Anonym (Stina) skrev 2022-07-18 19:38:16 följande:
Det dessa studier visar är framförallt hur fördomar, förutfattade meningar och medelklassens ängslighet påverkad. Det blir lite paradoxalt att länka till dessa studier och säga att där ser man att WT-namn är dåligt. :) Det är ju just den inställningen som gör att namn får en viss prägel. Att du i ett annat inlägg säger att människor inte skiljer på WT-namn och namn som är fula visar att du inte riktigt fattar hur det här hänger ihop. Alla dessa påståenden om namn är sociala konstruktioner (som det mesta ju är) och det är således ingen skillnad mellan WT och Fult. Allt hänger ju på vad man väljer att läsa in i ett visst namn.
Man ska kanske låta bli att ytterligare förstärka dessa fördomar om man nu är intresserad av de sociala mekanismerna?
Jag har inte sagt att WT-namn är dåligt. Det jag har sagt är att vad man heter påverkar och ger även en hint om vad man har för bakgrund. Det är INTE att lägga en värdering i namnen. Jag klarar nämligen av att inte blanda samman statistik och samband med subjektiva värderingar och känslor.
"Alla dessa påståenden om namn är sociala konstruktioner" och "Det är således ingen skillnad på WT och Fult." är direkt felaktigt, vilket även de länkarna jag har lagt med säger. Det visar bara att du inte riktigt fattar vad länkarna, och i förlängningen forskningen, säger och att du inte har någon aning om vad statistik är för något(Se så lätt det är att bli så personlig och otrevlig. Kan vi låta bli personliga påhopp i framtiden?)
Vissa typer av namn ÄR vanligare där föräldrarna har låg socioekonomisk status/utbildning, det är ett faktum. Det betyder att alla namn som jag tycker är fula inte automatiskt är sådana namn. Jag tycker till exempel Märta är rätt fult, men inte är det ett sådant namn för det. På samma sätt tycker jag Liam är jättefint, men det tillhör ändå den kategorin.
Visst handlar det delvis om vad man läser in i ett namn, men ibland har faktiskt fördomar grund i verkliga förhållanden. Det är som sagt inte samma sak som att man dömer en individ eller inte förstår att en individ kanske inte stämmer överens med fördomen.