Inlägg från: Anonym (E) |Visa alla inlägg
  • Anonym (E)

Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA

anonym (rättvist):
    tycker du att det är rätt att mamman som fått reda på att hennes barn har en allvarlig sjukdom och inte kommer klara sig inte ska få avbryta graviditeten utan vänta ut de sista månaderna och sen gå igenom en förlossning för att föda fram ett döende barn, ett barn som dessutom haft kramper de sista månaderna inne i magen, kramper som mamman känner och får genomlida tillsammans med barnet?
    Att föda fram ett dött barn ska vara 100 ggr värre än en vanlig förlossning. Det finns inget bra slut, smärtan leder inte till nåt positivt, det känns inte värt att genomlida och kämpa för.
    Mammans val är istället att lägga ut tiotusentals dollar för att ta sig till en annan stat och avsluta graviditeten där. Än så länge finns trygga alternativt lagligt att tillgå, även om de är kostsamma, tänk om fler stater förbjuder det, vad händer då? olagliga aborter med dödlig utkomst kommer bli vanligare. Fängelsestraff för kvinnor som genomgår abort i annan stat?

Det är inte bara våldtäktsoffer som drabbas, även kvinnor där fostren är underutvecklade eller icke livsdugliga och andra jobbiga situationer kommer behöva utstå onödigt lidande och utdragna processer där man ska vänta på att fostret självdör innan man får hjälp att få ut det.

• Anonym (E)

Anonym(xxx):
    det är det ju redan. det Exemplet jag gav är från Arizona.

• Anonym (E)
    Anonym (E) skrev 2022-07-06 01:15:48 följande:

Anonym(xxx):
    det är det ju redan. det Exemplet jag gav är från Arizona.

Exempel var väl fel ord, Fallet borde jag ha skrivit.
  • Anonym (E)

Anonym(xxx):
    1. Mäns kroppar påverkas inte av detta, män kommer alltså inte tänka sig för så mycket mer än i dagsläget. Att de får ett barn är ju redan i dagsläget en risk. och män riskerar ju heller inte mycket med en osäker abort. Ja kvinnor kommer bli räddare och försöka säga nej mer, kommer det leda till fler våldtäkter? Det är också en aspekt att dra in isåfall. 

2. hur vet du det?  Det dör i snitt 5 kvinnor i timmen pga osäkra aborter i världen, behöver den siffran bli högre tycker du? Nästan hälften av alla aborter som görs i världen är osäkra. Låter det som att hårdare lagkrav minskar antalet aborter? (Källa:WHO)

3. Ja jag HOPPAS också att de inför nåt säkerhetsnät för alla dessa kvinnor som drabbas, psykiskt och ekonomiskt. Men jag förutsätter verkligen inte det, jag tror inte ens på att det kommer ske förrän jag ser det.

Att ha 6 veckor som gräns för fri abort även för våldtäktsoffer, eller att inte tillåta att man avslutar en ej livsduglig graviditet efter att det kan upptäckas, det blir inte bra. 

Svar på tråden Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA