• LJM91

Kan kliniker neka att påbörja behandling baserat på AMH värde?

Vilket AMH-värde skulle man ha för att få ägglossningsstimulerande från dessa kliniker? Jag har själv ett förhöjt värde (9.1) och har mycket glesa ägglossningar. Får ingen hjälp av den offentliga vården förrän vi har försökt i ett år..

• LJM91
    jalo skrev 2022-06-30 20:30:06 följande:

Hon sa bara att om man har för lågt så får man ingen hjälp hos dem. Fyllde nyss 41. Så förhöjt har jag nog inte, då jag inte har PCOS etc. Men hon hintade om att en bit under 1 var för lågt. 

Aha okej, tack för svar :)
  • LJM91
    jalo skrev 2022-07-02 13:11:50 följande:

Uppdatering: fick provsvaret igår. Inte lågt, så det blev inte tal om att de inte kunde hjälpa till. Däremot verkar de vara inne på att IVF alltid är bättre att starta med än ägglossningsstimulerande, vilket känns onödigt invasivt tycker jag. De föreslog att jag skulle prova lite till på egen hand och gå vidare med fler prover efter semestern. 

Skönt att värder inte var för lågt :) varför tyckte de att IVF var bättre att börja med än ägglossningsstimulerande?
  • LJM91
    jalo skrev 2022-07-02 15:00:06 följande:

För att det är mer kontrollerat och man ser vad som händer. Spontant känns ju ägglossningsstimulerande mkt mindre invasivt.

Aha då förstår jag. Jag tycker också att ägglossningsstimulering känns som ett rimligare första alternativ, om ägglossningarna är det som orsakar problemen liksom.
Svar på tråden Kan kliniker neka att påbörja behandling baserat på AMH värde?