• Dasha

Ofta missnöjd på attraktionsparker mm

Hej!

Är så ledsen och besviken....

Vår sjuåring har uppfört sig så illa imorse att vi ställde in vårt andra besök till Legoland, trots att vi hade tvådagars biljetter. Första var igår, då uppförde han sig också illa efter ett par timmar I början.

Ok, visst var han lite besviken att det inte var lika häftigt som Liseberg, men det var ju många helt annorlunda attraktioner, alla i hans smak. Vi hade till och med express pass så vi behövde inte köa.
    Hur bortskämd får man vara!!?? Han älskar ju lego, det är ju för hans skull vi kom hit.

Jag undrar hur jag själv tänkte när jag köpte resan.... Hur kunde jag glömma att när vi var på  vattenparken i Grekland, då var han och storasyster jättemissnöjda. 
    Samma i stora leksaksaffären där de fick välja vad som helst. De var arga, missnöjda, griniga....

Varför!!??? 

• Svar på tråden Ofta missnöjd på attraktionsparker mm
  • Dasha

Och hur uppfostrar man dem då?

Vi stannade ju hemma idag.

Vi brukar gå hem när de sköter sig illa. Vi förklarar varför och hur det känns för oss och att om det blir så igen så går vi hem igen. 

Brukar hjälpa kanske nästa gång men inte nästnästa 

• Dasha

Fattar inte. VARFÖR ska man vara missnöjd och elak överhuvudtaget på sin drömdestination, dä de får göra precis som de vill!!???

Hade förstått om det vore något tråkigt eller så....

Rent psykologiskt, fattar inte hur det är möjligt, känns så ologiskt! Måste vara därför att jag glömmer bort det varje gång och hoppas att nu blir det annorlunda. 

Vi ser ju till att blodsockret är jämn, äter regelbundet i parker, har kläder efter väder, mm

De tjatar ju att åka dit och blir jätteglada när vi är på väg dit. Sedan händer något.... Jag fattar inte...

• Dasha

Förstår inte.

Min fråga är, varför är de missnöjda när det inte finns något att vara missnöjda över!!???

• Dasha
    Anonym (Elli) skrev 2022-07-09 18:14:31 följande:

De kanske blir trötta av att det är så mycket nya intryck och massvis med folk. En del människor blir det och orkar inte med så långa stunder på nöjesparker. Och ju sämre dagsform desto mindre orkar man.

Som vuxen lär man sig att själv känna efter och dra sig tillbaka i tid. Men som barn behöver föräldrarna hjälpa till och hålla koll på när det är dags att bryta och ta det lugnt ett tag.

Tack för svaret!

Ja vi tänkte på det många gånger. Någonstans där måste sanningen ligga, fast ibland blir de sådana DIREKT, innan de hunnit bli trötta.

Vi ALLTID ser till att båda är väl utsövda innan, specifikt igår var sonen utsövd, nöjd och glad.

Vi drog oss undan ett tag igår och byggde tillsammans med lego i ett lugnt rum i 40 minuter. 

Eller i en stor leksaksaffär, där blir de ju arga redan efter fem minuter! Den ena vill hit, den andra dit. Jag och mannen delar på oss för att gå I varsin avdelning med varsitt barn (det var ju tänkt som en av resans höjdpunkter, vi ville att båda skulle vara glafa), men de hittade massa andra saker att störa sig på.....

Därifrån gick vi också utan att köpa något (efter att ha varnat tydligt).

De brukar inte ens sura länge efter sådant.

Och de båda har lätt för stora grupper av människor och många intryck. Sonen älskar när det är mycket folk, han är mycket social.

Och nej, vi kom inte igen varken till vattenparken eller leksaksaffären.  Och sonen fattar ju att vi åker hem till Sverige imorgon, så vi kommer inte till Legoland igen.

Det är NÅGOT de inte tål. 

Ibland undrar jag om det är "att få som de vill" som de inte tål...  Gråter
  • Dasha
    Tow2Mater skrev 2022-07-09 18:06:03 följande:

Äter de ordentligt innan och under besöken? Hungriga ungar kan vara griniga.

Tack för svaret!

Ja, t.ex. igår fick sonen mycket frukost och tidig lunch i parken, och sedan påfyllningar med popcorn, dricka och godis.

Samma imorse, stor god frukost 
  • Dasha
    Anonym (L) skrev 2022-07-09 18:07:41 följande:

För att du har krav på att han ska vara vuxen...och han är 7.

Han är fortfarande liten och kommer inte reagera och agera precis som du har tänkt dig...han håller på sig att lära sig...

Han hade föreställningar och förväntningar som inte blev som han hade tänkt sig....precis som att du hade föreställningar och förväntningar på hans reaktion som inte blev som du tänkte....

Tack för ditt svar!

Lite så säger även min man.

