• Anonym (Nyfiken)

Personlighetsdrag

Vad tycker ni är viktigast hos en partner om ni måste välja? IQ och praktisk/effektiv eller social kompetens och nära till känslor?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Personlighetsdrag
  • Anonym (Paula)

Social kompetens är en form av IQ och gör om inte annat att man får det och lär sig om omvärlden, självrannsakan och nödvändiga koder.

• Anonym (Social)

Socialkompetens och en laddning humor har alltid varit viktigt för mig och det utesluter ju inte intelligens. Jag vill ha en partner som jag kan diskutera med och någon att ha roligt tillsammans med.

• Kockobello

Står inte ut med korkade människor så måste välja IQ.

• Kockobello
    Anonym (Paula) skrev 2022-07-08 15:20:37 följande:

Social kompetens är en form av IQ och gör om inte annat att man får det och lär sig om omvärlden, självrannsakan och nödvändiga koder.

Nej social kompetens är inte "en form av IQ".

IQ är IQ.
  • Klangen
    Anonym (D) skrev 2022-07-08 15:45:57 följande:

Intressant fråga. 

Jag provade göra ett EQ test på nätet nu efter att ha sett denna tråd och fick 65. 

Mitt iq däremot ligger mot 150. 

Så vad baserar man EQ på? Baserar man eq på att man ska bete sig på ett visst sätt efter normen där IQ ligger på 100? 

Så om jag besvarade annorlunda på EQ testet så skulle jag anse mig själv vara efterbliven för man både saknar personlighet samt humor om man gjorde på ett annat sätt än vad jag gjorde. 

Till din frågeställning:

Jag skulle inte valt något utefter dessa preferenser, jag hade valt en partner som både snygg, varm och rolig med bra bakgrund, alltså inte slampat runt. 

Så att dra slutsatsen efter dessa två alternativ säger snarare att du sover under sten

Jag är också något intelligent och jag har provat att göra EQ test vid olika tillfällen och märkt att jag är otroligt socialt kompetent när jag vill och raka motsatsen när jag inte vill..

Däremot så talas det om EQ som en personlighet "agreeableness" men att EQ handlar om många faktorer, bland annat självkännedom..

Egentligen tror jag EQ handlar om att göra det man är motiverad att göra och det kan ibland innebära att man är lite hårdhänt.. Befinner man sig inte bland vänliga människor t.ex. så blir man inte det själv, det har i alla fall känts så för mig!

Jag valde i alla fall social kompetens eftersom att den påverkar hur väl vi väljer vår partner oavsett IQ!
  • Klangen
    Anonym (Dd) skrev 2022-07-08 18:14:07 följande:

Brorsan, 

Det är inte så enkelt som du får det låta som.

Detta är riktigt illa, ibland när jag festar och tar E utomlands så är det som att någon häller kall vatten över hela min kropp och jag vaknar till och får ångest över att jag verkligen har så lågt social kompetens, det som stod på online testet stämmer. 

Egentligen ska man aldrig upptäcka denna brist man besitter men tack och lov har jag kunnat få uppleva vad jag gått miste om som jag aldrig känner av när jag är nykter

Njaa.. Att man tar droger och sen testar dåligt på EQ test är inte så konstigt.. Det är inte positivt för den långsiktiga psykologiska hälsan att ta E eller andra droger för den delen.

Anledningen till varför du inte håller med är för att droger komplicerar saker så otroligt. Du får en kick utan egentlig anledning och din värld blir stor utan anledning. Sen måste hjärnan pussla ihop det hela och då känner du dig "låg".. Det kallas även avtändning, brorsan..
  • Anonym (Inget av det)

Då jag själv saknar både IQ och social kompetens anser jag dessa egenskaper vara väldigt överskattade.

Är han snäll och står ut med mig räcker det långt. Vill ha någon att irritera mig på som kan irritera sig på mig utan att det innebär att vi skriker på varandra eller bryter upp.

• Klangen
    Anonym (Inget av det) skrev 2022-07-08 19:22:02 följande:

Då jag själv saknar både IQ och social kompetens anser jag dessa egenskaper vara väldigt överskattade.

Är han snäll och står ut med mig räcker det långt. Vill ha någon att irritera mig på som kan irritera sig på mig utan att det innebär att vi skriker på varandra eller bryter upp.

Jag som är lite smart skulle säga "ömsesidig acceptans"
  • Anonym (Inget av det)
    Klangen skrev 2022-07-08 19:26:54 följande:
    Jag som är lite smart skulle säga "ömsesidig acceptans"
    Ah det var bra "ömsesidig acceptans" är viktigt. Tack.
  • Anonym (galenskap!)

Men vad är det man jämför här egentligen? 

IQ krukväxt vs IQ begåvad, eller IQ normal vs IQ begåvad

och sen att jämföra med

Social kompetens= negativ (jagar folk med yxa och bjuder på roadkill till middag) vs normal, eller "kan säga hej och tack på rätt ställen" jämfört med "kunde starta en sekt och bli ekonomiskt oberoende". 

Jag kan inte leva med någon som har IQ krukväxt, det är tveksamt om det ens går med någon som är bara normal.

Men om alternativet är att de har negativ social kompetens och tuggar fradga över ett russin så går ju inte det heller, om ni fattar?

• Klangen
    Anonym (galenskap!) skrev 2022-07-14 17:56:39 följande:

Men vad är det man jämför här egentligen? 

IQ krukväxt vs IQ begåvad, eller IQ normal vs IQ begåvad

och sen att jämföra med

Social kompetens= negativ (jagar folk med yxa och bjuder på roadkill till middag) vs normal, eller "kan säga hej och tack på rätt ställen" jämfört med "kunde starta en sekt och bli ekonomiskt oberoende". 

Jag kan inte leva med någon som har IQ krukväxt, det är tveksamt om det ens går med någon som är bara normal.

Men om alternativet är att de har negativ social kompetens och tuggar fradga över ett russin så går ju inte det heller, om ni fattar?

Någonstans så tror jag man måste vara tillräckligt funktionell för att kunna leva i ett modernt samhälle, därför är IQ viktigt. Sen hur väl man anpassar sig till samhället är nog EQ egentligen. Det är överlapp såklart.

Jag tror man kan investera sig väldigt mycket i sin EQ om man vill och är något man måste göra om man ska hålla sitt förhållande levande!
  • Anonym (Tvillingmorsa)

Eftersom social kompetens kräver ett visst IQ, väljer jag social kompetens och nära till sina känslor alla dagar i veckan. Däremot kan man ha högt IQ utan att ha hög social kompetens, men det senare är viktigare. Även om det egentligen räcker med både ?normalt? IQ och ?normal? social kompetens. 

• mickelivsnjutare
    Anonym (Tvillingmorsa) skrev 2022-07-15 08:58:57 följande:

Eftersom social kompetens kräver ett visst IQ, väljer jag social kompetens och nära till sina känslor alla dagar i veckan. Däremot kan man ha högt IQ utan att ha hög social kompetens, men det senare är viktigare. Även om det egentligen räcker med både ?normalt? IQ och ?normal? social kompetens. 

Håller helt och hållet med dig där, otroligt bra svarat! 
  • Anonym (Lin)

Empati!

Över allt annat!

Har en intelligent människa autism t ex så funkar inte en relation för mig eftersom personen saknar empati och mentaliseringsförmåga.

Även en psykopat kan ha social kompetens, så det betyder inte att personen har vare sig empati eller mentaliseringsförmåga.

I en relation krävs empati, för mig.

Svar på tråden Personlighetsdrag