Inlägg från: Mamma Igelkott |Visa alla inlägg
  • Mamma Igelkott

    Intellektuell funktionsnedsättning?

    Hej,
    Tänkte höra om det finns nån erfarenhet / expertis på FL angående barn med autism och eventuell intellektuell funktionsnedsättning. Har en son som snart blir 3 år och diagnostiserades tidigare i år med autism och försenad språkutveckling. Vidare utredning kan inte göras i dagläget då han är för liten. Han kom igång sent med talet men lär sig nu nya ord varje dag. Han visar empati med djur, bebisar och om man gråter. Motoriskt mycket duktig, särskilt finmotoriken. Han kan sedan månader tillbaka alfabetet, räknar till 100 på engelska, kan räkna baklänges från 10-0 med turtagning, kan alla färger på svenska, tyska, engelska och känner fort igen alla bilmärken och verkar nu intressera sig för att räkna addition. Detta är ju såklart tidigt, men han har som sagt "försening" på andra områden så som det sociala samspelet och att uttrycka sig verbalt. Nu för tiden ges ingen gradering av autism, men för en utomstående är inte hans autism direkt påfallande. Jag undrar om det trots ovanstående kan finnas en intellektuell funktionsnedsättning? Har någon barn med liknande talanger i tidig ålder som ändå senare fått IF- diagnos? Jag undrar då jag ska försöka planera för hans skolgång och sätta i kö till särskilda friskolor.

  • Svar på tråden Intellektuell funktionsnedsättning?
  • Mamma Igelkott
    enola skrev 2022-06-30 21:28:10 följande:

    Oj, bortsett från att han inte är intresserad av bilar och inte har blivit utredd så kunde du nästan ha beskrivit min son! Han är tre år och två månader och ligger efter sina jämnåriga när det gäller både tal och socialt samspel, som jag uppfattar det i alla fall. 
    Däremot är han jätteduktig på annat. Han är i det närmaste besatt av siffror, räknar till åtminstone 200 på både engelska och svenska, adderar både ental och tiotal och har börjat lära sig subtraktion. Han har kunnat alfabetet länge och kan stava till sitt eget och brödernas namn, och till mamma och pappa. 
    Hans favoritprogram på tv är på engelska (också till stor del därifrån han lärt sig räkna) och han suger åt sig som en svamp. Trots att han inte ser speciellt mycket på tv och trots att vi (så klart) pratar och umgås med honom hela tiden så pratar han nästan lika mycket engelska som svenska. Det är som att det han ser på en skärm fastnar lättare. En annan egenhet han har är att han ofta refererar till saker som färgen de har. "Vill ha white", om vi äter och han vill ha vitlökssåsen t.ex.

    Han är som sagt inte utredd. Jag tog upp mina funderingar på treårskontrollen och sköterskan tog det vidare till barnpsykolog, som vi väntar på att höra från nu.
    Jag har tänkt i autism-banor ibland, men samtidigt är det mycket i hans beteende som talar emot det. Det blir intressant att höra vad psykologen säger.

    Jag har svårt att tänka mig att det föreligger någon risk för intellektuell funktionsnedsättning hos din son, utifrån det du beskriver. Men jag är ju ingen expert. Hur känner du själv, ser du några tecken på det?


    Tack för att du delade med dig! Känns onekligen som att våra söner har en hel del gemensamt! Det är små extra speciella guldklimpar som har väldigt lätt för vissa saker men svårare för sånt som kommer lätt för andra. Förhoppningsvis finns det nu när dom växer upp större tolerans för nördar och autister, jag tänker på serier som t.ex. "Big bang theory" som gjort det lite "coolt" att va annorlunda och snöa in på smala intressen. 
  • Mamma Igelkott
    Anonym (Lärare) skrev 2022-06-30 21:12:34 följande:

    Jag rekommenderar en kommunalskola om det verkar som att ditt barn behöver mycket extra stöd. Jag har jobbat i både friskola och vanliga skolor och min uppfart är att resurser är en brist i båda, men det är generellt sätt ännu stramare i friskola. Ofta är friskolor lite mer flexibla, men organisationerna ändå ännu mer slimmade. 


    Specialskolor för autister är tyvärr få relativt behovet och i vår kommun är det en mycket strikt behovsprövning hos något äldre barn. Alltså inget man söker till på det viset. Där är bara elever med stora svårigheter. Elever som har goda förmågor utöver vissa mindre brister i ex språk eller socialt samspel går i vanliga klasser. Tyvärr skulle jag säga. Vanlig skola är ofta besvärligt för autister på högstadiet där jag är. Kraven på socialt samspel ökar (inga regellekar eller yngre barn att leka med) samtidigt som miljö är mer oförutsägbar och ofta innehåller mer intryck. Många blir väldigt trötta av miljön. Men absolut inte alla. Dessutom är ditt barn litet, ta det lugnt och avvakta. 


    Skulle du rekommendera särskild autistskola om vi kan få plats? Eller är kommunal fortfarande säkrare kort?
  • Mamma Igelkott
    Anonym (Sthlm) skrev 2022-06-30 21:25:46 följande:

    Är det i Sthlm? Gjorde inte BUP nåt intelligenstest alls? Vid 4-års ålder gjordes här intelligenstest på BUP. Det är resursskolor du tänker på? De resursskolor vi står i kö till har vanlig skolgång och särskola.  Det är kortare kö till särskolorna. När du ställer barnet i kö ska du skicka med utlåtandet från BUP. Skolorna sa också att man ska välja den skolform som BUP / tidigare skola rekomenderade. Så var det alltså för oss.


