Inlägg från: Anonym (Spiralbarn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Spiralbarn)

Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA

Anonym (Fittsson) skrev 2022-06-30 17:21:42 följande:
    Det är moraliskt och etiskt fel.  Eftersom kvinnan genom sitt agerande och handlande skapat detta foster så är det också fostrets rätt att livnära sig på hennes livmoder. Kvinnan hade möjlighet till andra val, fostret hade det inte. Fostret är en konsekvens av hennes agerande. Därför går fostrets rätt före kvinnans.  Därför är det som sker i USA jättebra, Jag är så glad över att de kommit till insikt. I framtiden ska vi se till att fler länder i Europa går samma väg, med slutmål Sverige.  

Vad som är etiskt rätt är upp till var och en att avgöra om de i detta fall överväger en abort. Ingen har rätten att tvinga kvinnan att göra abort. Hennes val. Det känns tryggt tycker jag. För min del så får man gärna skriva in det i grundlagsstiftningen även om det ju ligger xantal år framöver
  • Anonym (Spiralbarn)
    Anonym (Fittsson) skrev 2022-06-30 17:39:19 följande:
    Det ska inte vara några fattighus. Det ska vara moderna och trygga boenden som drivs av utbildade kvinnor. Tillgång till stimulans i form av kultur, idrott och vetenskap ska vara stor. Dessa hus ska ligga i natursköna områden nära sjöar m.m. Konstant tillsyn ska göras för att garantera barnens välbefinnande. Stor harmoni ska där råda.  Du kanske inte vill betala, men många andra vill betala. Vi ska skära ner på annat som kostar stora summor skattemedel och istället införa detta. Detta ska prioriteras tillsammans med sjukvården.    

Här hör jag tydligt tonerna av Sound of music från kulisserna.
  • Anonym (Spiralbarn)
    Anonym (Fittsson) skrev 2022-06-30 17:47:09 följande:
    Tänk dig att det drivs av kvinnor som är utbildade. Inför en ny högskoleutbildning för detta yrke. Låt den vara 3 årig.  Och tänk att konstanta tillsyner ska ske av dessa hem också.  

Nja, jag är fortfarande för legal abort.
  • Anonym (Spiralbarn)
    Anonym (Fittsson) skrev 2022-06-30 18:14:19 följande:
    Nä, däremot så vet ni dagen då det stoppas och den dagen kommer.  Sveriges demografi förändras för varje dag som går. Sverige fylls på med människor från kristna och muslimska länder. Detta kommer på sikt göra så att abort förbjuds här. Men det kommer inte ske över en natt. Det kommer ske successivt och steg för steg.  

Nu hör jag tonerna av Horst wessel lied... Vet du jag känner mig rätt trygg med Sveriges aborträtt. Det finns I nuläget inget parti som vill förändra den. F"Fylls på" med muslimer?! Är du må hända lite främlingsrädd i största allmänhet?
  • Anonym (Spiralbarn)
    Anonym (Fittsson) skrev 2022-06-30 18:26:32 följande:
    Fast Sveriges demografi ändras ju. Det finns miljontals kristna och muslimer här idag. Och fler kommer det blir med tiden. Och när antalt kristna och muslimer är tillräckligt många så kommer det att steg för steg förändras med aborten här. Lite i taget. Och det är ju bra. Ignet parti driver frågan idag, men med tiden kommer det. Det kommer när det finns opinion för det. 

Vi får nog vara överens om att inte vara överens i den här frågan. Jag känner ingen oro alls.
  • Anonym (Spiralbarn)
    Anonym (XXX) skrev 2022-07-01 18:41:34 följande:
    Ja, det var ju precis det jag sa. Att det beror på vad mamman har inom sig, som i sin tur förmodligen är en följd av hur HON blev behandlad av SIN mamma. Om barnet var planerat eller inte, spelar en mycket liten roll för om mamman blir en bra mamma eller inte. 

