ska ?hjälpa? så hade du inte blivit långvarig. Du låter nämligen som ett skolexemplar av ett psykopatbeteende om du lyckats dölja din privata sida och åsikter i 10 år på din arbetsplats.  Skrämmande vilka människor det finns som arbetar med människor som behöver hjälp i vårt samhälle. 
    Om personen kan se ett mönster när det gäller vilka namn som ges till barnen, så är det ju inte fördom, utan erfarenhet. Dessutom stöds denna "fördom" av forskning. Att se detta mönster är inte samma sak som att bemöta människorna illa eller oprofessionellt.

Ditt eget bemötande av människor som säger saker du inte vill veta av, bara stärker denna "fördom" ytterligare.
  • Embla twopointoh
    Anonym (?) skrev 2022-08-09 14:42:47 följande:
    Så att kalla familjer man hjälper i sitt yrke för ?vitt skräp? i privata sammanhang är inte en fördom? Du som försvarar detta har samma fördomar själv. Usch. 
    Att använda nedvärderande epitet är inte samma sak som att ha fördomar. Jag försvarar inte användandet av uttrycket WT, jag har sagt många gånger att jag ogillar det och inte använder det själv.

Du däremot avfärdar etablerade statistiska samband som fördomar eftersom du inte vill veta av dessa samband. Du vill inte tro på personer som skriver att de är lärare eller socialsekreterare eftersom deras erfarenhet bekräftar dessa samband, istället blir du avfärdande, nedvärderande och otrevlig.
  • Embla twopointoh
    Anonym (?) skrev 2022-08-09 15:59:01 följande:
    Du fortsätter ju att försvara personer som ser ner på familjer och kallar folk för WT. Fräscht. 
     Det är du som uppenbarligen inte kan hantera andra åsikter eller att det finns ett etablerat statistiskt samband mellan vissa namn och låg socioekonomisk status/utbildning. Istället försöker du avfärda och nedvärdera allt och alla som bekräftar detta samband, eftersom det är enklare och mindre jobbigt än att ta till sig att detta samband existerar. I ena andetaget tycker du det är så fruktansvärt att andra använder uttrycket WT, samtidigt som du själv i nästa andetag är otroligt nedvärderande och otrevlig mot folk.
  • Embla twopointoh
    Anonym (?) skrev 2022-08-09 16:57:00 följande:
    Jag diskuterar för min åsikt, vad är annars detta forum till för? Sen stör det mig att sådana som du ska komma emellan med sina pekpinnar och statistik hit och dit. Präktig är vad du låter, inte särskilt trevlig verkar du heller. Diskussionen just nu handlar om att personen arbetar inom soc och på sin fritid kallar familjerna h*n arbetar med för WT. Att du dessutom försvarar en sådan person visar bara att du ser ner på dessa familjer, precis som qwerty gör. Så ledsamt att höra att sådana som qwerty jobbar med dessa utsatta familjer. 
    Man kan diskutera "för sin åsikt" utan att bli otrevlig, nedvärderande och avfärdande.

Jag har inte försvarat personens användande av uttrycket WT. Det jag säger är att erfarenheten från dennes jobb bekräftar sambandet eller mönstret i vilka namn som är vanliga i vissa grupper. Det är inte att försvara personen i sig. Inte heller visar det att jag ser ned på dessa familjer (och, du har ju faktiskt inte den blekaste aning om vad mina barn eller närstående barn heter eller vilken utbildningsnivå/socioekonomisk status vi har), att du försöker klistra denna åsikt på mig är bara ännu ett sätt att försöka avfärda någon som pekat på ett samband du inte vill veta av. Det är liksom enklare för dig om jag är en präktig, otrevlig person som ser ned på andra, för då slipper du ta till dig och fundera över vad jag säger.

.
  • Embla twopointoh
    nihka skrev 2022-08-09 17:19:05 följande:
    Kom ihåg att bara för att vissa namn är vanligare bland samhällets socioekonomiska bottenskick så säger det inget om dig och just dina barn.

Det finns en massa Liam som aldrig kommer att komma i närheten av några socialarbetare.
    +1
  • Embla twopointoh
    Anonym (?) skrev 2022-08-09 17:20:26 följande:
    Leker du psykolog nu? Varför ska du berätta för mig varför jag diskuterar som jag gör? 
    Återigen är otrevlig istället för att svara på eller diskutera sakfrågan. Det är återkommande genom hela tråden.
Svar på tråden Har vi valt så hemska namn?