Dasha skrev 2022-07-09 18:40:52 följande:
Tack för ditt svar!
Lite så säger även min man.
Det är kanske just därför det blir katastrof just på "paradisställen för barn", att just där har de för höga förväntningar och tål inte när det minsta blir fel, för då rasar allt ihop i deras värld... mycket möjligt...
För att de har inga problem att hantera motgångar i vanliga fall, och speciellt sonen brukar vara glad aktiv och nöjd i vanliga situationer, brukar lätt hitta nya kompisar och är omtyckt i klassen.
Ibland vill vi föräldrar så gärna göra dem extra glada....
Du har rätt, jag minns så ont det gjorde i mig när jag i slutet av dagen på vattenparken kollade igenom stora väggen med foto på alla besökare, som man kunde de välja att köpa. Då märkte jag verkligen att ALLA, ALLA andra barn var glada och lyckliga på foto, men våra såg jättesura ut.
Ja jag blir väldigt ledsen. Det är kanske barnsligt av mig. Men jag har Ibland behov av att göra något extra festligt för barnen. Så synd att jag oftast misslyckas med det... trots att jag väljer så noga, planerar så noga utifrån deras ålder och intresser, pratar med dem i förväg mm mm.
Jag tror att vi vuxna har väldigt höga förväntningar på barns reaktioner när vi ordnat något extra fint, som legoland, julafton, barnkalas etc...
Och det är ju mänskligt att bli ledsen när det inte blir som man tänkt sig...
Många gånger är barn mest glada att få göra sina vanliga saker...som att hänga med kompisar, hos farmor eller äta på mac donalds...
Jag har lärt mig att att det alltid inte lönar sig att göra sig till med massa överdåd...