• Svw

Lillebror behöver ett namn

Vad ska lillebror heta!? Så sjukt svårt med pojknamn och inget känns hundra. Vi har en blivande storasyster som heter Agnes.  De vi har som förslag just nu är: 

August - Min favorit, men rädd att det blir lite Piff & Puff?
    Sixten - Lagom coolt. Men har börjat tröttna på det? 
    Valter - Mannens favorit. Känns dock som att varenda pojke heter det. 
    Oscar - Klassiskt. Nästan lite för klassiskt så att det känns tråkigt? 

Andra namn vi gillar som av olika anledningar inte går: Frank, Frans, Nils, Holger, Alfred och Axel. 

Hjälp! 

• Svar på tråden Lillebror behöver ett namn
  • Svw

Av någon anledning går det inte att citera. Några tankar: 

Robert, Simon och Samuel känns lite för mycket 80-tal för mig. 

Fritjof, Gottfrid och Roland känns lite för konstiga ännu på barn för min smak! Kommer kanske om 10 år :) 

Gillar: Alvar, Herman, Harry, Olle, Edvin och Melker. Albin blir mellannamn då det ligger i mannens släkt :) 

Är lite känslig för smeknamn! Vi har ett mjukt efternamn. Vi testar ju såklart med både för- och efternamn men allt passar rätt så bra? tyvärr :) 

Bra att August inte låter som Piff & Puff! Måste visa min man era svar nu. 

Hur uttalar ni August? Jag säger Agust, men tror vi kommer ha släktingar som envisas med Auuugust. Men det kanske jag kan leva med! 

• Svw

Jag gillar Folke och Sixten! Folke är dock upptaget av ett annat barn (liksom Alfred). Men Sixten står ju med på listan! 

• Svw

Fluu: vi trodde Agnes var fritt från smeknamn men har hört Agge (och jag har blängt surt och sagt till!).

Med för klassiskt menar jag bara att det känns kanske lite tråkigt. Agnes och Oscar - hade vi inte bättre fantasi än så :) Sen ÄR det ju klassiskt av en anledning och man tröttnar nog inte på det. Av dina förslag gillar jag Edvard. Men jag uttalar det Edd-vard. Vet att många säger Eeedvard. Tror det är lika störigt som uttalet på August! (Och jag tycker Eeedvard är finare uttal men det ligger inte i min mun att uttala det så tyvärr). 

• Svw

Fluu: Det har i och för sig bara hänt en gång. Och det av en familj som mer än gärna kallar sin dotter Astrid för Assa. Själv avskyr jag sådana typer av smeknamn :) 

Edgar var coolt! Det ska jag smaka på. Gillar också Henry och Tage (även om jag gillar Harry bättre). Leander påminner lite om Mr Ollivander i Harry Potter haha. 

tack för dina tips! 

• Svw

Gillar Agnes & Isak i skrift. Måste känna lite på det namnet! 

• Svw

Valter ligger ju ändå på namngiven, plats 11 eller 12 om jag inte missminner mig. I min dotters ålder (3) finns det flera. 2 på förskolan och alltid någon i lekparken då och då.men när man börjar fundera på ett namn tycks man se det överallt :) Oskar/Oscar stöter man också på, men det namnet har alltid varit populärt, inte bara senaste 5-6 åren. 

Svar på tråden Lillebror behöver ett namn