Inlägg från: Anonym (Violia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Violia)

Ska det vara tillåtet att abortera homosexuella barn?

Man ska få göra abort av vilket skäl man vill fram till den veckan det är lagligt.

Därefter anser jag att abort bara ska ske om det är medicinskt betingat eller fara för mammans liv.

Kommer det tester som visar innan v 18 om barnet är gay, visst jag skulle fördöma de föräldrar som väljer bort det barnet men jag tycker ändå de har laglig rätt att göra det. Samma vad gäller kön tex. Jag tycker det är fel att göra abort pga ett visst kön men tycker ändå det är självklart att det ska få göras.

Fri abort är fri abort. 

• Anonym (Violia)
    AndreaBD skrev 2022-07-03 10:17:13 följande:
    Sjukvården behöver väl inte göra såna tester även om de skulle finnas nån gång i framtiden? Generellt så gör man ju inte sånt som är onödigt och oetiskt i vanliga sjukvården. 
    Absolut men vi diskuterar ju hypotetiskt här.

Sedan skulle det komma sådana tester så skulle det säkert finnas privata aktörer som gör dem för att tjäna pengar.
  • Anonym (Violia)
    AndreaBD skrev 2022-07-03 10:18:43 följande:
    Precis. Och det är ju redan så att man inte gör onödiga eller oetiska tester i sjukvården. 
    Sedan vet vi ju aldrig hur det ser ut om 100 år.
    Vilka styr världen, hur kommer det se ut? Vi kan prata om hur det ser ut idag och idag är det ju inga stora risker med oetisk sjukvård.
    Tyvärr vet vi inte vad framtiden för med sig.
  • Anonym (Violia)
    AndreaBD skrev 2022-07-03 10:25:41 följande:
    Självklart inte! Vi är inte i Nazi-Tyskland utan vi lever i ett demokratiskt land som rättar sig efter mänskliga rättigheter. 
    Fast dessa rättigheter är just nu fri abort fram till v 18. Av vilka orsaker man än vill.

Vi kan fördöma folk som vill abortera utifrån kön, homosexualitet, ds, ekonomi etc etc men de har ju ändå RÄTT att göra det och SKA ha rätt att göra det.

Eller ska vi plötsligt tvinga kvinnor att föda barn de inte vill ha för att de har en annan åsikt än vad vi har?

Fri abort fram till v 18 ska vara FRI. Annars har vi ju tummat på en viktig mänsklig rättighet.
  • Anonym (Violia)
    Glinda från Oz skrev 2022-07-03 11:33:37 följande:
    Fri abort är inte samma sak som frihet att ta exakt vilka tester man vill. 
    Som sagt är väl det här en hypotetisk situation som diskuteras?
  • Anonym (Violia)
    AndreaBD skrev 2022-07-03 14:22:54 följande:
    Nej, vi har då inte tummat på en viktig mänsklig rättighet. Man har inte generellt rätten att göra sig av med människor som inte passar en som en mänsklig rättighet. Ett foster kanske inte kan räknas som människa än - åtminstone inte i början, men där går ju åsikterna också isär. 

Men oavsett det - poängen är att samhället inte har någon som helst plikt att bekosta en massa onödiga tester. Du får inom vanlig sjukvård inte göra vilka tester som helst - på allmänhetens bekostnad. Du får göra abort. Men du kan inte veta vilka egenskaper det barnet kommer att ha. Vissa sjukdomar och handikapp kan man upptäcka, genom ultraljud eller genom att ta prov på fruktvattnet. Allt det där har ju diskuterats internationellt fram och tillbaka, vart man ska dra gränsen. Men gränser måste kanske finnas. Annars kommer vissa att odla fram perfekta barn.

Man kan då också se vilket kön barnet har, men i länder där det har förekommit att man har aborterat flickfoster eller dödat nyfödda flickor har sjukvården också gått över till att INTE tala om vad det är för kön. Och jag tycker det är helt rätt! Det är barnmorskans etiska ställningstagande. 

Mänskliga rättigheter innebär inte att just du alltid får igenom din vilja. Andra tar också ställning till sitatuationen.

Dock så OM dessa tester skulle kunna utföras är det ju inget som säger att det är sjukvården som kommer utföra dem.

