Inlägg från: Guldnovan |Visa alla inlägg
  • Guldnovan

Varför leasa bil?

Anotherone skrev 2022-07-02 18:36:11 följande:

Jag gör inte det själv men har väldigt många vänner som gör.
    Några av de argument jag hört:
    Billigare än att köpa
    Jag står inte för värdeminskningen
    Jag får byta efter tre år
    Jag får all service inkluderad
    Jag får däckbyte gratis, det ingår
    Jag vill inte ta lån
    Roligt, man kan byta märke när leasingperioden är slut

För egen del har det inte varit aktuellt men det är för att konceptet "ny bil" aldrig lockat oss, vi kör bättre begagnat och vill varken ha lån eller höga månadsavgifter.
    Skulle vi välja att satsa på ny bil så skulle jag lusläsa avtal och upplägg och jämföra med att tex. ta lån på tre år och sen se vad jag hade för värde kvar (om jag köpte) jämfört med vad jag kan få köpa loss en leasad bil för och vad jag erlagt i leasing under åren.  Jag skulle också noga kontrollera uppläggen kring hur många mil man får köra, hur regleras slitage (vi har barn). 

Ursäkta ts för min trådkap!
    Anotherone: Låter helt underbart för mig som har en -03:a som kostat mycket i rep. Vet du något om vad det kan kosta? Eller var  man tar reda på sånt? 
  • Guldnovan
    Anotherone skrev 2022-07-02 20:04:04 följande:
    Nu vill jag vara tydlig med att det här är sånt som man har sagt till mig. Jag har ingen aning om ifall allt detta stämmer! Därav att jag skulle göra väldigt noggrann research om vi någonsin var nyfikna på att skaffa ny bil och såg leasing som ett alternativ. 
    Men jag tror att man kan hitta mycket info på respektive bilhandlares sajter. 
    Som exempelvis Kia;

Kia Privatleasing ? Aktuella kampanjer | Kia

Eller MG som vår granne leasar, via Hedin bil:
    MG ? Recharge yourself | Hedin Bil

Eller Volkswagen:
    Volkswagen Privatleasing - ny leasingbil privat

Inser direkt att försäkring är exempel på en kostnad som tillkommer, i alla fall på Kia och Volkswagen, MG kollade jag inte så noga. Men det är ju inte gratis direkt. Så det är "inte bara" leasingkostnaden per månad man ska räkna på. 

Ja jag förstår att det är vad folk sagt. Man kanske också undviker det negativa dessutom.
    Troligen  är det för dyrt för mig ändå. Vore det en bra deal skulle nog fler ha det. Tack iaf {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Varför leasa bil?