• Xenia

Har vi valt så hemska namn?

Anonym (?) skrev 2022-07-18 17:08:40 följande:
    Har vi valt så hemska namn?

Läste precis en tråd om så kallade wt-namn. Flera av namnen som skrevs finns i vår familj och jag måste erkänna att det inte var så kul läsning! 

Är de här namnen så hemska? Barnen heter Liam & Leon. Barnens kusiner heter Ester, Oskar & Livia och barnens andra kusiner heter Freja & Loke samt Ellen och Lovis. 

Är det kört för alla våra barn nu? Solig

Smaken är som baken. Det enda namn jag absolut inte kunnat tänka mig själv är Loke, som inte var någon trevlig person bland gudarna.

Liam och Leon var namn jag själv funderade över (det var innan Liam blev så populärt).

Det är aldrig kört för något barn vilket namn det än har. (I värsta fall kan barnet självt byta namn senare.) Bara för att en del nu anser att Liam är ett värstingnamn, så blir inte alla Liam värstingar.

Men jag förstår att din fråga mer är skoj än allvar.
  • Xenia
    Anonym (qwerty) skrev 2022-07-20 20:37:19 följande:
    Liam är ju typ 1a på WT listan. Leon ligger väl typ på 5e plats.

Ester Oscar och Livia har bättre möjligheter i livet.
    Det där är irrationell namnmystik.

Ok, så Liam är populärt bland "WT". Därav följer inte att alla som heter Liam är eller kommer att bli "WT".
  • Xenia

Vad är det för fel på Elina? Det är ett finskt namn, är man WT då?

Zacharias är ett gammalt bibliskt namn, så det kan jag inte se som WT. Men han kanske kallas för Zach eller Zacke.

Vad som är WT-namn är alltså inte skrivet i sten utan helt subjektivt.

Jag anser att inget namn jag hittat i min släktforskning är WT utan ett traditionellt namn. WT är "nya" namn, iaf nya i svenskan.

• Xenia
    Anonym (?) skrev 2022-07-22 08:15:43 följande:
    Jag har själv släktforskat och det finns enstaka konstiga namn för flera hundra år sedan där någon gift sig med någon från Amerika. Är det inte ett wt-namn här då bara för att det står med i vår släktforskning menar du?
    Enligt min personliga åsikt är aldrig traditionella namn WT. Även om de kanske fallit ur bruk under 1900-talet. Däremot utländska namn som aldrig funnits här och som inte är traditionella ens i sin egen kultur. Typ amerikanska efternamn som används som förnamn där och som sen en del svenskar tycker är "coola".

Mina släktingar på 1700- och 1800-talet hade aldrig några konstiga namn, det var samma klassiska namn i generation efter generation. Typ Johan, Anders, Mats, Anna, Maria, Lisa. Nästan alla mansnamn kom från bibeln. Kvinnonamnen också från bibeln och gamla helgonnamn (Katarina-Kajsa, Brigita-Brita, Margareta-Greta). Man gav namn efter släkten, därför återkom samma namn ständigit.

Det roliga är att de namnen fortfarande finns i bruk, om inte bland dagens nyfödda så bland tidigare generationer.
  • Xenia

Det var år 2013 när de vanligaste namnen på kriminella var Mikael, Anders, Robert, Lars.

Idag är det snarare Muhammed, Ahmed, Ali, Hassan.

Clark Olofsson det låter verkligen som en blivande brottsling. Amerikanskt förnamn och vanligt son-namn. Kommer att tänka på svenska James och Charles som uttalades helt på svenskt sätt. Clark uttalades förstås Slark. Namnen fick föräldrarna från böcker/tidningar och hade aldrig hört dem uttals på engelska.

• Xenia
    Anonym (XXX) skrev 2022-07-26 01:11:14 följande:
    Glömde Elina - det är inte WT, men för finskt om man inte ska bo i Finland tycker jag. Många svenskar har fördomar om finländare fortfarande, så det är onödigt. 
    Det där är nog att överanalysera. Det liknar många andra vanliga namn (Elin, Lina) så jag tror ingen skulle reagera.

Dessutom, ev fördomar mot finnar gäller nog män, "inte tjära, para rispa", gamla alholiserade finnar som aldrig lärt sig riktig svenska.

Det finns väldigt många svenskar med rötter i Finland, som rentav har finska efternamn, så jag tror ingen lyfter på ögonbrynen. Vi har fått andra grupper att ha fördomar om nu.
Svar på tråden Har vi valt så hemska namn?