Det kommer alltid finnas privata aktörer som tar tillfället i akt för att tjäna pengar.

om vi säger såhär då:

En kvinna har på NÅGOT sätt fått veta att fostret i hennes mage kommer växa upp gay.
    Hon kommer till abortkliniken i v 12.
    Hon råkar säga anledningen till aborten till personalen. Hon har enligt lagen rätt att göra abort till v 18.

Har personalen rätt att vägra henne aborten?

Om nej - då har vi fri abort till v 18 av vilken orsak vi vill.
    Om ja - då har vi inte längre fri abort och helt plötsligt ska inte kvinnan längre själv få välja om hon vill föda sitt barn eller ej, utan helt plötsligt är det sjukhuspersonalen/någon annan som ska avgöra detta. 

Då kan det ju lika gärna bli att alla nekas alla aborter, oavsett orsak, om någon annan än kvinnan själv ska få  fatta beslutet.

Är det så vi vill ha det? 

Som sagt tycker jag det skulle vara förkastligt att höra abort pga barnet är gay, men någon annan kanske tycker det är förkastligt att göra abort pga ekonomiska orsaker, eller att man helt enkelt inte tycker någon ska göra abort alls.

Antingen ska vi ha FRI abort fram till en viss vecka, eller så ska vi INTE ha fri abort och att andra bestämmer över kvinnan.

Jag anser att abort ska vara kvinnans val oavsett orsak till den fram till den lagliga veckan.
    Vad anser du? 

• Anonym (Violia)
    AndreaBD skrev 2022-07-03 15:36:00 följande:
    Svaret är självklart nej. Man får göra abort, oavsett vilka anledningar man har. Om någon i Sverige skulle få för sig att bara vilja ha pojkar, så skulle de också kunna abortera flickor. Men det skulle ockås förutsätta att barnmorskan/läkare avslöjar detta. Om personalen skulle ha en sån misstanke, då skulle hen säkert påstå att det inte går att se. 

Nej, vi kan inte neka någon abort. I motsats till Tyskland där man fortfarande måste ha "rätt anledning".  

Vad sjukvårdspersonalen i Sverige får göra är att inte tala om vilket kön det är. Men jag ser nu att det uppenbarligen inte heller går att säga så tidigt (i ultraljud). Nej, som sagt, allt man kan göra är att inte erbjuda möjligheten att ta såna tester. 

Att man inte har råd med ett barn - det är en rimlig anledning. Om man ska ha ett barn och ta hand om det i minst 18 år - då måste man känna att man klarar av det. Att känna att man inte klarar av det, är en acceptabel orsak. Det kan vara ekonomiskt, eller också att man inte orkar (kanske har man psykiska problem eller redan många barn). Men att ta hand om ett barn som som VUXEN blir homosexuell - hur tänker man då? Att man ska styra barnets liv som vuxen???

Jag håller med dig och jag hoppas att sådana tester aldrig blir möjliga.
    Dock så kan det ju bli så att de BLIR möjliga, och då får vi hoppas att världen inte blivit så förändrad att sjukvården bedrivs oetiskt.
    Men OM det blir så att abort alltid ändå kommer vara lagligt utan orsak fram till ca v 18. 

Sedan gissar jag att det svåra med att ta fram sådana tester är att ingen är intresserad av att ta fram dem. Folk som är emot homosexualitet brukar ju vara emot abort också. 

• Anonym (Violia)
    Anonym (XXX) skrev 2022-07-03 16:22:01 följande:
    Det tror faktiskt inte jag. Det är så många som har insett det oetiska i sena aborter nu, att jag tror att gränsen kommer att sänkas. Ungefär hälften av USA:s stater går ju också i bräschen för en mer restriktiv aborlagstiftning nu, och USA påverkar oss alltid - med en viss tidsförskjutning, men vi BLIR påverkade. Det finns även ett nytt parti i Sverige som vill ha totalt abortförbud. Det heter Kristna värdepartiet. Jag råkar veta att det fick en massiv tillströmning av nya medlemmar, häromveckan när Ebba Busch gick ut med sitt fåniga "abortkontrakt". Så en förändring är på gång! 
    Nu skrev jag ju vad jag hoppas och inte vad jag tror.

Visst finns en risk att vi går bakåt i den frågan, men risken för överbefolkning är ännu mer överhängande och slutar foster aborteras så kommer vi se en skenande utveckling som även kommer drabba abortmotståndarna. 
Svar på tråden Ska det vara tillåtet att abortera homosexuella barn?