Intellektuell funktionsnedsättning?
Hej,
Tänkte höra om det finns nån erfarenhet / expertis på FL angående barn med autism och eventuell intellektuell funktionsnedsättning. Har en son som snart blir 3 år och diagnostiserades tidigare i år med autism och försenad språkutveckling. Vidare utredning kan inte göras i dagläget då han är för liten. Han kom igång sent med talet men lär sig nu nya ord varje dag. Han visar empati med djur, bebisar och om man gråter. Motoriskt mycket duktig, särskilt finmotoriken. Han kan sedan månader tillbaka alfabetet, räknar till 100 på engelska, kan räkna baklänges från 10-0 med turtagning, kan alla färger på svenska, tyska, engelska och känner fort igen alla bilmärken och verkar nu intressera sig för att räkna addition. Detta är ju såklart tidigt, men han har som sagt "försening" på andra områden så som det sociala samspelet och att uttrycka sig verbalt. Nu för tiden ges ingen gradering av autism, men för en utomstående är inte hans autism direkt påfallande. Jag undrar om det trots ovanstående kan finnas en intellektuell funktionsnedsättning? Har någon barn med liknande talanger i tidig ålder som ändå senare fått IF- diagnos? Jag undrar då jag ska försöka planera för hans skolgång och sätta i kö till särskilda friskolor.