• mialinn

Gravid och har panik

Hej!

Jag gör ett inlägg här mest för att få pepp och råd. 
    Jag och min sambo är båda 29 år, vi har en stabil och fin relation, bra jobb och bra boende. Allt är helt enkelt "på plats". Vi hade bestämt oss för att börja försöka bli gravida 2023. Men det gick snabbare än så och igår fick vi oplanerat ett plus på stickan.

Och i teorin så är det ju sak samma att jag blev gravid nu och inte om ett halvår. Men jag känner mig inte alls glad utan bara skräckslagen. Jag är jätterädd för förändringen, jag är rädd att bli ensam (har inte så många andra vänner med barn), är rädd att jag ska ångra mig. Allt känns bara hemskt och inte alls kul.

Jag är nog mest ute efter lugnande ord och att det är andra som också har kännt såhär?

• Svar på tråden Gravid och har panik
  • Friger

Tja... Jag är visserligen man. Men jag var 17år när jag fick reda på att jag skulle bli pappa. Gissa om det svindlade i min skalle när jag fick den nyheten. Gick och köpte godis. Mycket godis. Min bästa egenskap på den tiden var att jag inte söp mig själv redlös på varje fest och att jag emellanåt faktiskt gick till skolan.

Men det ordnade sig, både för barnet och mig själv. Ungen är vuxen nu och har chefsposition inom sitt yrke trots sin unga ålder. Jag har sedan fått fler barn (under mer ordnade former)

Med det sagt... Det löser sig. Ta problemen när de dyker upp. Oroa dig inte för sådant som du inte känner till eller inte kan göra något åt.

Låter som att du ändå har väldigt bra förutsättningar för det där barnet! Grattis till graviditeten! Lycka till! Passa på att sov mycket nu när du har chansen! :)

• Anonym (Jag)

Det kommer att gå bra för dig. Du behöver inte vara orolig. Det där fixar ni. 

• Anonym (Relax)

Det är inte ovanligt att få panik trots att man planerat för något, det är ju en stor livsförändring. När du känner så ska du tänka på att ni ju planerat för det och vill det här och försöka hitta lugnet i det. Du behöver bara landa

• Jag är bara jag

Du hinner vänja dig med tanken på både att vara gravid och få barn, du hinner förbereda allt, du hinner landa i det här. För det är inte imorron du ska få barn utan om många månader. En dag i taget så blir det bra. {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Enannan)

Jag har 2 barn, gravid med mitt 3e nu.. (3 missfall i bagaget) Jag har VARJE graviditet de första veckorna/månaderna fått ångest, även fast varje graviditet har varit efter längtad från början.
    Jag har tvekat på allt, är detta rätt beslut? Hur ska det bli? Älskar jag verkligen min sambo? Ja du förstår tvekat på heöa livet i princip ????
    Men det har varje gång gått över efter en period ????
    Det försvinner och man kan ist få bli lycklig i sin graviditet.
    Vänta med att berätta om graviditeten så länge du känner tvivel... Annars blir ångesten bara värre när alla säger grattis och hurrar och tycker att det är kul och man själv inte riktigt Är där än.
    Det kommer bli bra! 

• mialinn

Tack för alla snälla och peppande svar! Chocken har lagt sig lite. Känner mig fortfarande villrådig men har iallafall inte samma panik längre. En del av mig vill göra en abort och vänta i några år till och en annan del av mig tänker att vi bara ska köra och alla andra verkar ju klara det så då gör vi också det. Väntar nog fortfarande på att landa i mina känslor

• Anonym (Relax)
    mialinn skrev 2022-07-19 19:27:49 följande:

En del av mig vill göra en abort och vänta i några år till och en annan del av mig tänker att vi bara ska köra och alla andra verkar ju klara det så då gör vi också det. Väntar nog fortfarande på att landa i mina känslor

Men i din trådstart skriver du att ni planerat att ni ska försöka bli gravida under 2023, men nu vill du vänta i några år..? 
  • Anonym (Njut!)

Har du läst i de andra trådarna på FL här? Njut och var tacksam för att du blev gravid! Jag kände mig heller inte redo 6 månader innan vi började försöka men jag hade gett allt nu för att backa tiden och börja tidigare. När man står efter över ett år som ofrivilligt barnlös med flera komplikationer bakom sig och alla runt en är antigen gravida eller fått barn redan, då tänker man efter. Jag förstår dina känslor fullt ut men jag vill bara slå en signal från andra sidan. När man väl bestämt sig och landat i det så funkar det kanske inte så som man planerat. 

Svar på tråden Gravid och har panik