Inlägg från: Anonym (Lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lärare)

    Intellektuell funktionsnedsättning?

    Jag rekommenderar en kommunalskola om det verkar som att ditt barn behöver mycket extra stöd. Jag har jobbat i både friskola och vanliga skolor och min uppfart är att resurser är en brist i båda, men det är generellt sätt ännu stramare i friskola. Ofta är friskolor lite mer flexibla, men organisationerna ändå ännu mer slimmade. 


    Specialskolor för autister är tyvärr få relativt behovet och i vår kommun är det en mycket strikt behovsprövning hos något äldre barn. Alltså inget man söker till på det viset. Där är bara elever med stora svårigheter. Elever som har goda förmågor utöver vissa mindre brister i ex språk eller socialt samspel går i vanliga klasser. Tyvärr skulle jag säga. Vanlig skola är ofta besvärligt för autister på högstadiet där jag är. Kraven på socialt samspel ökar (inga regellekar eller yngre barn att leka med) samtidigt som miljö är mer oförutsägbar och ofta innehåller mer intryck. Många blir väldigt trötta av miljön. Men absolut inte alla. Dessutom är ditt barn litet, ta det lugnt och avvakta. 

  • Anonym (Lärare)

    Får han plats på en skola för personer med spektradiagnos så absolut. I min kommun är det dock extremt svårt att få plats på de enheterna. De barnen som är där är ganska långt ifrån så fungerande i vardagen som ditt barn verkar på beskrivningen. Hos oss är alla sådana skolor kommunala, friskolor bedriver inga sådana alternativ då de är i stort sett 1-till-1 vuxna-elever (inte med lärare men med elev ass). Man ansöker dit när barnet inte visar sig fungera på vanlig skolenhet (spelar ingen roll om du går på kommunal/friskola innan). Tyvärr är den enheten för liten eller så har vi för få, jag har tyvärr flera elever som fått avslag som jag anser borde fått plats.

    Håller med om den som sa att liten enhet ofta är bättre. Många ggr har de elever jag mött haft sensoriska problem och ljudnivån är ofta högre på en större skola. 


    Nackdelen som jag upplevde med friskola förutom resurser är att på friskolorna där jag jobbade bröt vi ofta schemat för tema  och teaterbesök osv, vilket inte fungerat för elever med spektradiagnos. vet att jag vart på möten där föräldrar sagt att vi måste sluta med schemabrytande, men det var ju liksom profilen på skolan.

    Sen har det varit i mina kommuner sjukt svårt att få assistenter till elever i skolan i friskola. Kommunen hänvisar till att elevpengen ska täcka allt är ju ett snitt för alla kostnader (lärare, material, lokaler, elev ass osv), man anslår inte extra för elever med utökade behov. Samtidigt kan inte företag, som friskolan är, acceptera att betala assistent och ?gå minus?. De lägger budget på elevpengen.. Detta är dock olika i olika kommuner, om man ibland anslår med pengar till en del elever när friskolor ansöker. Också elevpengen är otroligt ojämlik. I den koncernen jag jobbade i varierade elevpengen mellan 38 tusen och 77 tusen per elev/år i de olika kommunerna koncernen fanns i.

    Önskar faktiskt att det fria skolvalet försvann och att staten tog tillbaka huvudmannaskapet för skolan igen. Skolan är verkligen inte likvärdig runt om i landet.


    Mamma Igelkott skrev 2022-07-02 00:13:20 följande:
    Skulle du rekommendera särskild autistskola om vi kan få plats? Eller är kommunal fortfarande säkrare kort?
Svar på tråden Intellektuell funktionsnedsättning?