Inlägg från: Anonym (Mamman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamman)

Ändra strategi som mamma, kommer det hjälpa eller stjälpa??

Kort sammanfattning.
    Dotter på 15 år.
    Haft mycket bra kontakt tidigare men senaste året har hon helt personlighetsförändrats. Bara mot mig, mamma till henne. 

Svarar inte. Är oförskämd. Alla andra är ok men jag är en idiot som man kan behandla hur illa som helst. 

Jag vet att det har med tonåren att göra. Det gör det inte mindre jobbigt. 

Har nu tröttnat och bestämt att jag tar ett steg tillbaka. Nu får hennes pappa, vi bor ihop, steppa in. Han har ingen ordning alls på hennes studier mm Jag har alldeles för bra koll på allt runt henne. 

Gör jag rätt eller blir jag som hon säger, en störd idiot som hon skäms för? 

• Svar på tråden Ändra strategi som mamma, kommer det hjälpa eller stjälpa??
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (K) skrev 2022-07-16 10:53:58 följande:

Nej, du visar att hon är den som bestämmer och att du är svag. Vad hände med att sätta gränser och säga ifrån när hon är stor i käften??

Tro mig, det har jag gjort. Jag har dragit in månadspeng, stoppat tjejmiddagar hemma hos oss mm Detta efter att ha varit tydlig med att så pratar man inte till mig och om hon fortsätter kommer det få konsekvenser. Det skiter hon i, säger hon. 

Hon sa alltid innan att ingen av hennes vänner har en mamma som ställer upp så mycket. Det verkar vara glömt nu. Det är bara mig hon revolterar mot. 
    Ringer jag svarar hon inte. Ringer hennes pappa svarar hon alltid.
    Väcker jag henne så får jag ett vrål om att hålla käften.
    Väcker pappan så säger hon ok, kommer snart. 
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Maria) skrev 2022-07-16 11:07:57 följande:

Jag tycker att det låter som en bra idé. Jag tycker också att du ska berätta för henne att du inte är intresserad av att prata med henne om hon inte är trevlig, att du kommer att ignorera henne om hon säger/skriker otrevliga saker och att det inte är okej att behandla en annan människa som hon gör.

Hon är så pass gammal att hon förstår sitt eget beteende, det handlar säkert om hormoner mm men det kan också bli en ovana att ta ut sina aggressioner på någon annan vilket måste brytas. Det är dock viktigt att du är konsekvent och att din man är med på tåget.

Tack för stöttningen.
    Tror också att det blivit en ovana som eskalerar.
    Först trodde ingen mig, då visade hon det bara när jag är med. Sedan har hon börjat visa det inför mina väninnor och de är chockade. Jag har tidigare haft drömdottern har de sagt. Ingen säger det längre hmmmm.... 
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (K) skrev 2022-07-16 11:10:04 följande:
    Bra! Fortsätt med det! Så länge hon är otrevlig så får hon inte vara med på trevligheter som utflykter, familjemiddagar, tjejkvällar hemma osv. Låt henne skita i det, för det gör hon egentligen inte men hon måste fatta att du är den vuxna i ditt eget hem.

Låt det vara så. Om du ringer om något viktigt och hon inte svarar, skit samma. Pappa ska inte behöva ringa. Förebygg istället genom att ge information i förväg om det går. Om det är något spontant så räkna med att hon kanske inte går att nå. Hon kanske inte behöver någon mobil alls eftersom du ändå inte kan nå henne, vad tror du om det? Och sluta väcka henne, herregud. Hon är 15 år, inget litet barn. Hon får ställa väckarklockan. Sen har vi problemet med skolplikt men hon kanske ska börja gymnasiet? I så fall får hon stå för följderna själv.

Förstår att jag låter hård men jag har fan noll tolerans mot sånt där divabeteende.
    Senast igår skulle vi till en konsert som hon visste om. Biljett var köpt och hon ville gå men satte sig på tvären och gapade på mig, stängde in sig på sitt rum och satte på hög musik.
    Nu är det fan nog sa jag till min man. Vi åkte. 
    Efter en kvart ringde hon till min man och var ledsen. Jag var givetvis en idiot som hon aldrig kommer följa med på något hädanefter. 

Väcker henne gör jag bara till skolan så nu på sommarlovet får hon sköta det själv. Hon börjar nian i höst. 

Jag har pratat med hennes mentor som mest skrattar och inte tror mig, det är tydligt. Hon är ju då trevlig i skolan. 

Jag har också nolltolerans. Vet inte om det hjälper eller stjälper i detta läget. 
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Z) skrev 2022-07-16 11:14:51 följande:
    Håller helt med här. Lugnt men tydligt bemötande. En 15-åring är inte vuxen men ndå så pass gammal att man bör vara mogen att börja förstå mer om hur man behandlar andra.

Hur ställer sig pappan till att hon behandlar dig som hon gör?
    Han blir också arg men de kan prata, mig vill hon inte veta av. Utom när det är tjej-grejer som tjafs med kompisar mm Då kommer hon till mig och då är det som förr mellan oss. Då ser jag en ljusning men den är inte långvarig.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Tvillingmamma) skrev 2022-07-16 11:20:33 följande:

Låt pappan steppa upp? Du ska självklart inte acceptera att hon är oförskämd, men varför har du tagit så mycket ansvar för henne i alla år? Du skriver att pappan har dålig koll. Då är det hög tid att han skaffar sig det, även om dottern borde vara ganska självgående vid det här laget. Så ja, jag tycker gott att du kan ta ett steg tillbaka, men givetvis fortsätta sätta gränser när det krävs. 

