Inlägg från: Naivapappan |Visa alla inlägg
  • Naivapappan

Intellektuell funktionsnedsättning?

Hej!

Jag tycker inte du ska vara orolig över det. Det låter inte alls som intellektuell funktionsnedsättning, snarare ?bara? autism. BUP bör ju dock kunna göra en bedömning men det kanske inte går ner de är så pass små.

Vad jag dock vet och har erfarenhet av är att det tar längre tid för barn med autism. Att tex inte prata alls när andra i samma ålder gör det för att sen börja prata och då göra det i princip felfritt. Som att de iakttar länge och klurar men sen när de lärt sig och själva är nöjda så börjar de prata.

Det låter för mig som en smart kille som gärna vill snöa in på saker och göra sin grej. Om du hittar ett bra sätt att prata med honom så kommer det gå bra. Bejaka hans intressen och visa intresse så kommer du alltid att ha ett lätt sätt att få igång ett samtal, att bryta en låsning/shutdown (inte alltid sklart!) men försök gränsa lite. Det är lätt för barn med autism att mala på i all evighet om de hittar någon som vill lyssna. Jo just det, sätt dig in i hans intressen. Säkert enkelt när han är liten men svårare sen. 

Skolan är och kommer alltid att vara ett problem för många. Det är som en mall alla ska igenom. Tänk att det är ett runt hål som alla ska passera igenom, men autister är ofta en fyrkant som VÄGRAR bli rund ens för en sekund. De ska ändra läroplanen vet jag, antagligen är det redan nästa termin (skulle skett för ett år sen eller så men blev uppskjutet pga pandemin). Den nya skulle jag säga passar bättre för barn med autism, lite mindre analys och så. A och O är att du hittar en skola med lärare som kan NPF och att du har ett bra samarbete med dem så din son får anpassningar där det behövs.

Lycka till! Med tur står du där när Sheldon tar emot Nobelpriset ????

Svar på tråden Intellektuell funktionsnedsättning?