• Anonym (Z)

Ändra strategi som mamma, kommer det hjälpa eller stjälpa??

Anonym (Maria) skrev 2022-07-16 11:07:57 följande:

Jag tycker att det låter som en bra idé. Jag tycker också att du ska berätta för henne att du inte är intresserad av att prata med henne om hon inte är trevlig, att du kommer att ignorera henne om hon säger/skriker otrevliga saker och att det inte är okej att behandla en annan människa som hon gör.

Hon är så pass gammal att hon förstår sitt eget beteende, det handlar säkert om hormoner mm men det kan också bli en ovana att ta ut sina aggressioner på någon annan vilket måste brytas. Det är dock viktigt att du är konsekvent och att din man är med på tåget.

Håller helt med här. Lugnt men tydligt bemötande. En 15-åring är inte vuxen men ndå så pass gammal att man bör vara mogen att börja förstå mer om hur man behandlar andra.

Hur ställer sig pappan till att hon behandlar dig som hon gör?
  • Anonym (Z)
    Anonym (Mamman) skrev 2022-07-16 11:26:54 följande:
    Han blir också arg men de kan prata, mig vill hon inte veta av. Utom när det är tjej-grejer som tjafs med kompisar mm Då kommer hon till mig och då är det som förr mellan oss. Då ser jag en ljusning men den är inte långvarig.
    Men kan inte pappan ta upp att hon behandlar dig illa och att ni älskar henne men att sånt beteende sårar?

Det låter som att hon verkligen testar dig och att ni varit så nära att hon kör en extrem frigörelse/revolt för att bli sin egen - men som 15-åring får man börja ta hånsyn till att sndra människor, även ens egna föräldrar också är människor med känslor och som kan må dåligt om man beter sig riktigt illa.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Mamman) skrev 2022-07-16 11:34:43 följande:
    Det har både jag, hennes pappa, en av mina väninnor och skolans kurator pratat med henne om. Faktiskt också en av hennes kompisar som såg en gång när jag bröt ihop och grät. 
    Och vad säger hon då?

Jag hade personligen tyckt det varit jättepinsamt om mina vänner och mammas väninnor sagt åt mig att jag behandlade min egen mamma dåligt...
  • Anonym (Z)
    Anonym (Mamman) skrev 2022-07-16 11:52:37 följande:
    Hon har bara sagt att jag ska ge fan i att prata om henne med andra, annars kommer hon bli ännu mer arg på mig. Varsågod, jag tar inga hot svarar jag. 
    Frågar man henne hur vi ska lösa detta själva så får jag en igenslängd dörr som svar. 
    Då är hon medveten om hur hon beter sig. Då skulle jag bara låta pappan ta mer och vara tydlig med att du finns där men att du också är en människa och inte mår bra av att bli kallad vad som helst och behandlad hur som helst. Men att du såklart alltid kommer stå vid hennes sida om hon behöver dig.

Men du måste ta hand om dig själv också och hennes beteende är inte något som man ska behöva ta själv.
Svar på tråden Ändra strategi som mamma, kommer det hjälpa eller stjälpa??