Det kan mycket väl vara så att hon tonårsrevolterar mot dig för att det är dig hon känner sig tryggast med. Eller känner hon sig överbeskyddad? En pappa som i alla år har tagit mindre ansvar och därför sluppit många konflikter, blir lätt ?favoriten?. Ännu en kvinnofälla många gånger. 

Han har dålig koll på det sättet att jag jobbat mindre och därför varit den som tagit mest ansvar för läxor, skolan, aktiviteter mm
    Jag kan namnen på alla hennes kompisar och deras föräldrar, vet var de bor mm Han vet att det finns en tjej kompis som heter "Lotta" men är det hon som bor i stan eller på landet, det har han inte koll på. En del känner han förstås men jag har stenkoll. 
    Det är alltså inte så att han inte tar ansvar utan mer att jag har mer koll. 
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Z) skrev 2022-07-16 11:29:41 följande:
    Men kan inte pappan ta upp att hon behandlar dig illa och att ni älskar henne men att sånt beteende sårar?

Det låter som att hon verkligen testar dig och att ni varit så nära att hon kör en extrem frigörelse/revolt för att bli sin egen - men som 15-åring får man börja ta hånsyn till att sndra människor, även ens egna föräldrar också är människor med känslor och som kan må dåligt om man beter sig riktigt illa.
    Det har både jag, hennes pappa, en av mina väninnor och skolans kurator pratat med henne om. Faktiskt också en av hennes kompisar som såg en gång när jag bröt ihop och grät. 
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (K) skrev 2022-07-16 11:38:45 följande:
    Jag hoppas att hon fick stanna hemma då fast hon ringde och grät? Det borde vara en bra läxa för henne.

Ok, då är det ett år kvar av era skyldigheter men så klart hoppas man att hon själv börjar ta ansvar innan gymnasiet. Om hon inte tar ansvar så kan hon inte få friheter heller, t ex då förtroende med större månadspeng i framtiden. När hon lugnat sitt beteende och kan visa mer respekt är det dags att prata om framtiden på lång sikt, att hon behöver bli självständig osv.

Jag skulle bli förbannad om jag var du. Bli skrattad åt av en mentor! Om hen inte tar dig på allvar så ryt i ordentligt och prata även med rektorn om det behövs. Sånt här ska skolan kunna hjälpa med faktiskt, alltså skolbiten då främst men även prata med henne generellt eller åtminstone hålla ögonen öppna så hon sköter sina kurser. Ju förr man får hjälp desto bättre.

Jo, det hjälper. Ju mer man ger efter desto längre tid tar det för henne att lära sig gränser. Man måste vara konsekvent, annars är det som att allt man gjort är bortkastat. Så om du säger nej nio av tio gånger men ger efter eller inte orkar den tionde, då är du på noll igen.
    Ja, hon stannade hemma. 
    Månadspeng är en sådan konsekvens som jag sagt kan hända. Tanken är att hon ska få hela studiebidraget vid gymnasiestarten OM hon slutar med detta beteende. 
    Denna månaden har hon fått sin månadspeng och ville ha extra men fick nej. Det gjorde att hon fick tacka nej till en aktivitet med kompisar. 
    Att jag sa nej berodde på ett utbrott mot mig. 
    Jag tar inte hennes månadspeng men de extra bidragen, som varit generösa, är indragna.

Jag ringde skolans kurator efter det tråkiga samtalet med mentorn. Kuratorn förstod mig och bokade direkt in ett samtal med dottern dagen efter. Om det gav något vet jag inte, blev beskylld för att vara en tjallare.....
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Z) skrev 2022-07-16 11:43:10 följande:
    Och vad säger hon då?

Jag hade personligen tyckt det varit jättepinsamt om mina vänner och mammas väninnor sagt åt mig att jag behandlade min egen mamma dåligt...
    Hon har bara sagt att jag ska ge fan i att prata om henne med andra, annars kommer hon bli ännu mer arg på mig. Varsågod, jag tar inga hot svarar jag. 
    Frågar man henne hur vi ska lösa detta själva så får jag en igenslängd dörr som svar. 
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Anonym8) skrev 2022-07-16 12:07:29 följande:

För det första så vill jag säga vilket toppen jobb du gör! Du gör allt rätt i detta läge och jag kan inte ens föreställa mig hur jobbigt det måste vara <3

Jag var den där tonårstjejen, blev helt personlighetsförädrad och hade såna otroliga agg mot min mamma. Mina agg hade givetvis sina orsaker men mycket var helt orimligt helt ärligt. Och det gick inte att stoppa, det kom ur grodor ur munnen innan hjärnan ens hann inse vad som hände.  Det där verbala hugget var både tillfredsställande OCH gav extremt dåligt samvete.

Kombot av hormoner samt önskan att bli sin egen person och inte bli som sin mamma gjorde att alla alla alla taggar var utåt hela tiden. Fy fan vilket monster man var. Jag förstod det inte själv, hur hemsk jag faktiskt var.

Det är JÄTTE bra du tog kontakt med kuratorn för i den åldern behöver man hjälp att reda ut tankarna/känslorna. Du gör ett super bra jobb och det kommer bli bättre, det där monstret kommer att försvinna! :) 

Tack snälla du. Nu kommer det tårar. 
    Hur är din kontakt med din mamma idag?
Svar på tråden Ändra strategi som mamma, kommer det hjälpa eller stjälpa??