Tom Araya skrev 2022-07-02 15:03:21 följande:
Anonym (Suck) skrev 2022-07-01 22:26:41 följande:
Ja. Jag hävdar att du spelar pinsamt omedveten om vad uttrycket innebär. När man pratar om "vi och dem" är det inte frågan om grammatik utan om individer.
Läs mitt svar till 'Anonym (aaa) ovan.
Tom Araya skrev 2022-07-02 15:01:18 följande:
Men även i negativ mening används uttrycket oerhört generaliserande, som att det är just uppdelning i "vi och dom" som är kärnan i det man beskriver som negativt och att man skulle komma bort från det negativa genom att undvika sådan uppdelning, trots att det allt som oftast inte alls är så.
Nej, det är inte alls kärnan. Här är kärnan det underförstådda vilket bestäms av situationen. I specifika samtalsämnen kan personer givetvis vara helt oense om det skapar ett "vi och dom" eller inte, utifrån att "göra si eller så".
Ex:
"-Jag tycker inte att det skulle vara bra att återinföra särskild och allmän matte/eng. Det skulle bli för mkt "vi och dom" över det."
" - Nä, det håller jag inte med om. Det är helt andra saker i skolan som skapar negativ uppdelning och statusskillnader än just det."
Det är som jag sa ett idiomatiskt uttryck, ett fast uttryck, som inte ger den minsta negativ klang till annan uppdelning som är till för att beskriva neutrala förhållanden utifrån "vi och dom". Ex. "Vi som pendlar med tåget på sträckan X har fler bekymmer att komma i tid till jobbet än de som pendlar med bil."