• Klangen

Vilken aspekt är viktigast för dig? "Kärlekspråk"

Är intresserad av hur folk prioriterar i kärlek, vad är viktigt för er när ni har någon nära? Kärleksspråk handlar om vilket sätt du föredrar att bli älskad och alternativen är några av dom sätten!

Själv gillar jag "kvalitetstid" och "omtanke"

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken aspekt är viktigast för dig? "Kärlekspråk"
  • Anonym (qqq)

Vad lägger du in i begreppet kvalitetstid? Alla de övriga förstår man enkelt vad de innebär. 

• Klangen

Att man sitter och umgås bara för att man vill.. Jag kan tänka mig att dom andra är mer tydliga!

• Anonym (qqq)

så fysisk kontakt kan inte vara kvalitetstid? 

• Anonym (blå)
    Anonym (qqq) skrev 2022-07-08 18:50:07 följande:

så fysisk kontakt kan inte vara kvalitetstid? 

Det är inte riktigt samma sak. Du kanske gillar det fysiska lika mycket som att bara vara i varandras sällskap?
  • Anonym (H)

Att jag känner mig sedd och älskad för den jag är (både bra och dåliga sidor och en kropp som förändrats efter fyra barn). 

• Anonym (Kvinna 26)

Vem har mer röstat tjänster? Jag väljer tjänster! 

• Plupp73

1. Att man ser till att spendera tid tillsammans. Båda värnar om att tiden finns för relationen. Det inbegriper att äta middag eller göra någonting bara vi, även åka bort över en natt, att vandra ihop, spela schack eller vad man nu gillar att göra. Ta en promenad, en biltur. Avsätta tid för att ses bara vi. Superviktigt 

2. Omtanke i vardagen: göra en kopp te, skrapa bilrutan en kall morgon, tända bastun tills du kommer hem, ha städat så att det är fint tills du kommer, ta disken, skicka ett morgon-sms på väg till jobbet, tappa upp ett varmbad 
    3. Se till att partnern också har tid för annat som gör honom/henne glad. Det kan vara tid för en vän, att träna, att hålla på med en hobby etc
    4. Fysisk kontakt. Kramar, pussar , en hand över ryggen. Sex - inte att förglömma
    5. Ord. Det är fint med ord, skriftligt eller muntligt 
  • Embla twopointoh

1: Gåvor. När jag tycker om människor ger jag dem saker, och jag känner att jag är omtyckt när jag får personliga presenter.

2: Fysisk kontakt. Jag kramar gärna människor jag tycker om. Sover ofta med kroppskontakt med maken.

3: Tjänster. Att ta hand om disken trots att det är makens tur. Skjutsa kompisen till Arlanda.

4: Bekräftande ord ("komplimanger" som det står i TS är faktiskt inte riktigt samma sak). Om jag tycker att någon gjort något bra eller har en snygg tröja får de höra det av mig.

5: Tid tillsammans (återigen, "kvalitetstid" är inte heller samma sak) är inte totalt oviktigt, men jag känner inte att kärleken eller vänskapen är på väg bort för att jag inte umgåtts med någon på ett tag.

• Embla twopointoh
    Anonym (H) skrev 2022-07-08 18:54:06 följande:

Att jag känner mig sedd och älskad för den jag är (både bra och dåliga sidor och en kropp som förändrats efter fyra barn). 

Ja, men NÄR känner du dig sedd och älskad? När din partner säger fina saker till och om dig? När han kommer med en blomma utan att det är ett speciellt tillfälle? När han tackar nej till en kväll med grabbarna och istället spenderar kvällen med dig? När han går iväg med barnen en lördagsmorgon så att du får sova ut? När han rör vid dig som om du vore enda kvinnan på jorden?

• Anonym (XY)

Kul fråga!
    kunde inte rösta så skriver här.
    1. Fysisk kontakt; Både ge och få är A och O för mig, utan fysisk beröring i ett förhållande vittrar jag sönder. Sex naturligtvis men inte minst spontana beröringar som en lätt smekning på ryggen, en hand i nacken, spontan puss. Samspelet i beröringen. 

2. Tjänster; Jag gör tjänster åt de jag älskar. Har med tiden lärt mig att fråga först. Inte viktigt att få men jag vill ge.
    3. Presenter; Älskar att ge presenter, helst sådant som inte är särskilt dyra men väl genomtänkta eller sådant som jag vet kommer ge mycket glädje. Återigen inte viktigt att få men väl att ge.

4. Komplimanger; Inte lika naturligt men oerhört viktigt.
    5. Kvalitetstid. Jag vill ha tid, blir svårt med fysisk beröring utan att dela tid. Samtidigt så känner jag mig inte oälskad bara för att vi inte tillbringar tid tillsammans om det andra finns på plats.

• Anonym (Jag)

Viktigast för mig är "tjänster", att personen finns där för mig fysiskt och känslomässigt om jag behöver honom. Att man stöttar varandra, hjälps åt med det praktiska osv.

Tät andraplats är kvalitetstid, att man har fina upplevelser tillsammans, att den andra personen faktiskt vill umgås! Om det blir för lite av den varan halkar kvalitetstid upp på en förstaplats för då spelar det ingen roll hur närvarande den andra är rent praktiskt.

Fysisk kontakt är en grundförutsättning men måste inte vara lika väl utvecklad som de andra bitarna, och dessutom måste ju de andra bitarna vara på plats för att det fysiska ska fungera ändå. Jag vill ju inte vara fysiskt nära en person som jag befinner mig mentalt långt ifrån.

• Anonym (H)
    Embla twopointoh skrev 2022-07-09 08:58:10 följande:
    Ja, men NÄR känner du dig sedd och älskad? När din partner säger fina saker till och om dig? När han kommer med en blomma utan att det är ett speciellt tillfälle? När han tackar nej till en kväll med grabbarna och istället spenderar kvällen med dig? När han går iväg med barnen en lördagsmorgon så att du får sova ut? När han rör vid dig som om du vore enda kvinnan på jorden?
    Blickar och beröring
  • Anonym (A)
    Anonym (H) skrev 2022-07-08 18:54:06 följande:
    Fint skrivet
  • Anonym (Lisa)

Fysisk kontakt, helt klart. Men den måste vara förankrad i förtroende och lojalitet. Lögner dödar all romantik.

Svar på tråden Vilken aspekt är viktigast för dig? "Kärlekspråk"