Det är kanske just därför det blir katastrof just på "paradisställen för barn",  att just där har de för höga förväntningar och tål inte när det minsta blir fel, för då rasar allt ihop i deras värld... mycket möjligt...

För att de har inga problem att hantera motgångar i vanliga fall, och speciellt sonen brukar vara glad aktiv och nöjd i vanliga situationer, brukar lätt hitta nya kompisar och är omtyckt i klassen.

Ibland vill vi föräldrar så gärna göra dem extra glada....

Du har rätt, jag minns så ont det gjorde i mig när jag i slutet av dagen på vattenparken kollade igenom stora väggen med foto på alla besökare, som man kunde de välja att köpa. Då märkte jag verkligen att ALLA, ALLA andra barn var glada och lyckliga på foto, men våra såg jättesura ut.

Ja jag blir väldigt ledsen. Det är kanske barnsligt av mig. Men jag har Ibland behov av att göra något extra festligt för barnen. Så synd att jag oftast misslyckas med det... trots att jag väljer så noga, planerar så noga utifrån deras ålder och intresser, pratar med dem i förväg mm mm.
  • Dasha
    Anonym (Q) skrev 2022-07-09 18:27:58 följande:
    Vem bestämmer om de får vara missnöjda, ni eller dom? Har du pratat med dina barn? 
    Ja självklart pratar jag. Brukar inte få normalt svar tyvärr.

Det just tillfällen som jag och min man skapar för att barnen ska bli extra glada, och JUST vid SÅDANA tillfällen blir de extra missnöjda Gråter

Ja, måste erkänna att jag gör det även för min skull: jag vill så gärna se mina barn extra glada och lyckliga när de får göra något extra roligt på semester. 
    Istället blir det katastrof. 
  • Dasha
    nernu skrev 2022-07-09 19:01:00 följande:

Det låter som att du har väldigt höga förväntningar. Menar inte att det är orimligt. Det har vi också för att det är så roligt när barnen är glada. Men kan det vara så att dina barn märker av hur viktigt det är för dig och så blir det för stort? Han är sju år och du skriver att han har ett äldre syskon. Så stora barn ska kunna prata om saker efteråt när det är lugnt. Prata om hur dom kände. Vad var det som blev tokigt. 

Du har rätt, det måste vara mina förväntningar som ställer till det....

Sonen har annars inga problem att prata om vad som helst, men just om det där på attraktionsparker brukar han säga "Vet inte. Allt var dåligt. Det var tråkigt. Vill inte prata mera om det".
    Ändå tjatar han om sådana saker och ser så mycket fram emot. 

Storasyster kan knte alls prata om svåra saker som har med känslor att göra. Återigen, inga problem att prata om annat.

Jag är ingen tankeläsare heller, trots att jag försöker Gråter
  • Dasha
    Anonym (Barndomen?) skrev 2022-07-09 20:36:44 följande:

Säger inte att det är kul att det blir såhär utan tvärtom jag känner igen mig till viss del, men tror du att det finns någon speciell anledning att du har så höga förväntningar och blir besviken när du inte får den där åh gud va kul tack mamma du är bäst i hela världen-reaktionen? Mitt eget barn kan visa uppskattning för aktiviteter men säger t ex extremt sällan att han älskar mig trots att jag säger det ofta (mina föräldrar sa det inte till mig) så det är en sådan sak som jag hade förväntningar på när jag fick egen familj och som gör mig sorgsen att det inte blev så. 

Om man får vara lite hobbypsykolog så kanske du projicerar din egen uppväxt på dina barn - dina föräldrar kanske inte hade tid/ork/råd att fixa så mycket aktiviteter för dig ut men nu när du själv är vuxen och har tid och råd så tänker du att dina barn borde bli lika glada som du hade blivit om du som barn hade blivit erbjuden dessa saker. Bara en tanke. 

Ja så är det Gråter
  • Dasha
    Anonym (L) skrev 2022-07-09 19:08:27 följande:
    Jag tror att vi vuxna  har väldigt höga förväntningar på barns reaktioner när vi ordnat något extra fint, som legoland, julafton, barnkalas etc...
    Och det är ju mänskligt att bli ledsen när det inte blir som man tänkt sig...

Många gånger är barn mest glada att få göra sina vanliga saker...som att hänga med kompisar, hos farmor eller äta på mac donalds...
    Jag har lärt mig att att det alltid inte lönar sig att göra sig till med massa överdåd...
    Så sant så sant!

Igår kväll hoppade sonen studsmatta på hotellets innergård, träffade en flicka från Estland som han pratade engelska med (han blev så stolt att kunna använda sina kunskaper från Youtube), sedan två svenska pojkar, de hoppade och sprang runt tillsammans,  vi föräldrar var hemma och tog det lugnt.
    Sonen kom hem sent, svettig och lycklig. 
Svar på tråden Ofta missnöjd på attraktionsparker mm