Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

"Vi och dom" - vad handlar det om?

Jag har så många gånger hört kritiska uttryck om att folk delas upp i "vi och dom" eller att han/hon/de delar upp i "vi och dom", som om det vore något negativt och inte borde existera.

Men uppdelning  "vi och dom" är något vi gör naturligt hela tiden, som exempelvis
    -Vi som går i den här skolan och de som går i den skolan.
    -Vi i vår familj och de i deras familj.
    -Vi som jobbar på det här företaget och de som jobbar på det företaget.
    -Vi som bor här i Göteborg och de som bor där i Umeå.
    -Vi som är funktionsnedsatta och de som är fullt funktionella.
    -Vi som håller på Djurgården och de som håller på AIK.

Man kan fortsätta i all oändlighet med exempel på där människor delas upp i "vi och dom". Så vad är poängen med att kritisera det?

• Svar på tråden "Vi och dom" - vad handlar det om?
  • Tom Araya
    Anonym (Hm) skrev 2022-07-01 16:17:21 följande:

Tror du missuppfattat begreppet "vi och dom"... 

Vill du beskriva betydelsen och argumentera för den?
  • Tom Araya
    Anonym (Suck) skrev 2022-07-01 17:13:50 följande:

Poängen är att det uttrycket handlar om rasism, diskriminering, att se ner på andra människor som inte är som en själv.

Jag har i trådstarten påvisat att det inte behöver handla om rasism, diskriminering och att se ner på andra människor. Vill du argumentera emot det?
  • Tom Araya
    Anonym (aaa) skrev 2022-07-01 18:59:38 följande:

Men du tar det ju extremt simpelt i TS, så som på ett barns nivå. Då är det mer neutralt som tex "vi i vår skola" - inget negativt med det.

Om du inte förstår hur man menar när det är negativt så vet jag inte om det går att någon här försöker förklara för dig. 

Men även i negativ mening används uttrycket oerhört generaliserande, som att det är just uppdelning i "vi och dom" som är kärnan i det man beskriver som negativt och att man skulle komma bort från det negativa genom att undvika sådan uppdelning, trots att det allt som oftast inte alls är så.
  • Tom Araya
    Anonym (E) skrev 2022-07-01 19:28:00 följande:
    Det handlar inte om självklar användning av pronomen, som i dina exempel, utan när "vi och dom" är ett idiomatiskt uttryck där man ställer sig kritisk eller bekymrad till (det påstådda/upplevda) avståndet mellan "vi:et" och "dom:et". 
    Anonym (Suck) skrev 2022-07-01 22:26:41 följande:
    Ja. Jag hävdar att du spelar pinsamt omedveten om vad uttrycket innebär. När man pratar om "vi och dem" är det inte frågan om grammatik utan om individer.
    Läs mitt svar till 'Anonym (aaa) ovan.

• Tom Araya
    Hamngatan100 skrev 2022-07-08 02:07:05 följande:

Vi som förstår uttrycket och dom som inte gör det.

"Det är bara rasister/nazister/fascister som delar upp människor i "VI" och "DE/DEM"."

Skrattande
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2022-07-06 22:48:42 följande:
    Här är några exempel på vad "vi och dom" handlar om.
    Aaaah, att folk särbehandlas/behandlas olika... som med de 9000 studerande afghanerna eller flyktingar som går före i bostadskön!?
Svar på tråden "Vi och dom" - vad handlar det om?