• snöblask

Hämta och lämna barn i skolan

Alla barn (i princip) kombinerar skola med fritids. Ena veckan funkar det hur bra som helst med ditt jobb och andra veckan kan du inte hämta. Lägg ut i Facebook tråd där ni bor efter en som kan hjälpa er. Perfekt extra jobb för tonåring. Funkar inte det så prata med chefen om att alltid jobba 9-18. Kanske inte kul för barnet att alltid vara sist kvar men måste man så måste man. Om något år kan barnet börja gå hem själv. 

• snöblask

Sen borde mamman ha rätt till personlig assistent eller ledsagare så hon får hjälp med sina mammasysslor hon inte klarar själv. Men det antar jag är det ni slåss med myndigheterna om. Där är min kunskap för dålig bara fortsätta kriga antar jag.

• snöblask

Jag tror att du var fel ute med din frågeställning. Lösa hämtning och lämning är du liksom skyldig till och folk i tråden kommer med förslag. Men frågan verkar kanske snarare vara vilken hjälp mamman kan få av samhället för att klara vara mamma?

• snöblask
    Marko74 skrev 2022-07-20 20:03:41 följande:

Sedan undrar jag alla andra som fått permobiler ex har dom betalat dom med lån? För det känns som det delas ut en del permobiler till vissa men vissa får ej.

Jag fick bekosta 3n rullator för 5000 kr ur egen ficka men den är ej optimal då hennes rygg ej pallar med, som jag sa bara halva sidan har muskler.

Ska man behöva punga ut mer pengar sjäv? 

Men återigen hur man ska lösa detta med att hämta barnet det är huvudfrågan

Min mamma betalde sin permobil själv. Troligtvis för hon inte orkade gå den långa vägen. Jag har en barndomsvän med sjukdom (inte riktigt säker på vad det är mer än att hon kan krampa och har psykisk ohälsa) hon är beviljad stödperson som följer med ex till badhuset, nöjesparken, lekparken etc. Till skolan tror jag inte, inte själv med barnet iaf utan bygger på att stödja den med nedsatt förmåga att själv kunna utföra momenten. 
Svar på tråden Hämta och lämna barn i skolan