Däremot är det en stor skillnad mellan att vilja och att bli tvingad.
  • Anonym (Spiralbarn)
    Anonym (Abort är mord) skrev 2022-07-02 10:09:23 följande:
    Skulle inte hoppa av glädje men skulle aldrig döda ett barn eller lägga skulden på barnet. Skulle ta hand om den om ja klarade det psykiskt annars adoptera bort. 

Ingen hindrar dig. Valet är ditt.
  • Anonym (Spiralbarn)
    Anonym (XXX) skrev 2022-07-02 14:04:31 följande:
    Ja, fast nu skäller du lite upp i fel träd, eftersom jag hör till dom som tycker att våldtäkt ÄR ett godtagbart skäl för abort.  Sedan kan man kanske skilja på "våldtäkt" och "våldtäkt" också. Våldtäkt inom äkenskapet och date rape är inte på långt när lika traumatiserande, som en överfallsvåldtäkt där vilt främmande män - kanske flera stycken - turas om att hålla fast och våldta. I det senare fallet ser jag det som nästan omöjligt, att kvinnan skulle kunna utveckla normala moderskänslor för bebisen. Oavsett hur bra barndom hon själv hade, och hur bra hon mådde innan våldtäkten. Mitt resonemang kring att barn som blivit bra mammade, själva oftast växer upp till bra mammor, hade inget med våldtäktsfrågan att göra. Den handlade om de vanliga, triviala skälen till abort, d.v.s. där kvinnan "vill festa färdigt först", "vill göra klart sin utbildning först", "vill uppnå den-och-den positionen i näringslivet först", "vill ha hus först", "vill vara smal och fin i brudklänningen", etc. etc..

OK så du vill alltså gradera våldtäkter? En våldtäkt ären våldtäkt även om den sker inom ett äktenskap. Frågan är väl om det är speciellt friskt i sig att sätta barn till livet i ett äktenskap där våldtäkt förekommer. Personligen hade jag VALT abort i en sådan situation. Sådana män förtjänar att låsas in inte bli pappor.
  • Anonym (Spiralbarn)
    Gullvivor skrev 2022-07-20 17:41:14 följande:
    Och då får de leva med konsekvenserna av det eller lära sig att antingen inte ha sex i den åldern eller ha två preventivmedel.

Ett barn ska inte vara ett straff för att ett preventivmedel felar. Barn ska vara önskade och välkomna av någon som också är kapabel att ta hand om det.
  • Anonym (Spiralbarn)
    Gullvivor skrev 2022-07-20 18:02:29 följande:
    För att hon bär på ett liv och det inte är rimligt att släcka det livet för att man inte har någon lust att bli förälder. Har man sex så bör man känna till att det kan leda till barn, och vill man absolut inte ha barn så ser man till att man är skyddad, t.ex med två preventivmedel. 

I det här fallet så är kvinnans liv och önskan en prioritet över ett embryo rätt till liv.
  • Anonym (Spiralbarn)
    Tow2Mater skrev 2022-07-20 18:13:59 följande:
    Vilket fall?

I alla fall där en gravid kvinna önskar abort
  • Anonym (Spiralbarn)
    Gullvivor skrev 2022-07-20 18:26:10 följande:
    Nej. 

Nej? Jo I Sverige är det på det viset. Tragiskt att det ifrågsätts och försvåras i USA dock.
  • Anonym (Spiralbarn)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-07-20 19:38:19 följande:
    Sena aborter är jobbiga och ska undvikas enligt min åsikt.Män och kvinnor både ta mera ansvar ,för att undvika abort.kvinnans rätt till sin kropp ja,innebär det att abort kan göras i vecka 29 om kvinnan vill inte ha barnet?

Nej inte alls. Vår lagstiftning är anpassad efter fosterutvecklingen och abort är inte tillåtet om fostret bedöms vara livsdugligt.
Svar på tråden Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA