Intellektuell funktionsnedsättning?
Oj, bortsett från att han inte är intresserad av bilar och inte har blivit utredd så kunde du nästan ha beskrivit min son! Han är tre år och två månader och ligger efter sina jämnåriga när det gäller både tal och socialt samspel, som jag uppfattar det i alla fall.
Däremot är han jätteduktig på annat. Han är i det närmaste besatt av siffror, räknar till åtminstone 200 på både engelska och svenska, adderar både ental och tiotal och har börjat lära sig subtraktion. Han har kunnat alfabetet länge och kan stava till sitt eget och brödernas namn, och till mamma och pappa.
Hans favoritprogram på tv är på engelska (också till stor del därifrån han lärt sig räkna) och han suger åt sig som en svamp. Trots att han inte ser speciellt mycket på tv och trots att vi (så klart) pratar och umgås med honom hela tiden så pratar han nästan lika mycket engelska som svenska. Det är som att det han ser på en skärm fastnar lättare. En annan egenhet han har är att han ofta refererar till saker som färgen de har. "Vill ha white", om vi äter och han vill ha vitlökssåsen t.ex.
Han är som sagt inte utredd. Jag tog upp mina funderingar på treårskontrollen och sköterskan tog det vidare till barnpsykolog, som vi väntar på att höra från nu.
Jag har tänkt i autism-banor ibland, men samtidigt är det mycket i hans beteende som talar emot det. Det blir intressant att höra vad psykologen säger.
Jag har svårt att tänka mig att det föreligger någon risk för intellektuell funktionsnedsättning hos din son, utifrån det du beskriver. Men jag är ju ingen expert. Hur känner du själv, ser du några tecken på det?