Inlägg från: hahasuperkul |Visa alla inlägg
  • hahasuperkul

Logoped eller systemutvecklare?

Hej! Jag är intresserad av flera olika områden bland annat psykologi, IT, människor, biologi osv. Nu funderar jag på vad jag vill utbilda mig till på universitet och det står mellan logoped och systemutvecklare. Därför undrar jag om ni som utbildar/utbildat er till någon av dessa yrken kan dela med er av erfarenheter. Vad tycker ni om erat jobb och vad för slags person passar att jobba med detta? Ni får jättegärna berätta om olika för/nackdelar. Arbetsmarknad? Lön? Arbetsmiljö och villkor? Tack!

• Svar på tråden Logoped eller systemutvecklare?
  • hahasuperkul
    Anonym (Ellen) skrev 2022-07-05 21:53:44 följande:

Jag skulle fundera över vilken sorts arbetsmiljö jag vill och kan se mig själv som färdigutbildad? Jag tänker att det är ganska skilda arbetsdagar och arbetsmiljöer mellan att vara logoped och att vara systemutvecklare.
    Logopeder är mer inom vårdsektorn, kan vara inom kommunal verksamhet, skola, förskola, omsorg.
    Systemutvecklare kan vara väldigt varierande beroende på bransch men för mig är det främst ett "kontorsjobb", och inte lika nära vårdtagare/klienter på det sättet som en logoped arbetar. 
    Löner inom offentlig verksamhet har man rätt att ta del av så där kan du ringa runt och begära ut löner för logopeder inom kommun & region.

Det har du rätt i. Jag har dock fortfarande lite svårt att föreställa mig hur båda dessa miljöer verkligen ser ut.
Svar på tråden Logoped eller systemutvecklare?