• Anonym (K)

Ändra strategi som mamma, kommer det hjälpa eller stjälpa??

Nej, du visar att hon är den som bestämmer och att du är svag. Vad hände med att sätta gränser och säga ifrån när hon är stor i käften??

• Anonym (K)
    Anonym (Mamman) skrev 2022-07-16 11:02:34 följande:
    Tro mig, det har jag gjort. Jag har dragit in månadspeng, stoppat tjejmiddagar hemma hos oss mm Detta efter att ha varit tydlig med att så pratar man inte till mig och om hon fortsätter kommer det få konsekvenser. Det skiter hon i, säger hon. 

Hon sa alltid innan att ingen av hennes vänner har en mamma som ställer upp så mycket. Det verkar vara glömt nu. Det är bara mig hon revolterar mot. 
    Ringer jag svarar hon inte. Ringer hennes pappa svarar hon alltid.
    Väcker jag henne så får jag ett vrål om att hålla käften.
    Väcker pappan så säger hon ok, kommer snart. 
    Bra! Fortsätt med det! Så länge hon är otrevlig så får hon inte vara med på trevligheter som utflykter, familjemiddagar, tjejkvällar hemma osv. Låt henne skita i det, för det gör hon egentligen inte men hon måste fatta att du är den vuxna i ditt eget hem.

Låt det vara så. Om du ringer om något viktigt och hon inte svarar, skit samma. Pappa ska inte behöva ringa. Förebygg istället genom att ge information i förväg om det går. Om det är något spontant så räkna med att hon kanske inte går att nå. Hon kanske inte behöver någon mobil alls eftersom du ändå inte kan nå henne, vad tror du om det? Och sluta väcka henne, herregud. Hon är 15 år, inget litet barn. Hon får ställa väckarklockan. Sen har vi problemet med skolplikt men hon kanske ska börja gymnasiet? I så fall får hon stå för följderna själv.

Förstår att jag låter hård men jag har fan noll tolerans mot sånt där divabeteende.
  • Anonym (K)
    Anonym (Mamman) skrev 2022-07-16 11:24:04 följande:
    Senast igår skulle vi till en konsert som hon visste om. Biljett var köpt och hon ville gå men satte sig på tvären och gapade på mig, stängde in sig på sitt rum och satte på hög musik.
    Nu är det fan nog sa jag till min man. Vi åkte. 
    Efter en kvart ringde hon till min man och var ledsen. Jag var givetvis en idiot som hon aldrig kommer följa med på något hädanefter. 

Väcker henne gör jag bara till skolan så nu på sommarlovet får hon sköta det själv. Hon börjar nian i höst. 

Jag har pratat med hennes mentor som mest skrattar och inte tror mig, det är tydligt. Hon är ju då trevlig i skolan. 

Jag har också nolltolerans. Vet inte om det hjälper eller stjälper i detta läget. 
    Jag hoppas att hon fick stanna hemma då fast hon ringde och grät? Det borde vara en bra läxa för henne.

Ok, då är det ett år kvar av era skyldigheter men så klart hoppas man att hon själv börjar ta ansvar innan gymnasiet. Om hon inte tar ansvar så kan hon inte få friheter heller, t ex då förtroende med större månadspeng i framtiden. När hon lugnat sitt beteende och kan visa mer respekt är det dags att prata om framtiden på lång sikt, att hon behöver bli självständig osv.

Jag skulle bli förbannad om jag var du. Bli skrattad åt av en mentor! Om hen inte tar dig på allvar så ryt i ordentligt och prata även med rektorn om det behövs. Sånt här ska skolan kunna hjälpa med faktiskt, alltså skolbiten då främst men även prata med henne generellt eller åtminstone hålla ögonen öppna så hon sköter sina kurser. Ju förr man får hjälp desto bättre.

Jo, det hjälper. Ju mer man ger efter desto längre tid tar det för henne att lära sig gränser. Man måste vara konsekvent, annars är det som att allt man gjort är bortkastat. Så om du säger nej nio av tio gånger men ger efter eller inte orkar den tionde, då är du på noll igen.
  • Anonym (K)
    Anonym (ööö) skrev 2022-07-16 11:43:53 följande:
    Vad menar du med ett rår kvar av skyldigheter? Ungen är bara 15. Man har försörjningsskyldighet tills ens barn tar studenten ELLER tills senast 21 (om de inte tagit studenten). 
    SKOLPLIKT.
  • Anonym (K)
    Anonym (Mamman) skrev 2022-07-16 11:47:59 följande:
    Ja, hon stannade hemma. 
    Månadspeng är en sådan konsekvens som jag sagt kan hända. Tanken är att hon ska få hela studiebidraget vid gymnasiestarten OM hon slutar med detta beteende. 
    Denna månaden har hon fått sin månadspeng och ville ha extra men fick nej. Det gjorde att hon fick tacka nej till en aktivitet med kompisar. 
    Att jag sa nej berodde på ett utbrott mot mig. 
    Jag tar inte hennes månadspeng men de extra bidragen, som varit generösa, är indragna.

Jag ringde skolans kurator efter det tråkiga samtalet med mentorn. Kuratorn förstod mig och bokade direkt in ett samtal med dottern dagen efter. Om det gav något vet jag inte, blev beskylld för att vara en tjallare.....
    Ja inget extra, och så länge hon är otrevlig, har dålig attityd, missköter sig på olika sätt, nej då blir det inget studiebidrag heller. Bara den vanliga månadspengen, om ens det.

Jag tycker att du ska ha fortsatt kontakt med skolkuratorn, du kanske kan få råd och stöd därifrån också. Nu kan ju inte hen ha samtal med dig som så kanske men åtminstone hänvisa vidare eller ge några goda råd på vägen.
Svar på tråden Ändra strategi som mamma, kommer det hjälpa eller stjälpa??