Ofta missnöjd på attraktionsparker mm
Jag tror det är förväntningarna som skruvar till det för mycket för alla. Inte ovanligt att julafton och liknande tillfällen blir smått kaos i min familj/släkt just för alla känner darret i luften "nu SKA jag va jätteglad"... Tror att barnen egentligen uppskattar det men sånt som "dom har inte mitt favoritgodis här" eller "storebror knuffade mig" som annars blir bara mindre bråksituationer lätt eskalerar i nån snöbollseffekt när föräldern med sina spända förväntningar kanske svarar mer negativt än vanligt på "fel beteende"... Barnet känner sig misslyckat som bråkat till det just idag...Föräldrarna utstrålar ännu mer missnöje över barnet och barnet flippar ännu mer och så är snöbollseffekten igång...
Minns detta från min egen barndom när alla var förväntansfulla och vi trängde ihop oss i bilen. Smågnabb blev direkt till slagsmål. Innan vi kommit av gårdsplanen var vi utskällda för att vi aldrig kunde hålla sams... Bäst blev det när vi barn inte visste vad som skulle hända och föräldrarna överraskade istället! Typ "vi ska köra till valfri-tråkig-släkting" och istället åkte till ett typ ett vattenland. Då hann det inte bli några höga förväntningar och det var ett sånt GLÄDJERUS att man hamnat på ett kul ställe och dessutom slapp en tråkig aktivitet!
Var snäll mot dig själv. Ni gör ert bästa.