Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

Har vi valt så hemska namn?

Anonym (?) skrev 2022-07-26 23:30:24 följande:
    Jag har fått väldigt många bra svar i tråden! Får jag inte argumentera med en person eller vad är det du menar? Sen tål jag bara inte när en person tror att den är bättre än andra för att personen valde gamla ursvenska namn åt sina barn för 40 år sedan.. Det var inte därför jag startade tråden. Jag personligen anser att medelklass som namnger sina barn till gamla kunganamn har väldigt stora komplex i livet som den försöker kompensera upp.
    60-talister överlag har väldigt inskränkta åsikter. 
    Fast nu säger du först att du inte tål att någon tror den är bättre än andra på grund av namn, sedan gör du i nästa andetag ned dem som ger sina barn gamla kunganamn? Varför är det okej när du är nedlåtande och generaliserande mot en grupp, men inte okej när folk generaliserar och är nedlåtande mot de som ger sina barn namn du råkar gilla?
  • Embla twopointoh
    nihka skrev 2022-07-26 23:06:08 följande:
    Precis. Det finns inga namn som inte är importerade. Alla våra gedigna svenska namn har alla vid något tillfälle varit nya mer eller mindre innovativa importer.
    Ja, i princip alla våra namn är importerade. Men betyder det att det inte finns några svenska namn alls? Nej, anser jag, eftersom det är skillnad på ett namns ursprung och i vilket språk det används, om du förstår vad jag menar.

Mats till exempel, är en svensk form av Matteus,den latinska formen av ett grekiskt, bibliskt namn, som ytterst är hebreiskt. Betyder det att Mats, som är en form som inte förekommer någon annan stans än i svenskan (danska är det Mads, norska har jag inte koll på om det finns i, det skulle jag behöva googla), inte är ett svenskt namn, utan hebreiskt? Trots att Mats inte finns som namn på hebreiska?

Jag anser det resonemanget, att det inte finns några svenska namn (eller vilket språk det nu handlar om), därför inte riktigt är hållbart. Namn kan ha ursprung i andra språk, men varje folk gör namnet till sitt, genom att anpassa uttal, stavning, eller göra egna former, varianter och/eller smeknamn av det.

Exakt vad som krävs för att ett namn ska anses svenskt, det finns det nog inga klara gränser för. Men i alla fall att uttalet och kanske även stavningen anpassats till svenska, och att det använts i hyfsat stor utsträckning i minst ett par, tre generationer. Det ska vara ett namn som "alla" känner igen, kan relatera till och stava till (i alla fall den/de etablerade stavningen).
  • Embla twopointoh
    Anonym (?) skrev 2022-07-27 00:27:30 följande:
    För att det är på totalt olika sätt att bli nedtryckt genom att få slängt i ansiktet att snart trillar orosanmälningarna in för att mina barn heter Leon & Liam än att ett barn med ett gammalt kunganamn säkert har föräldrar med komplex. Men vi tycker väl olika där.. Alla har rätt till sin åsikt OCH att argumentera för sin åsikt!! 
    Ja, där tycker vi olika. Visst kan jag se skillnaden mellan att gå på någon personligen, och att uttrycka sig nedlåtande om en hel grupp, men båda sakerna är lika otrevliga.
  • Embla twopointoh
    Anonym (?) skrev 2022-07-27 11:02:11 följande:
    Oj, aldrig tänkt på namnet Freja som en Porraktris. Man måste vara rätt skadad om man tänker så om det flicknamnet tycker jag.. 
    Man behöver inte vara "skadad" för att inse att namnet riskerar att ha oönskade konnotationer. Du förvarar verkligen "dina" namn blint, och har inga problem med att göra ned andra i processen.
  • Embla twopointoh
    felicityporter skrev 2022-07-27 11:43:05 följande:

Jag tycker det är jättefina namn! Särkilt Liam, Leon och Loke. Absolut inget fel på de namnen och om folk säger de är wt-namn beror det endast på att de själva ligger så nära att vara wt att de genom sådana påståenden tror att deras status ska höjas. Dessbättre är sånt lätt att genomskåda och deras åsikter är inget man behöver lägga någon som helst vikt vid eftersom sådana människor är totalt ointressanta och obetydliga i världen.

Eller så beror det på att det finns etablerade, statistiska samband mellan vissa typer av namn och föräldrarnas utbildning/socioekonomisk status, och dessa samband märker folk av.
    Det ursäktar såklart inte användandet av det nedlåtande uttrycket White Trash om någon annan. Men det statistiska sambandet går inte att avfärda genom att kalla de som använder uttrycket WT för ointressanta, obetydliga och varandes i princip WT själva.

• Embla twopointoh
    Anonym (?) skrev 2022-07-27 11:55:33 följande:

Jag är av samma åsikt som dig. 

Att dessutom associera ett namn till porraktriser säger mer om den personen än om namnet. 

Då är det enligt dig alltså okej att kalla en pojke för Adolf, för om man associerar det namnet till maktgalna folkmordsförövare så säger det mer om personen som associerar så än om namnet.
  • Embla twopointoh
    Anonym (?) skrev 2022-07-27 12:21:34 följande:
    Du jämför alltså ett namn som associeras med Hitler med ett namn som associeras enligt er till porraktriser. Fräscht. Dina åsikter är på så låg nivå nu att det inte känns givande att diskutera detta vidare. 
    Parallell är inte samma sak som jämförelse. Det vet man om man inte har en låg nivå och kunskap om argumentation.

Andra namn som enligt ditt resonemang säger mer om den som associerar än själva namnet:

Uriah
    Judas
    Donald
    Fanny
    Lucifer
    Moriarty
    Jimmie
    Sauron

Visst, en del av namnen ovan behöver man ha lite allmänbildning för att få några associationer till. Men, det är ju det som är en av markörerna med de namn som är vanligare bland föräldrar med låg utbildning, föräldrarna gör inte den typen av associationer utan tycker bara att namnet i sig är fint, medan andra som är lite mer belästa får en viss association och därför undviker dessa namn trots att de tycker namnet är fint i sig.

• Embla twopointoh
    Anonym (?) skrev 2022-07-27 12:58:58 följande:
    Hur kan du vara så säker på det? 
    Vilka åsikter är det du menar att jag har? Kan du precisera?
  • Embla twopointoh
    Anonym (?) skrev 2022-07-27 13:03:13 följande:
    Du drar hela tiden kortet om att andra är lågbildade. Du måste verkligen känna dig viktig i livet som läxar upp yngre på FL och kallar folk lågbildade till höger och vänster. Låt mig gissa, ännu en 60-talist? 
    Vilka har jag kallat lågbildade? Tråden handlar trots allt om namn som är vanligare hos föräldrar med låg utbildning/socioekonomisk status.

Det som är intressant, är att så länge jag skrev saker du gillade att höra, så var det så bra så. När jag skriver saker du inte vill höra, så blir du direkt otrevlig och placerar mig i fiendefacket.
  • Embla twopointoh
    Anonym (?) skrev 2022-07-27 13:12:46 följande:
    Öh? Så om någon säger att du är fin en dag och nästa dag säger att du är ful så blir du inte arg den andra dagen för att personen sa att du var fin dagen innan? Du hör ju själv hur det låter. 
    På vilket sätt var min parallell om Adolf riktad till dig personligen, till exempel, som du uppenbarligen inte gillade att höra? Eller för den delen, när jag skrev att jag var övertygad om att föräldrar väljer namn de tycker är fina, vilket du verkade gilla?
Svar på tråden Har vi valt så hemska namn?