• Anonym (LOva)

Vilket flicknamn är bäst?

Vilka av dessa 7 flicknamn är finast tycker ni, vad tänker ni om namnen? Vill ni numrera namnen 1-7 där nr 1 är finast?

Lykke
    Ella
    Alice
    Livia
    Nelly
    Ellen
    Stella

• Svar på tråden Vilket flicknamn är bäst?
  • Embla twopointoh

Livia - Utan konkurrens det finaste av de sju namnen. Ståtligt, men okomplicerat att uttala och stava.

Stella -Vackert och precis som ovan okomplicerat.

Alice - Också ett okomplicerat namn, men det känns som var och varannan flicka heter det = tråkigt.

Ellen - Helt okej och okomplicerat.

Lykke - Okej, men bättre med stavningen Lycke tycker jag.

Ella - Gillar inte, jag har svårt för "smeknamns-namn". Det är också supervanligt och därför tråkigt.

Nelly - Gillar inte heller då det känns mer som ett smeknamn.

• Anonym (XXX)
    Stella - ett jättefint, feminint namn, som inte är så vanligt nu - det är positivt. Gillar även betydelsen: "stjärna"

Alice - är alltid ett OK namn. Det är ett gammalt namn i Europa, flickaktigt, ljuvt och feminint. Nackdelen är att det har varit väldigt vanligt väldigt länge nu.

Livia - är ett urgammalt romarinnenamn, och därmed bra. Även ljudmässigt vackert, och även om det inte har med det svenska ordet "liv" att göra, så är det inte fel att det ingår s.a.s.. Det gör namnet positivt. Nackdelen är att många WT- och Svenssonfamiljer har tagit detta namn de senaste 15 åren eller så. Om ett barn heter Livia, kan man vara säker på att syskonen heter typ Lance och Liam, eller William och Tindra...

Lykke - är ett glatt, soligt, positivt namn - men jag tycker att det är alldeles för danskt, om man inte har dansk påbrå. Speciellt detta att det ska stavas med "kk", som egentligen inte finns i svenska språket, blir svårt och konstigt för barn tror jag

Ellen - tantigt, för mycket smeknamn

Ella - se Ellen, och snäppet värre än Ellen

Nelly - bara hemskt. Ett enfaldigt amerikanskt smeknamn, inte ett riktigt namn

• Anonym (Sanna)

Tycker namnet Liv är bättre än Livia, då det för mig låter som Olivia utan O:et. 

Annars är Ellen väldigt fint och enkelt. Gilla inte de andra förslagen

• FuckGoggleAskMe
    Embla twopointoh skrev 2022-07-17 00:15:15 följande:

Livia - Utan konkurrens det finaste av de sju namnen. Ståtligt, men okomplicerat att uttala och stava.

Stella -Vackert och precis som ovan okomplicerat.

Alice - Också ett okomplicerat namn, men det känns som var och varannan flicka heter det = tråkigt.

Ellen - Helt okej och okomplicerat.

Lykke - Okej, men bättre med stavningen Lycke tycker jag.

Ella - Gillar inte, jag har svårt för "smeknamns-namn". Det är också supervanligt och därför tråkigt.

Nelly - Gillar inte heller då det känns mer som ett smeknamn.

Håller med om detta i det mesta. 
  • Anonym (Blandat)

1 Livia- superfint
    2 Alice-fint
    3 Ellen- helt okey

4 Ella- okey

Gillar inte alls:
    5 Nelly- tänker på klädsäljaren
    6 Stella- hundnamn
    7 Lykke- ett danskt gräsligt namn

• Anonym (LOva)
    Anonym (Blandat) skrev 2022-07-17 17:42:24 följande:

1 Livia- superfint
    2 Alice-fint
    3 Ellen- helt okey
    4 Ella- okey

Gillar inte alls:
    5 Nelly- tänker på klädsäljaren
    6 Stella- hundnamn
    7 Lykke- ett danskt gräsligt namn

Tack för ditt svar!????????
  • Anonym (LOva)
    Anonym (LOva) skrev 2022-07-17 18:23:05 följande:
    Tack för ditt svar!????????
    Oj, min emoji blev en massa frågetecken. Det var inte meningen 
Svar på tråden Vilket flicknamn är bäst?