Inlägg från: Anonym (Tvillingmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmamma)

Ändra strategi som mamma, kommer det hjälpa eller stjälpa??

Låt pappan steppa upp? Du ska självklart inte acceptera att hon är oförskämd, men varför har du tagit så mycket ansvar för henne i alla år? Du skriver att pappan har dålig koll. Då är det hög tid att han skaffar sig det, även om dottern borde vara ganska självgående vid det här laget. Så ja, jag tycker gott att du kan ta ett steg tillbaka, men givetvis fortsätta sätta gränser när det krävs. 

Det kan mycket väl vara så att hon tonårsrevolterar mot dig för att det är dig hon känner sig tryggast med. Eller känner hon sig överbeskyddad? En pappa som i alla år har tagit mindre ansvar och därför sluppit många konflikter, blir lätt ?favoriten?. Ännu en kvinnofälla många gånger. 

• Anonym (Tvillingmamma)

Jag tror också att du gör ett bra jobb TS. Men har du kanske gjort för mycket? Känner din dotter sig kvävd? Och visar det på detta omogna och otrevliga sätt. 

Det finns ju många mellanlägen mellan att strunta i sina barn (eller bry sig för lite), och att lägga sig i allt. Eller vara överbeskyddande och curlande. 

Jag var själv en ganska skötsam tonåring, men kunde agera ut mot min mamma just i 14-15-årsåldern, eftersom jag tyckte att hon tjatade och lade sig i för mycket. När jag var 16 och gick i gymnasiet fick jag större frihet. Då blev vår relation bättre.

Jag blev dock mest irriterad på min mamma och snäste eller stack hemifrån, men jag betedde mig inte som din dotter. Det är oacceptabelt, men hon kan inte heller må bra av detta. Dock KAN hon ju skärpa sig, eftersom hon inte beter sig så där mot andra. Har hennes pappa försökt prata allvar med henne? Eftersom hon just nu verkar lyssna mer på honom. 

• Anonym (Tvillingmamma)

Anonym kjh, saken är ju den att flickan beter sig så där illa mot sin mamma men inte mot sin pappa. Om det beror på att mamman representerar dotterns främsta trygghet, som alltid kommer att finnas där oavsett, så har pappan varit för lite involverad. Det var därför jag skrev tidigare i tråden att han får steppa upp.

Flickan har uppenbarligen två närvarande föräldrar. Så varför behandlar hon dem så olika? Sin pappa respekterar hon, inte sin mamma. Antingen har han mer auktoritet, bryr sig ?lagom? medan TS kanske lägger sig i för mycket. Eller så har deras ansvar för hem och barn inte varit jämnt fördelat under årens lopp. Mamman har varit mer med dottern och tvingats ta de där vardagskonflikterna som pappan helt eller delvis har sluppit. Det straffar sig kanske nu?

Svar på tråden Ändra strategi som mamma, kommer det hjälpa eller stjälpa??