Inlägg från: Anonym (Såtrorjag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Såtrorjag)

Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA

Anonym (Fittsson) skrev 2022-06-30 17:34:13 följande:
    Jag tycker, och då skojar jag inte, att en kvinna som utför en abort bör dömas för dråp. Inte mord men dråp. 

I övrigt anser jag att kvinnan har det största ansvaret eftersom hon är den som blir gravid och sedan måste genomgå graviditeten. Det är rätten till hennes kropp som påverkas vid graviditeten, därför bär hon det största ansvaret. Men mannen har också ett visst ansvar såklart. 
    Och jag tycker att alla med signaturen Fittsom borde låsas in i en cell på livstid utan tillgång till dator. Visst är det tur att man inte kan få allt man tycker va?
  • Anonym (Såtrorjag)
    Anonym (Såtrorjag) skrev 2022-06-30 19:41:02 följande:
    Och jag tycker att alla med signaturen Fittsom borde låsas in i en cell på livstid utan tillgång till dator. Visst är det tur att man inte kan få allt man tycker va?
    Fittson* 

Jag är så enastående trött på alla troll på det här forumet som njuter av att skriva provocerande inlägg i seriöst menade trådar. Det sabbar hela forumet.
  • Anonym (Såtrorjag)
    Anonym (Fittsson) skrev 2022-06-30 19:32:48 följande:
    Det handlar inte om att straffa någon. 

Jag utgår från barnets perspektiv. Jag kan tycka att det är väldigt tråkigt för en kvinna som inte vill ha barn men som blivit gravid. Jag kan förstå hennes sits och situation. 

Men prio 1 är fostrets och den blivande människans rätt till liv. Det är prio 1.
    Om kvinnan gått och blivit gravid så är det hennes fel. Och har mannen gjort henne gravid fast han inte vill ha barn så är dte självklart också hans fel. Det är bådas fel. Men det är hon som får ta de största konsekvenserna av deras felhandlande. Barnets liv är det viktigaste. Det övertrumfar deras rätt.  

En våldtagen kvinna då? 

Du är bortom all räddning dock och jag kan inte förstå att jag ens tar av min dyrbara tid att besvara dina patetiska små ursäkter till provokationer, du sorgliga tragiska lilla människa.

• Anonym (Såtrorjag)
    Kockobello skrev 2022-06-30 21:55:55 följande:
    Jag behöver inte appar för att ha mens. Det går finfint ändå. Om folk behöver appar för att ha mens, not my problem.
    Maj gad.

De här apparna används för att försöka få koll på fertila dagar, lära sig känna igen sin kropp över månaden, få statistik på ens menscykeö och kunna svara snabbt på ?och när var första dagen på din sista mens? som vården ofta undrar om man söker gynekolog.
  • Anonym (Såtrorjag)
    Anonym (Abort är mord) skrev 2022-06-30 23:38:12 följande:

Om jag blev våldtagen qå skulle ja inte göra about nej. Det är mord.  Om man inte vill ha barn -ha inte oskyddade. Varför är det en dålig sak att vänta med sex tills man är gift ? 

Visste ni att när aborter görs och barnen är tillräckligt stort och mamman måste föda ut barnet så lever barnet i vissa fall och gråter högt och den stackars sjuksköterskan måste hålla i barnet tills den dör. Sjukt säger jag bara.  Sjuka människor.  Mord . 

Fint av dig att du vet det i förväg hur du skulle agera. Eller vänta nu, det kan du ju inte veta. Justja.
    Jag som inte kanske tänler gifta mig då, menar du att jag inte får ha sex? Har en fin samborelation. Och menar du att alla gifta par vill ha barn?

Det andra styclet är ren lögn och antiabortpropaganda så det bemöter jag inte.

• Anonym (Såtrorjag)
    Gullvivor skrev 2022-06-30 23:59:48 följande:
    Vem har talat om att glädjeskutta? Det är fruktansvärt att bli våldtagen och kan inte tänka mig den psykiska smärtan man som kvinna då känner.. men man får leva med konsekvenserna av det. Det är ju inte bara våldstäktsmannens barn utan ens eget barn också. 

Nej du har rätt - du kan inte tänka dig det. Varför vill du förstöra kvinnans liv? Förstår du inte hur många som kommer ta livet av sig på grund av det du förespråkar? Varför är de kvinnornas liv så obetydliga enligt dig?

Alla våldtäkter är inte fader okänd heller. Ska en kvinna som blir våldtagen av sin pojkvän och gravid sen tvingas ha en komtakt med den mannen resten av sitt liv? Förstår du ens konsekvenserna av det du förespråkar? Nej. 