    Nej, det gäller en kommun långt söder om Stockholm. Han var inte mer än 2,5 när han fick autism diagnos och vid den åldern för liten för IQ-test. Det görs tydligen inför förskoleklass i 5-6 års åldern. Det är därför jag startade tråden, för vi far i sådan ovisshet. Men nu när jag fått lite feedback ter det sig mindre troligt med IF och jag kommer tänka lite brett när vi ställer honom i kö till skola och se hur han utvecklas och välja det som verkar passa bäst.
  • Mamma Igelkott
    enola skrev 2022-06-30 21:28:10 följande:

    Oj, bortsett från att han inte är intresserad av bilar och inte har blivit utredd så kunde du nästan ha beskrivit min son! Han är tre år och två månader och ligger efter sina jämnåriga när det gäller både tal och socialt samspel, som jag uppfattar det i alla fall. 
    Däremot är han jätteduktig på annat. Han är i det närmaste besatt av siffror, räknar till åtminstone 200 på både engelska och svenska, adderar både ental och tiotal och har börjat lära sig subtraktion. Han har kunnat alfabetet länge och kan stava till sitt eget och brödernas namn, och till mamma och pappa. 
    Hans favoritprogram på tv är på engelska (också till stor del därifrån han lärt sig räkna) och han suger åt sig som en svamp. Trots att han inte ser speciellt mycket på tv och trots att vi (så klart) pratar och umgås med honom hela tiden så pratar han nästan lika mycket engelska som svenska. Det är som att det han ser på en skärm fastnar lättare. En annan egenhet han har är att han ofta refererar till saker som färgen de har. "Vill ha white", om vi äter och han vill ha vitlökssåsen t.ex.

    Han är som sagt inte utredd. Jag tog upp mina funderingar på treårskontrollen och sköterskan tog det vidare till barnpsykolog, som vi väntar på att höra från nu.
    Jag har tänkt i autism-banor ibland, men samtidigt är det mycket i hans beteende som talar emot det. Det blir intressant att höra vad psykologen säger.

    Jag har svårt att tänka mig att det föreligger någon risk för intellektuell funktionsnedsättning hos din son, utifrån det du beskriver. Men jag är ju ingen expert. Hur känner du själv, ser du några tecken på det?


    Har inte sett några tecken på det, även frågat sambon som inte heller tänkt på nåt. Vet dock inte riktigt vad jag ska leta efter. Men han verkar generellt "klurig", tråcklar t.ex. upp lås till grindar, ställer rätt hjulen på barnvagnen om dem slår runt, och är väldigt svår att lura - har jag lurat honom med något så fattar han det till nästa gång och är på sin vakt... Typ om jag vill lyfta upp honom ur bilbarnstolen men han vägrar för han älskar att åka bil så kan jag lura honom med "ge mamma kram" och när han kramas drar jag ut honom... Men det funkar max 1 gång haha... 
  • Mamma Igelkott
    nnnnnnnn skrev 2022-06-30 20:51:05 följande:

    Låter mer troligt att hans autism är av den typ som kallades Aspergers syndrom förr, dvs autism + specialintresse.
    Verkar inte troligt att han har IF, låter mer som att ditt barn har särintressen/särbegåvning och kommer vara tidigt på mycket och behöva stöd och hjälp med annat i livet. Så tänk på detta när du söker skolor mm.


    Jag blir såklart hoppfull av din kommentar, om han inte har IF kan han ju bli mer självständig i livet osv. Sen kanske man inte blir lyckligare bara för man har normal eller hög IQ - det kan nog va jobbigt då man blir mer medveten om saker och ting och kanske känner sig utanför. Men jag ska göra vad jag kan för att få till rätt skola i alla fall.
  • Mamma Igelkott
    Anonym (Specialpedagog) skrev 2022-07-03 10:20:27 följande:

    Hej, 
    han låter helt fantastiskt, jag har arbetat länge med barn inom autism och IF. Jag förstår att du vill ha svar och vill veta om det är en IF, men det tråkiga svaret är att tiden får utvisa. Med autismen kommer ett reperativt beteend. Han kommer lära sig vissa saker så snabbt. Men att lära sig resonera blir utmaningen.


    Tack för ditt svar, och komplimangen! Min son är egentligen inte särskilt repetitiv / rigid för att ha diagnosen autism. Det var knappt han uppfyllde de kriterierna på alla delar. Vi fick istället höra att han verkade "flexibel" och "följsam", och det är positivt i många vardagliga situationer då han rätt sällan får låsningar eller ilskeutbrott. Sen är han ju mottaglig för nytt också, t.ex. i lek och lärande. Men känner du till några tidiga tecken på IF? Jag tycker t.ex. han förstår samband och sammanhang bra som att om vi ska gå ut att han ska klä på sig först. Han är inte lättlurad, lär sig direkt om man tex försöker lura ut honom ur bilen. Verkar ha fantasi då han tex kan låtsas att en kartong är ett hus eller en raket. Det svåra för honom är språket och sociala koder.
Svar på tråden Intellektuell funktionsnedsättning?