Kan kliniker neka att påbörja behandling baserat på AMH värde?
Sökte du offentligt finansierad vård eller privat vård? Kan det kanske spela in? Tänker att de privata brukar kunna tala om sannolikhet men säger nog inte helt nej. Kan andra värden ( ex FSH och ålder) ha påverkat deras inställning? Och hur lågt AMH pratar vi?
När jag utreddes häromåret var mitt AMH 0,5, lågt för en då snart 38åring. Uppmanades att börja mina inseminationsförsök direkt men råddes samtidigt att göra IVF för att vara säker på att inte missa någon månad av försök och snabba på det hela. ( Är i behov av donerade spermier så samlag hemma var ej aktuellt.) Fick efterhand letrozole och ovitrelle för två av försöken och gjorde VUL. Den gynekologen, som fanns i Gbg, har tyvärr gått i pension nu.
När det blev dags för IVF sa ingen av de tre privata klinikerna i Gbg nej, men det låga AMH innebar att jag inte kunde få något erbjudande om 3-pack av försök till lägre kostnad. De var också tydliga med att mitt värde påverkade chanserna till antal ägg och chans att bli gravid.
Hoppas du hittar någon gynekolog som kan hjälpa dig eller åtminstone förklara varför de säger nej.
( Om de bedömer chanserna väldigt små av någon anledning kan jag samtidigt tycka det är bra om de är tydliga med varför. Som patient är en i ett utsatt läge och kan lockas göra behandling efter behandling. Så om de bedömer ex chanserna för IVF som väldigt låga är det ju bra om de är tydliga med det. Så en inte luras att göra försök som har låg chans. Eller att en gör det med själv fått information om chanserna.)