Du vill förstöra livet för många kvinnor. Allt annat är sekundärt. Du tänker inte på kvinnorna. Du bryr dig inte om kvinnorna. Du är naiv och kortsiktig:

• Anonym (Såtrorjag)
    Gullvivor skrev 2022-07-01 01:02:43 följande:
    Jag tycker inte det var jämförbart alls att ta upp Nayera i detta fall. Jag är emot att man dödar andra människor, oavsett om människan råkar vara kvinna eller ett oönskat foster i mammas mage. 

Ja, kvinnor upplever mycket lidande i världen och det är fruktansvärt. Men jämför inte äpplen och päron. Jag tycker det är rent av provocerande faktiskt att jämföra en "rättighet" som handlar om en kvinna som frivilligt haft sex (för det är det som abort oftast handlar om), blir gravid och inser att det inte är rätt tid och därför vill göra abort och en kvinna som blir halshuggen mitt framför folk på gatan för att hon inte ville gifta sig. Tycker inte du själv det? 
    Genom att göra såna beskrivningar du gör vill du framstå som att du värnar om människor. Det gör du inte. Skulle du besgämma skulle fler kvinnor och flickor dö. Du vill bara framstå som livsvärnande.
  • Anonym (Såtrorjag)
    Gullvivor skrev 2022-07-01 09:40:18 följande:
    Men hur tänker du nu? En kvinna i ett förhållande/äktenskap där hon redan har ett barn kommer inte ge upp sitt barn om mannen en dag väljer att misshandla/våldta henne, eller hur? Det är ju inte barnets fel om man skulle separera av denna anledning och föräldrarna kommer ju ha kontakt efteråt också. Så varför skulle det inte vara samma sak gällande ett ofött barn där föräldrarna haft ett förhållande innan? 

Jodå jag tänker på kvinnorna, men i detta fall tänker jag på barnen också. Dessutom har jag full förståelse för att man kan vilja göra abort vid en våldtäkt även om jag själv inte tycker det är rätt, däremot är detta som sagt inte vanligt utan oftast sker aborter av andra anledningar. Som XXX påpekat kan man vid en eventuell våldtäkt se till så ingen graviditet sker.

Nej, du hävdar att du är god. Jag är så in i norden less på alla abortförbudsförespråkare som skriker sig hesa över MEN DET LILLA LIVET DÅ. Och som totalt ignorerar kvinnans liv. Som är befintligt. Man skapar, vad ni anser, ett moraliskt orörbart argument. 

Att många kvinnors liv kommer förstöras av det är collateral damage. De lever, så då spelar det ingen roll om deras liv blir absolut förstörda eller om de tar livet av sig av sorg. Det är ett så vansinnigt cyniskt sätt att se på saken. 

Liv är inte till varje pris i vårt samhälle. Avvägningar görs hela tiden. Se bara covid nu senast där ventilatorerna kunde vara färre än behövande och vissa valdes bort. Vi stänger livsuppehållande maskiner. Vi räknar med ett visst antal döda i trafiken. När det gäller (andra) djur är vi ännu hårdare, där kan vi avliva för det mesta.

I fallet abort är däremot allt liv, även potentiellt sådant (du vet inte om embryot du tog bort i v 7 hade klarat sig) totalt okränkbart och viktigare än allt annat, enligt de som förespråkar ett totalt abortförbud. Spelar ingen roll om det får mamman att gå under. Spelar ingen roll om det sätter en familj i kras med flera barn som blir fattigare och får sämre liv. Spelar ingen roll om mamman tar livet av sig. Spelar ingen roll om mamman dör. 

Jag håller inte med om det perspektivet.Du får kalla mig kall, cynisk och en mördare om du vill, det rör mig inte i ryggen.

• Anonym (Såtrorjag)
    Anonym (XXX) skrev 2022-07-01 11:41:15 följande:
    Ja, och man kan ju få andra värderingar med åren också. Jag vet många som har börjat må väldigt dåligt av sina tidigare aborter, när de varit gravida och fött ett barn senare i livet. De har sett på ultraljudet hur utvecklat barnet är, i samma vecka som den tidigare aborten gjordes. "Han eller hon kanske sög på tummen i godan ro, när läkaren satte in sugen", typ. De har fattat att det tidigare barnet också var en individ - det fattade inte 18-åringen.

Fast det där är att förmänskliga något som inte är lika utvecklat som en själv. 

Slår du ihjäl en mygga kanske myggans barn undrar var mamma tog vägen. Avlivar du ett sjukt djur var djurets sista tanke varför matte svek mig.

Svar på tråden Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA